Hett åkerimål slutfört i Arbetsdomstolen

Den uppmärksammade rättegången mot Andreassons Åkeri har slutförts. Nu ska Arbetsdomstolen avgöra, om en polsk chaufför med egen firma ska räknas som företagare eller anställd. Domen väntas få stor påverkan på hela situationen med så kallade falska egenföretagare i den svenska åkeribranschen.

Transport har stämt Andreassons för brott mot kollektivavtalet i fråga om den polske lastbilsföraren Radoslaw Rostkowski. Han började köra åt bolaget i juni 2011, och enligt egen utsago trodde Rostkowski att han fått en anställning.

– Första körningen gick till Norge tillsammans med en annan kille som också var ny. Vi trodde båda två att vi blivit anställda. Jag var överlycklig att jag fått ett jobb, det kändes som att vinna på lotteri, sa Radoslaw Rostkowski genom sin tolk, när han vittnade i rätten.

Men när han kom tillbaka från sin första körning fick han veta att han måste registrera firma i Polen och fakturera Andreassons bemanningsbolag Zimit. Annars skulle han varken få mer jobb, eller betalt för det han redan kört, uppger Rostkowski.

Han registrerade firman och fortsatte köra. Efter några veckor blev det dags att skicka första fakturan.

– Då kom nästa överraskning. Jag jobbade inte per timme utan per kilometer, trots att milpeng i transportbranschen är förbjudet i hela EU.

I praktiken fick han en ersättning på 18 kronor milen, och som egenföretagare skulle han själv betala skatt och sociala avgifter. Han var missnöjd och krävde mer pengar, vilket till slut – enligt Rostkowskis egna uppgifter – ledde till att han hotades och misshandlades av två arbetsledare utanför Andreassons kontor.

Efter det upphörde samarbetet, och Rostkowski krävde Zimit på nästan 90 000 kronor för obetalda fakturor. Fordran gick till Varbergs tingsrätt, där man nådde förlikning och Zimit betalade 59 000 kronor.

Men i Arbetsdomstolen gäller frågan själva principen: Kan man arbeta under sådana här villkor och fortfarande räknas som egen företagare? Om svaret blir nej, ska Andreassons betala skadestånd för brott mot kollektivavtalet. Transport yrkar på 400 000 kronor.

– Det hela är ett medvetet och utstuderat sätt att kringgå avtalet. Radoslaw var personligt arbetsskyldig. Andreassons äger bilarna. Med bilen följer ett dieselkort som tillhör Andreassons, så att bolaget drar fördel av alla rabatter som följer med kortet. Allt sammantaget kan Rostkowski inte betraktas som egen företagare, sa Transports advokat Anne Alfredsson inför rätten.

Åkeriets advokat Torbjörn Olsson avfärdade alla påståenden om att Rostkowski borde betraktas som anställd.

– Ingen har tvingat honom att starta firma. Alla förutsättningar var kända när han gick in i detta, sade Olsson.

I dag driver Radoslaw Rostkowski fortfarande enmansbolag, men numera i byggbranschen.

– Jag har flera olika uppdragsgivare, som man ska när man är egenföretagare. Nu är mitt liv normalt igen.

Men frågan gäller mycket mer än bara Radoslaw Rostkowski. I ett separat ärende har Transport stämt Andreassons på 20 miljoner kronor för bolagets övriga chaufförer. Det handlar om nästan 150 utländska förare med likadana arbetsvillkor som Rostkowski.

– Hur Radoslaws mål utfaller, kommer antagligen att bli vägledande för det större målet, säger Ulf Persson, central åkeriombudsman på Transport.

Och det större målet blir en ödesfråga – inte bara för Andreassons Åkeri, utan för stora delar av den svenska åkerinäringen. Åtminstone enligt bolagets vd Yvonne Andreasson.

– Förlorar vi den tvisten så får vi lägga ner, och det får också alla andra åkerier som använder det här upplägget. Och det gör de flesta dragbilsåkerier. Sedan blir det utländska företag som tar över. Så det blir ju östeuropeiska chaufförer som gör de här körningarna i alla fall, fast i östeuropeiska bilar, säger hon.

Bolagets grundare, Yvonnes make Karl-Erik Andreasson, kan inte se något moraliskt fel i företagets affärsmodell.

– Även om vi betalar förarna under det svenska kollektivavtalet, så tjänar de ju mer än de skulle gjort i Polen med samma jobb. Annars skulle de inte vara intresserade av att komma hit, säger han.

Ulf Persson har en annan uppfattning:

– Om nu Karl-Erik Andreasson tycker att han gör chaufförerna en tjänst, varför gör han dem inte en ännu större tjänst och anställer dem i bolaget? Med kollektivavtalsenliga svenska löner?

Domen kommer den 18 december. I den stora 20-miljonersstämningen är rättegångsdatum ännu inte bestämt.

FAKTA
Arbetsdomstolen (AD) är en specialdomstol som prövar tvister mellan arbetsgivare och arbetstagare. Arbetsgivarorganisationer, arbetsgivare som slutit kollektivavtal eller arbetstagarorganisationer (exempelvis fackförbund) kan skicka in stämningar direkt till AD.

Enskilda arbetstagare kan i vissa fall överklaga tingsrättsdomar i arbetstvister till AD.

En AD-dom kan inte överklagas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).