Här pratas jämställda fack. Från vänster: Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare i Byggnads, Mikael Johansson, ordförande i Målarna, Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare i IF Metall, Tommy Andersson, andre ordförande i GS, och Urban Pettersson, förhandlingschef i Elektrikerna.
Close
Från vänster: Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare i Byggnads, Mikael Johansson, ordförande i Målarna, Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare i IF Metall, Tommy Andersson, andre ordförande i GS, och Urban Pettersson, förhandlingschef i Elektrikerna.
Close

Här pratas jämställda fack

Den sista generationen bromsklossar. Så beskrev Tommy Andersson sig själv och den övriga panelen med avtalsansvariga när de mansdominerade LO-förbunden skulle prata jämställdhet. – Insikten måste finnas också hos männen i facket att jämställdhet och mångfald är en viktig del i vår värdegrund, fortsatte GS-fackets vice ordförande.

Frågan – på kvinnodagen år 2016 – var om det är männens tur att ta ansvar för jämställdheten. Sveriges Kvinnolobby och IF Metall stod som värdar och Helle Klein, chefredaktör på industriarbetarnas tidning Dagens Arbete, ledde diskussionen med dem som håller i den för fackförbunden så viktiga avtalsfrågan. Samtliga män.

Transports avtalsansvariga, förbundsjuristen Marcel Carlstedt, skulle förstås ha varit med på scenen när de mest mansdominerade facken pratade jämställdhet. Sviterna av influensa hindrade honom, men Transportarbetaren kunde i efterhand ställa några frågor som han svarar på i slutet av denna artikel.

Att LO-facken inte lyckats hålla ihop – och driva gemensamma krav – i årets avtalsrörelse berördes helt flyktigt under jämställdhetsdebatten:

– Vi hittade inte metoden denna gång, suckade IF Metalls Veli-Pekka Säikkälä. Till nästa avtalsrörelse måste vi sätta oss ner och diskutera igenom vad som är värdediskriminering, vem som är felavlönad och vem som är lågavlönad …

När publiken efterlyste handfast arbete och tydliga mål för att ändra strukturerna när det gäller mäns och kvinnors roll i facket och arbetslivet bollade Målarnas Mikael Johansson tillbaka till sitt förbunds medlemmar:

– Jag väntar fortfarande på en motion till vår kongress om att vi ska arbeta för en helt jämställd föräldraförsäkring – så att mammor och pappor är lika mycket hemma med barnen.

I de olika förbunden som var på plats varierar procenten kvinnor från 1,2 (Byggnads) till 18,7 (IF Metall). Om andelen kvinnor i beslutande positioner är den viktigaste frågan var panelen inte helt överens om:

– Rekryteringen till yrket är vårt främsta bekymmer, sa Urban Pettersson, förhandlingschef i Elektrikerna. Vi behöver agera redan på elektrikerskolan, och förra året ökade antalet kvinnor bland medlemmarna – från 375 till 408.

– Vi har ett treårigt projekt med byggcheferna på gång, berättade Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare i Byggnads. Det handlar om att lyfta fördomarna och stoppa machokulturen för att få fler tjejer att välja byggbranschen.

– Jag tror att vi måste bestämma oss för att det underrepresenterade könet ska lyftas fram i facket, sa Mikael Johansson, ordförande i Målarna.

Avtalssekreteraren Veli-Pekka Säikkälä berättade då att IF Metall redan har fattat ett sådant beslut, och att förbundet på flera nivåer har nått målet minst 30 procent kvinnor i beslutande positioner.

Transports Marcel Carlstedt, som hostandes blev kvar på förbundskontoret, konstaterar att jämställdhet är en viktig fråga. Men att det inte finns något tryck från medlemmarna när det gäller könsbalans bland fackets beslutsfattare. Frågan har hittills inte lockat några motioner till kongresserna och den tas inte upp i förbundsstyrelsen.

– När det gäller lönerna finns det inget att diskutera, säger han. Vi har tarifflöner och det gör att alla har samma lön för samma arbete.

– Och när det gäller representationen i förbundsstyrelsen blev det efter valet på de kongresserna jämställt. Där är andelen kvinnor ungefär 16 procent – som bland medlemmarna.

Att ledningen består av tre män förklarar Marcel Carlstedt med att kvotering inte är något som Transport har valt att använda sig av.

– Man ska akta sig för att fokusera enbart på genuskamp i facket, säger han. Det handlar om klasskamp, och i den ingår ju jämställdheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.