Transports fackklubb i Halmstads hamn
Close
I Halmstads hamn har Transport 15 medlemmar, som nu samlats till klubbmöte. Konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar är en av frågorna på dagordningen.
Close
Månadens klubb

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

– I den här konflikten är alla förlorare, säger Stefan Wallentin, ordförande och skyddsombud i Transportklubben.

Det är medlemsmöte med smörgåstårta. Ett tiotal medlemmar droppar in i lokalen. Bland gästerna finns hamnavdelningens ordförande, Jörgen Wärja, och regionala skyddsombudet Roger Jönsson. Plus Jörgen Johansson, ombudsman och ITF-inspektör.

Roger Jönsson inskärper att ingen medlem i Transport ska behöva tolerera trakasserier eller tråkningar från HF-anslutna, för att man valt ”fel fack” eller jobbar under konflikten:

– Händer det, vill jag att ni kontaktar mig! Och det är arbetsgivarens skyldig­het att agera. Alla har rätt att känna sig trygga på arbetet. Det omvända gäller förstås också. Våra medlemmar ska inte heller låta bli att hälsa eller vända ryggen till i matsalen.

– Kom också ihåg att HF faktiskt inte har begärt sympati av Transport. Det här är en konflikt mellan HF och Sveriges Hamnar.

Halmstads hamn
Sen eftermiddag och 14 timmar kvar innan Hamnarbetarförbundet inleder en punktstrejk.  Foto: Jan Lindkvist

Halmstads hamn ingår i bolaget Hallands Hamnar, tillsammans med Varberg. Halmstad var länge ett starkt HF-fäste. Men när skyddsombudet Stefan Wallentin bytte sida till Transport följde fler och fler efter och 2017 bildade man egen fackklubb.

Nu brinner Wallentin för att bygga upp en stark facklig verksamhet med sikte på framtiden:

– Två år till ska jag jobba stenhårt för det. Sedan får ni unga ta över, säger han, med adress till medlemmarna i lokalen.

De har fått en lokal bas som gillar ordning och reda. Och som har synpunkter på hamnverksamheten i stort:

– Tidigare hade vi ett bra samarbete mellan hamnarna här nere. Man stöttade upp om någon annan behövde hjälp. Nu är det inte längre så. Alla tänker på sitt och satsar på att kapa åt sig så mycket gods som möjligt.

Ordet går till Jörgen Johansson. Han berättar kort om jobbet som inspektör i den speciella hamnsatsning (POC), som Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) gör. Han tycker att det är beklagligt med striden som nu utkämpas i svenska hamnar.

– I POC diskuterar vi hur man kan locka mer gods till hamnarna. Inte mindre, som den här konflikten riskerar att leda till. Vi ser redan hur stora industrier lägger över gods på lastbil när hamnen blir en osäker lösning. Det är varken bra för hamnarbetarna eller miljön.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.