I huvudet på fackets framtid

Vad tänker nästa generation ombudsmän i Transport om facket och sin nya roll? Transportarbetaren har träffat aspiranterna som just nu går förbundets ombudsmannautbildning. Mötesplatsen är Hindås. Ett vinnarställe! Hit reste hela det brasilianska landslaget på träningsläger inför fotbolls-VM 1958. Alla vet väl hur det gick?

Joakim Borg
Bor: Gävle.
Ålder: 39 år.
Bakgrund: Har jobbat med det mesta i bevakningsbranschen.
Dold talang: Teater, gillar att agera.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Att göra våra medlemmar mer medvetna. Om allt från frihandelsavtalet TTIP till EU:s stora inverkan på våra liv. Människor måste förstå att de faktiskt har möjlighet att påverka.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Inget speciellt faktiskt. Jag känner mig trygg, även om ett nytt jobb alltid innebär ett mått av ovisshet.

 

Lars Karlsson
Bor: Örebro.
Ålder: 39 år.
Bakgrund: Bemanningsbranschen, på terminaler.
Dold talang: Spelnörd, särskilt rollspel.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Att hänga med i alla nya valser som arbetsgivarna hittar på. Facket hann inte med när bemanningscirkusen snurrade i gång. Ett problem i dag är att facket som helhet saknar en tydlig färdriktning. Transport är på rätt väg, med organiseringsarbetet.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Att prioritera. Det blir rätt mycket förhandlande, men organiseringen är jätteviktig. Hur ska man räcka till? Hur ska vi agera för att uppnå resultat?

 

Petri Perälä
Bor: Märsta.
Ålder: 39 år.
Bakgrund: Jobbat med flygfrakt.
Dold talang: Har spelat schack i division 3.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Att organisera och engagera de unga på våra arbetsplatser. I den gruppen är den fackliga organisationsgraden låg. Som fack måste vi bli relevanta för dem.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Som ombudsman står man i frontlinjen och måste alltid försöka agera korrekt och ansvarsfullt. Jag tror att det är viktigt att coacha medlemmarna också, i stället för att utgå från att ombudsmannen går in och löser allt.

 

Tomas Pettersson
Bor: Helsingborg.
Ålder: 48 år.
Bakgrund: Bensinstation.
Dold talang: En jävel på att entusiasmera folk.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Skapa trygga arbeten. Jag har själv drivit bensinmack, med personal, och känner inte igen de anställningsförhållanden som numera gäller i branschen. Korta påhugg och visstider gör att folk inte kan försörja sig.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Jag har lätt för att bli personligt engagerad när människor har problem. Det kan nog bli svårt när det inte går att uppnå resultat. Samtidigt vill jag inte bli luttrad eller cynisk.

 

Veronica Ökvist
Bor: Luleå.
Ålder: 34 år.
Bakgrund: Jobbat på bensinmack i 15 år.
Dold talang: Tidigare stort travhäst-intresse.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
Engagemanget. Facket kan inte längre tas för givet. I dag måste vi organisera för att komma framåt. Transport jobbar redan med detta, men det är långt kvar.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Att skaffa den breda kunskap och erfarenhet som behövs. Det är också viktigt att kunna hålla distans. Att slappna av och vara ledig ibland, så man inte bränner ut sig.

 

Marcus Ljungberg
Bor i: Norrköping.
Ålder: 35 år.
Bakgrund: Åkerichaufför.
Dold talang: En jäkel på att grilla.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Hela problematiken kring lönedumpningen i åkeribranschen. Den ligger mig varmt om hjärtat.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Jag har varit anställd på Norrköpingsavdelningen i 3,5 år och fått en bra inblick i ombudsmannajobbet. Det viktigaste är nog att inte grotta ner sig i saker man inte bör grotta ner sig i. Det går inte att vara överallt. Och göra allt. Själv.

 

Ghassan Aboutaka
Bor: Helsingborg.
Ålder: 31 år.
Bakgrund: Kört taxi och jobbat på terminal.
Dold talang: Fiskade en del tidigare.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?

– Oj, många saker. Men jag säger den fackliga organiseringen. Det finns så mycket rädsla och osäkerhet på arbetsplatserna i dag. Mycket bottnar i de otrygga anställningarna som brett ut sig.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Jag hade inte i min vildaste fantasi tänkt tanken att bli ombudsman. All kunskap som behövs är en fråga jag funderar över. Jag vill inte stå svarslös i ­mötet med arbetsgivarna.

 

Magnus Boman
Bor: Taberg.
Ålder: 46 år.
Bakgrund: Terminal- och lagerjobb.
Dold talang: Stort fotointresse, fast det är ju inte så dolt.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Att få människor att omprioritera.  I dag hinner eller orkar folk inte engagera sig i facket och politiken. Väldigt mycket tid ägnas åt dator och spelande. Inte så kreativt, anser jag.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– När man inte når ända fram. När medlemmar kommer med stora förväntningar och det är omöjligt att uppfylla allt. Att hantera den besvikelsen.

 

Martin Rohde
Bor: Uppsala.
Ålder: 38 år.
Bakgrund: Bevakningsjobb inom flyget.
Dold talang: Är en god lyssnare.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Att bli relevanta för medlemmarna. Att få dem att förstå vad en fackförening är. Och svaret är inte ett försäkringsbolag. Det är inte alldeles enkelt att förklara varför människor ska betala en avgift och dessutom engagera sig.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– I 30 år har vi tagit medlemmarna i hand på att ”gå med hos oss, så löser vi dina problem”. Men som ombudsman måste man kunna frikoppla sig från känslorna när det är nödvändigt. Fackets uppgift är i första hand att driva kollektivets frågor, inte den enskilde individens.

 

Daniel Myr
Bor: Stockholm.
Ålder: 34 år.
Bakgrund: Bevakningsbranschen.
Dold talang: Hobbysmide.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Det blir att hävda vårt ursprung och vår ideologi, gentemot andra fackförbund. Transport är LO:s svarta får. Vi måste behålla vår särart, men ändå kunna samverka med andra.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Inget jag grubblar över. Tvärtom har jag kommit på att det här är precis rätt för mig! Inte att bli präst som jag en gång var inne på. Fast, jo, det kan nog bli tufft som ombudsman i de fall medlemmar kommer och mår skit och jag inte kan göra något åt det.

 

Johan Einarsson
Bor: Södertälje.
Ålder: 29 år.
Bakgrund: Flygmekaniker, montör på Scania.
Dold talang: Spelat amerikansk fotboll. Gillar den sporten fortfarande.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Att få människor att förstå vad vi egentligen jobbar för. Många är dåligt insatta och ställer frågor. Då är det frestande att ta till de förenklade svaren. Som att facket är ett försäkringsbolag.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Inget speciellt. Jag tar det som det kommer.

 

Fotnot. 1958 spelades fotbolls-VM i Sverige. Det svenska landslaget gick hela vägen till final, men besegrades där av Brasilien med siffrorna 2–5. Frankrike slog Tyskland i bronsmatchen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".