”Högt pris för högersväng”

Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.

Så här gick det till i riksdagen efter en kortare debatt på fredagsmorgonen:

153 röstade nej till Stefan Löfven, det var moderater, kristdemokrater, sverigedemokrater och en centerpartist.

115 ja-röster kom från S och MP.

Och 77 ledamöter från C, L och V tryckte på gul knapp. De röstade varken ja eller nej och släpper därmed fram regeringen Löfven.

Ministrarna och regeringsförklaringen får vi vänta på till på måndag.

– Det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för denna totala högersväng riskerar att bli alldeles för högt, för våra medlemmar och också för svensk arbetarrörelse, kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth.

Han är mycket oroad över att arbetsrätten finns med i uppgörelsen med mittenpartierna. Men litar i den frågan på ett misstroendelöfte från Vänsterpartiet som innebär att V kommer att göra allt för att värna om arbetsrätten och se till att avdragsrätten för fackföreningsavgiften kommer att lyftas under mandatperioden. Den som regeringen införde under förra perioden, och som den gällande borgerliga budgeten har tagit bort igen.

– Det kommer att bli en orolig tid för svensk fackföreningsrörelse framöver, och därmed för socialdemokratin, enligt Tommy Wreeth.

Högersvängen och förutsägelserna om en orolig tid för facken bygger Tommy Wreeth på den överenskommelsen som Socialdemokraterna och Miljöpartiet har gjort med Liberalerna och Centerpartiet. En lista med 73 punkter som gjorde att mittenpartierna till sist släppte fram en rödgrön regering.

Tio av punkterna, de som i första hand berör arbetsmarknaden och transportsektorn, sammanfattar TT på detta superkorta:

  • Bättre villkor för företagare, som sänkt arbetsgivaravgift.
  • Breddat och utökat rut-avdrag.
  • Borttagen värnskatt 2020.
  • Arbetslöshetsförsäkringen ska reformeras.
  • Arbetsförmedlingen ska reformeras.
  • Arbetsrätten ska moderniseras – utökat antal undantag från turordningsreglerna.
  • Nya stambanor för höghastighetståg.
  • En framtida stor skattereform.
  • Förbjudet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar från 2030.
  • Utvecklingstid i upp till ett år införs, vilket är en omarbetad form av friår.

LO har reagerat hårt mot flera punkter, inte minst den som slår fast att arbetsrätten ska utredas. I överenskommelsen står att turordningsreglerna ska ändras och att arbetsgivarna ska kunna göra fler undantag från las när de säger upp personal. Partierna lägger samtidigt över på facken och arbetsgivarna att komma överens om hur detta ska gå till – om de inte vill att politikerna ska ändra i den svenska modellen.

– Vår ingång är att vi vill stärka arbetsrätten för dem som inte får fäste på arbetsmarknaden med tillsvidareanställningar. Det är framförallt kvinnor som har osäkra jobb, visstidsanställningar och som dessutom riskerar att deras tjänster blir hyvlade. De frågorna för ju vi med oss in, men överenskommelsen innehåller mycket som gynnar arbetsgivarna i stället, säger Karl-Petter Thorwaldsson till Arbetet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.