Inga Profficearbetare garanteras jobb på Ica

År 2011 la Ica ut verksamheten vid sitt lager i Jordbro på bemanningsföretaget Proffice Logistic Solutions. Nu ska företaget ta tillbaka lagerverksamheten i egen regi, första kvartalet 2014. Varför?

Icas skriftliga svar lyder: ”Icas lager i Årsta las ner 2011 eftersom vi ville effektivisera och få en modernare och mer flexibel lagerverksamhet. Samtidigt öppnade vi ett antal spridningspunkter, varav Jordbroanläggningen var en. Några av våra medarbetare i Årsta blev erbjudna arbete i Jordbro. Omläggningen till Jordbro har inte gett det resultat vi hoppades på. Inte minst på grund av trafiksituationen i Stockholm, ur den aspekten ligger Årsta bättre till. Vi behöver kortare resvägar.”

Vad är fördelen med bemanning, jämfört med egen regi?

”Det handlar i första hand om att kunna vara mer flexibla. Våra leveranser är till exempel dubbelt så stora i volym en torsdag som en måndag. Får vi inte ut de volymer vi har planerat kan vi få problem med att få plats med de varor som är på ingång. Drabbas vi till exempel av en influensaepidemi kan det bli stora problem. Får vi inte iväg det som ska ut till butik drabbar det kunderna direkt genom att det de vill köpa inte finns i hyllorna.

Vid nedläggningen av lagret i Årsta drevs Jordbroanläggningen av en annan part än Proffice. Då det visade sig att verksamheten inte sköttes på det sätt vi avtalat blev vi tvungna att byta samarbetsparter och Proffice tog över driften. Vi har fortfarande i dag en kombination av spridningspunkter som vi driver själva och andra som drivs av samarbetspartners.”

Vad är nackdelen med inhyrd personal?

”Det är svårare att överföra vår kultur och våra arbetssätt. I vissa fall kan det uppstå kulturkrockar.”

Personalen på Proffice i Jordbro är orolig över sina jobb, kommer alla som är anställda där nu att få följa med till Ica? Varför – eller varför inte? Hur många?

”Bemanningen i Jordbro hanteras av Proffice. Vi har inga egna medarbetare där. Profficemedarbetarna i Jordbro har ingått ett anställningsavtal med Proffice, inte med Ica.
I Årsta kommer vi att anställa egna medarbetare i enlighet med den rekryteringsprocess vi kommit överens om med våra lokala fackliga organisationer.”

De anställda tycker att de ”bollas runt”. ”Vi har gått från Ica till Bring, till Proffice och nu ska vi tillbaka till Ica igen. Det är skit. Många har fått sina löner sänkta flera gånger”, säger en lagerarbetare. Hur reagerar Ica på det?

”Vi kan dessvärre inte kommentera det anställningsavtal som vår samarbetspartner, i det här fallet Proffice, ingått med sina medarbetare.”

På frågorna om tystnad och rädsla bland personalen svarar Ica:

”För oss är det självklart att arbetsrätt och arbetsmiljölagstiftningen följs i alla avseenden. Vi tycker också att det är viktigt att medarbetare hos Ica och hos företag vi anlitar har rätt till facklig anslutning, så att man som enskild medarbetare kan ha en företrädare som kan ta upp och driva frågor med arbetsgivaren.

Vi som köpare av bemanningstjänster har ett ansvar att ställa krav på bemanningsföretagen vi anlitar, men ytterst ligger arbetsgivaransvaret hos bemanningsföretaget, och därför tycker vi att frågan bör riktas till dem.”

”En känsla av rädsla, otrygghet och utbytbarhet är negativt, och vi vill att medarbetare hos oss och hos företag som arbetar åt oss har det bra. Men frågan om kreativitet är nog bättre ställd till en expert på arbetsmiljö eller psykologi.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.