HRF: ”Systemet undergräver kollektivavtalet”

En majoritet av företagen bryter mot kollektivavtalet. Det var vad Hotell- och restaurangfacket fann när de granskade slumpvis utvalda företag som anställt invandrad arbetskraft. – Många människor utnyttjas å det grövsta, säger förbundets ordförande, Ella Niia.

Hotell- och restaurangfacket, HRF, är ett av få fackförbund som arbetar aktivt med de problem som följer på de förenklade reglerna för arbetskraftsinvandring. Förbundsordförande Ella Niia har vid flera tillfällen stuckit ut hakan i debatten och krävt att reglerna ändras för att undvika att skyddslösa människor utnyttjas. Förbundet har inte mer resurser än andra LO-förbund, men tycker att frågan är för viktig för att ignorera.

– För det första är det de rent mänskliga frågorna. Ett exempel    som jag   ofta   tänker på, är ett fall   som   vi hade på vår avdelning i Skåne, där ett kinesiskt tehus tog hit kinesiska kockar. De fick bo hos arbetsgivaren, en i källaren och en på vinden, och fråntogs pass och allting. Det där uppdagades först när en av dem hamnade på sjukhus, berättar Ella Niia.

Hon fortsätter:

–  Det andra är att hela det här systemet undergräver kollektivavtalet. Vi får ju en arbetsmarknad där arbetsgivaren trots kollektivavtal betalar löner långt, långt under kollektivavtalets miniminivå.

Att problemen inte kommer upp till ytan är kanske den största svårigheten med arbetskraftsinvandringen. Riktigt usla arbetsförhållanden brukar förr eller senare krypa fram i ljuset, oavsett om företaget har kollektivavtal eller inte. Men arbetskraftsinvandrarna är en utsatt grupp, som ofta inte vågar höja rösten.

– Risken för att de är väldigt tysta är uppenbar. Opponerar de sig blir de ju av med jobbet. Och hittar de inte ett nytt jobb inom en viss tid måste de åka hem igen, säger Ella Niia.

Därför kräver HRF en regeländring, som gör att den som fått ett arbetstillstånd får stanna i Sverige hela tiden ut. Oavsett vad som händer med anställningen.

Förra vintern gjorde HRF:s Stockholmsavdelning en första undersökning av arbetsförhållanden och löner hos några av de företag som anställt arbetskraft från länder utanför EU. Av 54 granskade bolag bröt 33 mot kollektivavtalet på något sätt. Undersökningen hittade också tydliga exempel på att det som står i anställningserbjudandet som skickas in till Migrationsverket ofta inte har någon täckning i verkligheten.

En anställd hade i ansökan till Migrationsverket blivit lovad 22 000 kronor i månaden. Den lönen hade på anställningsbeviset sänkts till 16 000 kronor, men enligt lönespecifikationerna till slut landat på 4 500 kronor.

I vår har man påbörjat en ny granskning, I Stockholm, Göteborg och Malmö. Preliminära resultat visar att nästan inga undersökta företag klarar sig utan anmärkning.

– Vi fortsätter för att hålla den här frågan vid liv. Det var inte bara barnsjukdomar som kom med de nya reglerna. Det finns en systematik i det här, säger Ella Niia.

Det är lätt att tro att felen bara ligger hos pizzerian på hörnet, eller kebabkiosken, som anställer en släkting från hemlandet. Men så är inte HRF:s bild av läget. Bland dem som inte skötte sig fanns även medlemmar i branschorganisationen Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare.

HRF har en lång lista på åtgärder som man vill se genomförda för att bromsa den negativa utvecklingen.

– Vi tycker att villkoren som arbetsgivaren har i avtalet med Migrationsverket ska vara bindande, också när det kommer till det enskilda anställningsavtalet. Ett annat krav är att regeringen ska ge Migrationsverket ett tydligt uppdrag att också göra uppföljningar.

Migrationsminister Tobias Billström (M) har tidigare sagt att det är fackets ansvar att kontrollera att arbetsgivare följer avtal. Ella Niia tycker att det resonemanget inte håller.

– Det är klart att det är ett fackligt uppdrag att upprätthålla kollektivavtalet, det säger vi ingenting om.

– Men det är lite lössläppt att Migrationsverket skickar ut en ansökan till oss, som vi får yttra oss över. När våra avdelningar säger att den föreslagna lönen ligger under lägstanivån säger arbetsgivaren bara att de betalar vad som krävs. Där tycker vi att myndigheten måste få ett uppdrag att kontrollera att avtalet följs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.