Infekterad strid när Södertälje hamn vill hyra in personal

Transport ligger i tvist med Södertälje hamn. Hamnbolaget är kommunägt och styrs av rödgröna politiker. Nu vill man hyra in uppåt 20 stuveriarbetare, i stället för att anställa egen personal. – Ett argument som hamnledningen fört fram är att politikerna i bolagsstyrelsen inte vill fastanställda, med risk för att behöva säga upp folk under ett valår, säger Transports ombudsman Morgan Gustavsson. Erik Froste, vd i Södertälje hamn, tillbakavisar kategoriskt kopplingen till valåret.

Södertälje hamn ligger vid inloppet till Mälaren, några mil söder om Stockholm. Hamnen pekas ut som en möjlig ersättare när den omfattande oljehanteringen försvinner från Loudden och Nacka.

Fast just nu går verksamheten knackigt. Förra året gick det kommunala hamnbolaget 16 miljoner kronor back.

Ända sedan i höstas har det pågått en tvist om bemanningen. Bolaget vill hyra in hamnarbetare, i stället för att fastanställa eller kalla in ”extringar” genom det så kallade blixtsystemet. Modellen med ”blixt” finns i alla hamnar och innebär att arbetsgivaren relativt fritt kan ringa in folk vid arbetstoppar.

I Södertälje hävdar företaget att det är svårt att få tag i tillräckligt många ”blixtar”. I stället vill man hyra in personal från Manpower. Tre personer på helår, och 10–20 hamnarbetare vid arbetstoppar.

Transport har motsatt sig inhyrning, med hänvisning till att blixt-systemet redan erbjuder stor flexibilitet. Per-Olof Norgren är stuveriombudsman och har suttit med i förhandlingarna:

– Från fackets sida tycker vi att det är märkligt att en hamn som redan går dåligt vill anlita bemanningsföretag och på det sättet får en högre lönekostnad. Vi reagerade särskilt mot att tre personer ska hyras in på helår.

– När vi pressade hamnens vd, Erik Froste, fick vi höra ett nytt argument för inhyrning. Personalfrågan hade varit upp i bolagsstyrelsen och politikerna vill inte anställa folk, och sedan riskera att behöva säga upp. Under ett valår.

Både Per-Olof Norgren och ombudsmannakollegan Morgan Gustavsson uppfattar att orden föll precis så.

– Vi blev upprörda, säger Norgren. I Södertälje kommun är det röd-grön majoritet och i hamnstyrelsen sitter socialdemokraterna och vänsterpartiet i topp. Att valtaktik skulle få styra bemanningen i en hamn kändes väldigt konstigt.

Transportarbetaren har ringt upp flera politiker i bolagsstyrelsen. En av dem är Lennart Rendik, vänsterpartist och vice ordförande i bolaget.

– Som vänsterpartist är jag mot bemanningsföretag. Men hamnen befinner sig i ett bekymmersamt läge. Ekonomin är pressad och i Stockholmsregionen är det svårt att hitta extrafolk, blixt-personal. Därför har jag sagt ja till inhyrning vid arbetstoppar.

Södertälje hamn vill även hyra in tre personer på helår. Varför?

– Den uppgiften känner jag inte till. Såvitt jag förstått handlar det bara om arbetstoppar.

Vid förhandlingsbordet har Transport fått höra att bolagsstyrelsen förordar inhyrning – av opinionsskäl. För att komma undan risken att behöva säga upp hamnarbetare under ett valår. Har styrelsen fört en sådan diskussion?

– Nej, nej, förlåt om jag skrattar. Det är befängt. Jag har aldrig hört det argumentet i styrelsen. Jag är i grunden kritisk till bemanningsföretag. Inhyrningen är en nödlösning.

– Hamnen går back i år också och måste överleva tills Loudden har avvecklats. Jag tror heller inte att personalinhyrning är opinionsmässigt bättre än att tvingas säga upp egen anställd personal.

Claes Hellgren är socialdemokrat och styrelseordförande i Södertälje hamn. Även han försvarar lösningen med inhyrd personal, och förnekar kännedom om valårsargumentet:

– Vi kommer att fortsätta använda blixtpersonal i första hand. Och i andra hand hyra in. Bakgrunden är ekonomin och att vi nyligen sagt upp ett 15-tal personer. Vi ser till hamnens bästa. Inhyrning kontra att anställa egen personal under ett valår, är inget vi diskuterat. Det måste vara en missuppfattning.

Vad säger då Södertälje hamns vd Erik Froste om kopplingen till väljaropinionen under ett valår? Transportarbetaren har talat med tre fackliga förhandlare som alla intygar att Froste sagt precis detta.

Erik Froste:

– Nej, det stämmer inte. Jag har inte sagt så eller hört någon annan säga det. Ingen arbetsgivare vill säga upp folk, om det inte är nödvändigt. Det vill självfallet inte bolagsstyrelsen heller.

– I mina öron låter det här med valår väldigt långsökt. Men facket har väl ingen anledning att framställa mig i ljus dager.

Marcel Carlstedt är förbundsjurist i Transport. Han konstaterar att själva sakfrågan, att ett stuveri vill anlita bemanningsföretag, är principiellt mycket viktig:

– Mig veterligen finns i dagsläget ingen enda hamn där man anlitat bemanningsföretag. Transport har en tyst överenskommelse med arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Transport accepterar blixt-systemet, mot att stuveribolagen avhåller sig från personalinhyrning.

– Blixt innebär att inhopparen bara garanteras tre timmars arbete. Den som anlitas har jobb när han går in genom grinden och är utan anställning när han eller hon går ut. Systemet skapades på grund av den ojämna arbetsbelastningen just i hamnarna och är väldigt förmånligt för arbetsgivarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.