Close
På Medborgarplatsen, Södermalm i Stockholm, deltog tiotusentals vuxna och barn i klimatstrejken.
Close

Hela världen i aktion för klimatet

Klimat. I dag strejkar människor över hela jordklotet för klimatet. På Medborgarplatsen i Stockholm samlades tiotusentals personer. Transports ordförande var där och Transportarbetaren träffade också flera medlemmar.

”Om ni väljer att svika oss kommer vi aldrig förlåta er.” Orden är Greta Thurnbergs från hennes tal på FN:s extrainkallade klimatmöte den 23 september. Allt började för drygt ett år sedan när hon satte sig framför riksdagshuset med skylten ”skolstrejk för klimatet”.

Skolstrejken på fredagar, eller Fridays for future, blev snabbt en global rörelse och de har i dag, som sista dag under en aktionsvecka, utlyst en global storstrejk. Rörelsen har bland annat uppmanat fackföreningsrörelsen att delta i storstrejken för att få politikerna att agera i klimatfrågan. Det enda fackförbundet som utlyst politisk strejk i Sverige är Syndikalisterna.

LO beslutade tidigare i år att en politisk strejk för klimatet inte är aktuell och de har förklarat beslutet med att strejkvapnet endast ska användas i konflikter som rör arbetsmarknadens parter. Däremot är det många medlemmar och fackliga företrädare som vill visa sitt stöd till klimatstrejkarna, bland dem Transports ordförande Tommy Wreeth som är på plats på Medborgarplatsen i Stockholm.

– På en död planet finns inga jobb. Alla måste ta sitt ansvar för klimatet och jag är djupt imponerad av den kraft som den yngre generationen visar i den här frågan, säger han.

På Medborgarplatsen i Stockholm samlades under fredagseftermiddagen tiotusentals personer. Handmålade plakat med budskap som ”rädda planeten” och ”agera” hölls upp av både vuxna och barn. På plats träffar Transportarbetaren ordningsvakterna Henric, Joakim och Oscar som har mycket att göra i dag och berättar att rösten tagit stryk när de försökt hålla ordning på klimatstrejkarna. Henric berättar att vaktbolaget de är anställda av bara kör med gasbilar nu, som ett steg i rätt klimatriktning.

– Jag tycker man ska ta klimatförändringarna på allvar, säger han.

En bit där ifrån, har lastbilschauffören David Granath fastnat vid ett övergångsställe på Götgatan när demonstrationståget passerar.

–Jag har en leverans som ligger fem minuter bort men jag lär nog få sitta här ett bra tag, säger han.

I samma sits sitter matbudet Shaik Sumaio, som försöker ta sig igenom folkmassan med sin moped.

– Jag ska flyga till Indien om några dagar, så jag känner mig som en klimatbov när jag ser det här, säger han.

Varför uppmanar inte Transport sina medlemmar att gå ut i politisk strejk i dag?
–Vi står nu inför en avtalsrörelse där vår huvuduppgift är att skapa bättre villkor för våra medlemmar. Strejkvapnet är något vi måste handskas oerhört försiktigt med och vi arbetar med förändring genom opinionsbildning och förhandling i första hand. Det låter tråkigt, men det har kanske aldrig varit så viktigt att försvara och bevara  den svenska modellen som det är nu, säger Tommy Wreeth.  

På frågan om hur Transport ställer sig till klimatfrågan svarar han att Transports branscher kommer att beröras av klimatförändringarna och att en grön omställning är viktigt.

– Fackföreningsrörelsen har en viktig roll att spela ute på arbetsplatserna genom att prata just omställning, tillvägagångssätt och konsekvenser, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.