Hovrätten sänkte bötesstraff för kör- och vilotidsbrott

En lastbilsförare som dömts till 4 500 kronor i böter för kör- och vilotidsbrott, har fått böterna kraftigt sänkta i hovrätten. Åklagaren ville se högre böter, och överklagade till hovrätten – som i stället mer än halverade straffet.

Hovrätten för västra Sverige har nyligen avgjort två överklagade kör- och vilotidsärenden. Det ena fallet rör en 43-årig lastbilsförare som överskridit den föreskrivna körperioden på 4,5 timmar innan han tog rast. Dessutom hade han bara tagit ut en dygnsvila på 8,5 timmar, inte de föreskrivna nio timmarna.

Mannen hävdade att det var ett oavsiktligt misstag. Han hade en äldre modell av färdskrivare, som inte aktivt varnade honom för att tiderna överskridits.

Men tingsrätten invände att en lastbilsförare är skyldig att själv hålla reda på kör- och vilotiderna, och dömde mannen till 4 500 kronor i böter.

Åklagaren, som yrkat på 6 000 kronor, överklagade till hovrätten – som sänkte bötesbeloppet till 1 500 kronor.

– Jag vill nog påstå att åtalet skulle ha ogillats. Men hovrättsdomen blev ju åtminstone ett fall framåt när det gäller bötesbeloppet, säger Thomas Morell, Sveriges Åkeriföretags regionchef i Skaraborg, som var mannens ombud i processen.

Det andra fallet rör en 45-årig chaufför, som vid sex tillfällen missat att skriva in start- och slutland i färdskrivaren. Han hade bara fört in uppgifterna när färdskrivaren begärt det, alltså varje gång förarkortet satts in respektive tagits ut ur skrivaren. 45-åringen kör bara inrikes, och visste inte att uppgifterna om start- och slutland skulle skrivas in efter varje avslutat arbetspass.

Åklagaren ville få honom dömd till 10 000 kronor i böter, men Göteborgs tingsrätt ogillade åtalet.

Då vände sig åklagaren till hovrätten, som dömde 45-åringen för brott mot förordningen om kör- och vilotider samt för brott mot förordningen om färdskrivare. Påföljden sattes dock till 3 500 kronor.

– Så det blev ju en mer nykter påföljd än åklagaren ville ha, men jag tycker att chauffören borde ha friats även i hovrätten. Det tekniska systemet är långt ifrån bra – det är väldigt lätt att göra fel, fast man har ambitionen att göra rätt. Det drabbar både förare och åkare, säger Thomas Morell.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).