Här utbildas framtidens flygtekniker

Att få ansvaret för att skruva på en flygmaskin kräver mycket studier och en fallenhet för problemlösning. Transportarbetaren har besökt Hässlögymnasiet för att kolla hur det är att plugga till flygtekniker.

Morgonen håller på att övergå till förmiddag utanför Västerås. Skogsbrynet på andra sidan flygfältet har fått gulbruna varma färger och solen försöker jaga bort det sista diset från landningsbanorna. Inne i en av hangarerna, vid kanten av flygfältet, jobbar sig Hässlögymnasiets flygtekniker från årskurs tre genom veckans sista praktiska pass. Hangaren är välsopad och ljus. Här trängs fem flygplan av olika storlek och typ.

I dag ska eleverna göra en 100-timmarsservice och de blivande teknikerna rynkar sina pannor över manualer, bromshydralik och motorer med dolda oljetråg. Allt måste bli rätt i slutändan, annars kanske de inte klarar sina EASA-prov. EASA är den Europeiska byrån för luftfartssäkerhet som ansvarar för de certifikat man behöver för att arbeta som flygtekniker. I proven tas ingen hänsyn till att ungdomarna fortfarande är gymnasister och kraven för godkänt är höga.

Det knarrar i landningshjulen när några elever knuffar ett plan till sin bestämda plats. Framför en dator som är utrullad på verkstadsgolvet sitter Linnea Andersson Netzel och Hanna Brouillette med några motorskisser. Tjejerna berättar att de nyss avslutade kursen ”Human factors” (mänskliga faktorer) och att det gav dem en ny inblick i flygteknikerns ansvar för flygsäkerheten.

– Det är mycket plugg för att vara en praktisk linje. Sedan blir det bli mycket ansvar när vi börjar jobba. Ibland känns det tungt när jag tänker på det, säger Linnea.

– Jag tycker om ansvaret och varje EASA-prov jag klarar är jag ett steg närmare drömmen, säger Hanna. Hon kommer från en flygarfamilj.

Hanna berättar att pappa hade helikopter när hon var åtta år. Hon har starka minnen från de hissnade turerna i den dörrlösa flygmaskinen. Då bodde familjen i USA och hennes far utbildade sig till stridspilot. När de några år senare flyttade tillbaka till Sverige och det var dags för gymnasiet började hon på musikestetisk linje. Men trots sin kärlek till musik insåg hon efter första året att det var flygplan hon ville jobba med. Då bytte Hanna till Hässlö.

Linneas val att gå på Hässlö kommer ur hennes allmänna fordonsintresse. Hon tycker det finns ett band mellan människa och maskin som är fascinerande. När hon först letade gymnasium hade hon tänkt sig den vanliga fordonslinjen, men när hon fick höra om Hässlö tyckte hon att det verkade mer spännande med flygplan.

En flygmaskin bort från tjejerna och deras motorskisser skramlar det från Rasmus Åhlfeldt Hamberg och Shahboz Nabiev när de plockar i ett verktygsskåp. Dagens arbete går bra, så de har tid att snacka en stund och slår sig ner vid en sliten arbetsbänk.

De trivs i den lilla klassen på femton personer. Man kommer nära varandra och hjälps åt.

Killarna har också en del funderingar kring sitt blivande yrke och arbetssituation. Även om det finns rapporter som spår en ljus framtid för yrket så behöver nya flygplan generellt mindre service
än den flotta som nu håller på att pensioneras.

– Det är ett internationellt yrke, så man kan alltid flytta utomlands om det är svårt att få jobb, säger Rasmus.

Ingen av dem har någon annan förklaring till varför de valt flygteknikerlinjen än att de gillar flygplan, och visst ser de ut att trivas när de påtar med babordsmotorn på sitt studieobjekt. Precis som tjejerna har de reflekterat över ansvaret som kommer när de börjat jobba.

– En läkare som gör fel tar ju oftast bara livet av en person. Det är värre för oss, skämtar Rasmus.

– Men man vet ju vad man går för, annars skulle man inte vara här, fyller Shahboz i.

Utmed en av hangarens sidor finns en liten plottrig kur som tjänar som kontor. Här står Anders Lööf som är ansvarig för flygteknikerlinjen. Han betraktar gillande ungdomarnas arbetsinsatser.

Efter tretton år som flygtekniker ställde han sig för tre och ett halvt år sedan bakom katedern. Han trivs bra, även om han saknar det gamla jobbet ibland.

– Det svåraste är att få eleverna att ifrågasätta olika lösningar och problematisera saker. Det går ju alltid att byta en del för att laga något, bota symtomet av problemet. Men det krävs frågor och eftertanke för att lösa det, att bota sjukdomen så att säga, sammanfattar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).