Att starta hästtaxiföretag blev ändå en perfekt kombo av transportutbildning och hästintresse. I november i fjol drog Elina i gång verksamheten.
Close
Att starta hästtaxiföretag blev ändå en perfekt kombo av transportutbildning och hästintresse. I november i fjol drog Elina i gång verksamheten.
Close

Hästtaxi – perfekt kombo för hästbitna Elina

Transporter. Elina Braafs pappa står för transporterna i luften. Hon fixar dem på marken. 20 år gammal startade hon ett hästtaxibolag, långt ut på landsbygden i Rånäs, Norrtälje kommun. Nu fraktar Elina hästar till veterinären och långväga norr och söderut.

Pudeln Lester kommer springande och hälsar med glatt vispande svans. Han är Elinas kompanjon och hänger med på alla resor. Själv kikar hon ut från stallet där grannens häst ”Strids” får sin morgontoalett. Elina borstar hennes sidor med vana, jämna tag. Snart väntar en förmiddagsritt i skogen med Lester skuttande kring hovarna.

Elina Braaf lånar grannens skimmel, ”Strids”. En bestämd dam som kan ”sura ur” lite ibland. Foto: Justina Öster
Elina Braaf lånar grannens skimmel, ”Strids”. En bestämd dam som kan ”sura ur” lite ibland. Foto: Justina Öster

– Han borde inte vara så orädd men än har han klarat sig, säger Elina.

Hon var bara några år när hon satt upp i sadeln för första gången, påhejad av sin hästbitna faster. Med en egen ponny började Elina så småningom tävla och kammade hem både guld- och bronsmedaljer i Svenska och Nordiska mästerskapen. Det handlade om fälttävlan med dressyr, hoppning och terrängritt.

– Hästarna var mitt liv och jag hoppas de ska bli det igen, säger Elina.

Att starta hästtaxiföretag blev ändå en perfekt kombo av transportutbildning och hästintresse. Elina drog i gång i november i fjol, ett par månader innan hon fyllde 21. Hon driver verksamheten från pappans gård vid en slingrande smal byväg, omgiven av hästhagar, gårdar, boningshus och en och annan sommarstuga.

Rimbo är närmaste tätort.

Epa-traktor

Pudeln Lester hänger alltid med Elina. Foto: Justina Öster
Pudeln Lester hänger alltid med Elina. Foto: Justina Öster

Elina slår sig ner på en fårskinnsklädd bänk i grannens stall och klappar brunpälsade Lester. Det luktar färsk hästspillning och hö. Hennes pappa är pilot och när Elina var 15 år köpte han en epa-traktor åt henne. Då var de inte så vanliga som nu, säger hon som började hänga med ett gäng fordonsbitna killar med varsin epa.

– Oftast var vi i Rimbo, men blev vi riktigt galna körde vi några mil in till Norrtälje, säger hon med ett skratt.

– Det var superkul! Jag var inte så meck-intresserad och bidrog mer med sällskap än praktiskt kunnande. Ibland hade jag med mig en tjejkompis i bilen, men oftast var det bara jag och grabbarna. Lugnt och skönt, utan dramatik. De var så snälla.

Epa-killarna siktade på fordons- och transportgymnasiet. Elina tvekade, lastbilsförare eller ridsportsgymnasium? Till sist hakade hon på killarna för att slippa flytt och internat.

Bäst att kolla när matte stänger taxin. Foto: Justina Öster
Bäst att kolla när matte stänger taxin. Foto: Justina Öster

– Jag var ganska skoltrött och ville gå en utbildning där jag kunde få jobb direkt.

Det fick hon också. Elina körde mindre hyresmaskiner för ett åkeri, men efter en tid bytte hon arbetsgivare och fick användning för sin C- och E-behörighet (tung lastbil och släp). Hon fraktade grävmaskiner, hjullastare, dumprar och en rad olika maskiner till byggen.

– Under skördesäsong körde jag spannmål med samma lastbil direkt från åkrarna till företagets gård. Men också från gården ut till hamnarna i Södertälje, Västerås och Värtahamnen i Stockholm.

