Infekterad strid när Södertälje hamn vill hyra in personal
Transport ligger i tvist med Södertälje hamn. Hamnbolaget är kommunägt och styrs av rödgröna politiker. Nu vill man hyra in uppåt 20 stuveriarbetare, i stället för att anställa egen personal. – Ett argument som hamnledningen fört fram är att politikerna i bolagsstyrelsen inte vill fastanställda, med risk för att behöva säga upp folk under ett valår, säger Transports ombudsman Morgan Gustavsson. Erik Froste, vd i Södertälje hamn, tillbakavisar kategoriskt kopplingen till valåret.
Södertälje hamn ligger vid inloppet till Mälaren, några mil söder om Stockholm. Hamnen pekas ut som en möjlig ersättare när den omfattande oljehanteringen försvinner från Loudden och Nacka.
Fast just nu går verksamheten knackigt. Förra året gick det kommunala hamnbolaget 16 miljoner kronor back.
Ända sedan i höstas har det pågått en tvist om bemanningen. Bolaget vill hyra in hamnarbetare, i stället för att fastanställa eller kalla in ”extringar” genom det så kallade blixtsystemet. Modellen med ”blixt” finns i alla hamnar och innebär att arbetsgivaren relativt fritt kan ringa in folk vid arbetstoppar.
I Södertälje hävdar företaget att det är svårt att få tag i tillräckligt många ”blixtar”. I stället vill man hyra in personal från Manpower. Tre personer på helår, och 10–20 hamnarbetare vid arbetstoppar.
Transport har motsatt sig inhyrning, med hänvisning till att blixt-systemet redan erbjuder stor flexibilitet. Per-Olof Norgren är stuveriombudsman och har suttit med i förhandlingarna:
– Från fackets sida tycker vi att det är märkligt att en hamn som redan går dåligt vill anlita bemanningsföretag och på det sättet får en högre lönekostnad. Vi reagerade särskilt mot att tre personer ska hyras in på helår.
– När vi pressade hamnens vd, Erik Froste, fick vi höra ett nytt argument för inhyrning. Personalfrågan hade varit upp i bolagsstyrelsen och politikerna vill inte anställa folk, och sedan riskera att behöva säga upp. Under ett valår.
Både Per-Olof Norgren och ombudsmannakollegan Morgan Gustavsson uppfattar att orden föll precis så.
– Vi blev upprörda, säger Norgren. I Södertälje kommun är det röd-grön majoritet och i hamnstyrelsen sitter socialdemokraterna och vänsterpartiet i topp. Att valtaktik skulle få styra bemanningen i en hamn kändes väldigt konstigt.
Transportarbetaren har ringt upp flera politiker i bolagsstyrelsen. En av dem är Lennart Rendik, vänsterpartist och vice ordförande i bolaget.
– Som vänsterpartist är jag mot bemanningsföretag. Men hamnen befinner sig i ett bekymmersamt läge. Ekonomin är pressad och i Stockholmsregionen är det svårt att hitta extrafolk, blixt-personal. Därför har jag sagt ja till inhyrning vid arbetstoppar.
Södertälje hamn vill även hyra in tre personer på helår. Varför?
– Den uppgiften känner jag inte till. Såvitt jag förstått handlar det bara om arbetstoppar.
Vid förhandlingsbordet har Transport fått höra att bolagsstyrelsen förordar inhyrning – av opinionsskäl. För att komma undan risken att behöva säga upp hamnarbetare under ett valår. Har styrelsen fört en sådan diskussion?
– Nej, nej, förlåt om jag skrattar. Det är befängt. Jag har aldrig hört det argumentet i styrelsen. Jag är i grunden kritisk till bemanningsföretag. Inhyrningen är en nödlösning.
– Hamnen går back i år också och måste överleva tills Loudden har avvecklats. Jag tror heller inte att personalinhyrning är opinionsmässigt bättre än att tvingas säga upp egen anställd personal.
Claes Hellgren är socialdemokrat och styrelseordförande i Södertälje hamn. Även han försvarar lösningen med inhyrd personal, och förnekar kännedom om valårsargumentet:
– Vi kommer att fortsätta använda blixtpersonal i första hand. Och i andra hand hyra in. Bakgrunden är ekonomin och att vi nyligen sagt upp ett 15-tal personer. Vi ser till hamnens bästa. Inhyrning kontra att anställa egen personal under ett valår, är inget vi diskuterat. Det måste vara en missuppfattning.
Vad säger då Södertälje hamns vd Erik Froste om kopplingen till väljaropinionen under ett valår? Transportarbetaren har talat med tre fackliga förhandlare som alla intygar att Froste sagt precis detta.
Erik Froste:
– Nej, det stämmer inte. Jag har inte sagt så eller hört någon annan säga det. Ingen arbetsgivare vill säga upp folk, om det inte är nödvändigt. Det vill självfallet inte bolagsstyrelsen heller.
– I mina öron låter det här med valår väldigt långsökt. Men facket har väl ingen anledning att framställa mig i ljus dager.
Marcel Carlstedt är förbundsjurist i Transport. Han konstaterar att själva sakfrågan, att ett stuveri vill anlita bemanningsföretag, är principiellt mycket viktig:
– Mig veterligen finns i dagsläget ingen enda hamn där man anlitat bemanningsföretag. Transport har en tyst överenskommelse med arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Transport accepterar blixt-systemet, mot att stuveribolagen avhåller sig från personalinhyrning.
– Blixt innebär att inhopparen bara garanteras tre timmars arbete. Den som anlitas har jobb när han går in genom grinden och är utan anställning när han eller hon går ut. Systemet skapades på grund av den ojämna arbetsbelastningen just i hamnarna och är väldigt förmånligt för arbetsgivarna.