Ellen Sundling med sina ponnyer, Dalton och Diesel.
Close
Ellen Sundling tävlar i körning med sina ponnyer, Dalton till vänster och Diesel till höger.
Close
Månadens medlem

Hästkrafter gör skillnad

Hästtjejen. Två små lurviga killar gör chauffören Ellen Sundling riktigt glad. Snart startar tävlingssäsongen då hon och de båda ponnyerna ska visa vad de kan.

Jag kommer till gården mellan Tavelsjön och Trehörningen, enda stället med utsikt över båda sjöarna. Tipset var att Ellen Sundling är en speciell person, värd att intervjua.

– Jag är som jag är, säger hon och skrattar.

– På ett sätt en typical girl och på ett annat en normbrytande tjej med dreads i en mansdominerad bransch. Och jag är ganska duktig på att stå upp för mig själv och inte ta skit.

Vi går ut i hagen, möter Dalton och Diesel – båda ganska ointresserade av besöket tills Ellen tar fram lite godis. Tanken är att de ska få lufta sig utan täcke en stund, innan Västerbottensnatten med sina närmare 20 minusgrader är ett faktum. I dag får de ledigt från träningen.

För med de hästarna, av rasen shetlandsponny, ägnar sig Ellen åt en rätt så ovanlig sport. Det handlar om körning där varje tävling består av tre delar: dressyr, maraton och precisionskörning. Kusken sitter i en kärra bakom en, två eller fyra hästar.

– I år ska jag försöka komma upp i medelsvår klass med Diesel. Och innan sommaren är slut vill jag i alla fall ha kört någon tävling i par med honom och Dalton som jag inte har haft så länge.

Alltsammans började med Boppe, en numera pensionerad ponny som Ellen fick när hon var tio. Som hon älskade att rida.

– Boppe är 95 centimeter hög och jag växte ju ur honom … men ville inte göra mig av med honom.

Lösningen kom hon på under en julshow på Hippologum, ridskolan i Umeå, där en introduktion i körsport fanns på programmet. Sedan började det tränas på Oxvikens gård. Vagnar byggdes om, selar köptes in och Boppe fick en ny karriär.

– Allt är tack vare mina syskon, de har alltid haft hästar och kan hjälpa mig.

Ellen Sundling är tillbaka på jobbet på 50 procent nu, efter en sjukskrivning då psyket sa stopp. Hon har hittat sina egna sätt att dämpa ångesten.

– Då har hästarna betytt mycket, säger hon. Oavsett hur jobbigt det är att gå ut i stallet … så kommer jag därifrån med ett leende. Hästarna och familjen är den trygga platsen för mig. Och när jag spelar datorspel släpper jag allt annat, då ligger fokus bara på mig själv.

Att experimentera med smink – bara för sin egen skull – är också vilsamt för Ellens själ.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Skäggig man slukar eld i gångtunnel

”Att sluka eld är inte så svårt”

Eld & lågor. Henrik Tynnhammar är skyddsvakt på dagen. På kvällen är han gycklare och eldslukare.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.