Hästtaxi

De ”extremt långa” arbetsdagarna var inget vidare. Att åka hemifrån fyra på morgonen och komma hem åtta på kvällen gav ingen tid över för hästar, konstaterar Elina. Hästtaxi blev svaret, även om hennes pappa tyckte att hon kunde ha väntat lite.

– Han skrek rätt ut när jag sa det, för jag har alltid så mycket på gång. Men nu stöttar han mig. Och jag blev faktiskt lite chockad själv över hur mycket lagar och regler jag måste läsa på om och sätta mig in i.

”De flesta hästägare är väldigt rädda om sina hästar, lite om sig och kring sig”, säger Elina Braaf som hanterar både lastbilar och hästar. Foto: Justina Öster
”De flesta hästägare är väldigt rädda om sina hästar, lite om sig och kring sig”, säger Elina Braaf som hanterar både lastbilar och hästar. Foto: Justina Öster

Elina räknar upp kompetensbevis för hästtransporter (Sveriges lantbruksuniversitet) och yrkestrafiktillstånd (Transportstyrelsen). Hon ringde runt till andra företagare med liknande verksamhet för att få råd, kanske en fem, tio stycken. Flera var hjälpsamma, andra höll på sitt och transportpriset visade sig vara lätt minerad mark.

Hästkärran, en splitterny Renault 2022, står nytvättad men redan lite lerstänkt utanför stallet med bolagsnamnet Fyra ben på väg i guldskrift. Annars sköter Elina marknadsföringen via hemsida, Facebook och Instagram.

– Svårast att veta är om jag gjort allting rätt eller om jag missat något. Jag vill jobba seriöst enligt boken, men samtidigt konkurrerar vi få som gör det med dem som struntar i lagar och regler.

– Jag kör lite närmare veterinärtransporter men har också varit i väg till Skåne och Östersund flera gånger. Roligast är att jag träffar så många olika hästar.

Priskänsliga

I framtiden hoppas Elina kunna köpa en större lastbil och en egen häst. Foto: Justina Öster
I framtiden hoppas Elina kunna köpa en större lastbil och en egen häst. Foto: Justina Öster

För Elinas säkerhet behöver det alltid finnas en person som leder in hästen i bilen och en som tar emot. Skulle hon skadas blir ju hästskjutsen stående. Hästägare är priskänsliga, om sig och kring sig. De kan ”noja” en hel del över att släppa ifrån sig sina juveler med någon okänd. Att inte känna till de ibland sorgliga skälen till transporten kan kännas lite knepigt, tycker Elina.

Parallellt med hästtransporterna läser hon till hästskötare, på distans. Det ger behörighet till ytterligare hästutbildning. Vad som väntar när Elina går ut utbildningen i sommar vet hon inte.

– Jag får se hur det går med företaget, men det är ju inte alla som har både trafikvett och kan hantera hästar. I framtiden hoppas jag kunna köpa en större lastbil och en egen häst.

Svartvita skimmeln Strids skrapar otåligt med hoven och Lester gnyr svagt vid stalldörren. Det är dags för Elina, lång och smal, att sadla på och sitta upp. Solen bryter igenom den isande nordanvinden och Lester hoppar kring hästbenen. Mot skogen.

Snart är det sommar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Lastbilsföraren Sofie Vianden funderar på ny skoj-skylt till lastbilen, när de nu är två tjejer som ska köra den. Foto: Privat

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Månadens medlem
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

Hallå där!

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Behövs det en särskild kvinnodag?

Enkät. Den 8 mars infaller Internationella kvinnodagen som vill uppmärksamma bristande jämställdhet mellan könen och kvinnors situation i alla världens länder. Behövs det en särskild kvinnodag?

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till… Foto: Justina Öster

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Månadens medlem
Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Månadens klubb
Erik Hjertberg är ordförande för flygtankarnas fackklubb på SFS vid Arlanda.

Klubben med arbetarna som fick mest i löneökning

Flyg. I årets avtalsrörelse fick flygtankarna den högsta löne­ökningen i hela LO-kollektivet. Klubben på Stockholm Fuelling Services vill inte röra det som fungerar bra.

Månadens medlem
”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.