HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

– Jag är rädd att de ska förstöra den svenska modellen, säger Per-Olof Norgren.

Han är Transports centrala hamnombudsman. Och han satt längst bak i Arbetsdomstolen och lyssnade när Hamnarbetarförbundet (HF) försökte få samma rätt som Transport att teckna lokala uppgörelser. 

HF förlorade och domstolen slog fast att de har ett andrahandsavtal. I praktiken innebär det att förbundet inte har rätt att teckna lokala uppgörelser, eller snarare: det är bara Transports lokala uppgörelser som är juridiskt bindande. Det går inte att överklaga AD:s domslut. 

HF har lagt ut en lång film på Facebook där förbundsstyrelseledamoten Erik Helgeson berättar att HF tar frågan vidare till Europadomstolen. Den första delen i klagan handlar om att Sverige bryter mot föreningsfriheten. HF anser att de inte får företräda sina medlemmar. Den andra delen handlar om att HF anser att Arbetsdomstolen har en jävsituation. Detta eftersom Arbetsdomstolens majoritet består av företrädare för arbetsgivarorganisationerna på ena sidan och de tre stora fackliga centralorganisationerna, LO, TCO och Saco, på den andra. 

Per-Olof Norgren är bekymrad.

– Först maskade HF och hade punktstrejker i Göteborgs hamn. Då fick vi in bemanningsföretag där, sedan dess har bemanningen kommit till Södertälje och är på väg in i fler hamnbolag. 

– Sedan strejkade HF så mycket att de fick till en begränsning i strejkrätten. Nu ser vi risker att gula fackförbund kommer in och tecknar dåliga avtal. HF har tecknat ett avtal med en trossfirma och jag har sett det. Firman betalar klart sämre än vårt riksavtal. Men nu har de första avtal där och vi kan inte strida oss till något bättre. 

Transports internationella chef Peter Lövkvist känner stor oro för den stundande rättsprocessen. Dels för att ordningen om att först tecknade avtal ska gälla, men också för att parternas inflytande i Arbetsdomstolen kan hotas.

– Vi vet inte vilka konsekvenser det kommer att bli. Men i min värld är det viktigare att ha en modell som levererar bra villkor för tre miljoner arbetare än att se till intresset för lilla Hamnarbetarförbundet och deras 1 000 medlemmar.
– De tänker inte på kollektivet utan bara på sin egen sak, säger Peter Lövkvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig

Ledare. Du känner kanske igen Groucho Marx (1890–1977) citat. Citatet är inte bara roligt, det vittnar också om att det är klubben – föreningen – som väljer vilka som får vara medlemmar. Det som kallas föreningsfrihet.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport står inför ekonomiska utmaningar

Facket. Transportarbetareförbundets anställda samlades på en personalinformation den 14 december. Där berättades om kommande omorganisering för att komma i balans med ekonomin. Det kan komma att handla om uppsägningar.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.