Här mäts gashalten i alla containrar

Efter en olycka där två personer hamnade på intensiven med akuta förgiftningssymptom, mäts gashalten i varenda container på Clas Ohlson i Insjön. Vi åkte dit och kollade in hur det går till.

– Det är optimalt väder för gaser att frigöras i dag, säger skyddsombudet Micael Kans-Lodén. Tjugo grader ute, solen lyser och luftfuktigheten är hög.

Det är dags att mäta en av de i snitt dagligen femton leveranserna. Micael rullar fram den specialbeställda mätutrustningen vid namn gasmet, en tung historia med tillhörande gastub för klinisk rengöring av mätmunstycke och slang. Micael gläntar på dörrarna till containern, firar snabbt in slangen mellan kartongerna och stänger sedan ordentligt. På datorn börjar staplar och diagram pendla upp och ner. Micael böjer sig över skärmen, tar sig en rejäl titt på kurvor som sticker lite högre än andra och konstaterar strax att, vädret till trots, gav mätningen träffar långt under alla gränsvärden. Containern är okej att öppna. Allt som allt tog det fem minuter.

Snabbt och enkelt men inte billigt. Clas Ohlson har betalat en halv miljon kronor för gasmet, en investering som varit värd varenda krona, enligt Micael. Den kan spåra 275 ämnen och får träffar ända ner på molekylnivå.

Vanligast är förhöjda halter av aceton, etanol, metanol och a-Pinen, ämnen som kan utsöndras från träprodukter, färgtryck och mjukgörande medel till bland annat elkablar. Då och då sticker mätkurvorna i väg och då ventileras containern ordentligt innan lossningen får påbörjas. Med företagets hemsnickrade utsug tar det tjugo minuter att rensa luften från alla skadliga partiklar.

– Vi tog en överbliven vädertätningsfläkt och monterade på utsug och inblås, ett par rör och en strömanslutning, säger Micael. Eftersom vi redan hade fläkten och vi gjorde den i vår egen verkstad, har den kostat oss två tusen kronor. Hade vi behövt köpa in allt material skulle den nog hamnat kring tio tusen i stället.

Orsaken till den rigorösa säkerheten kring containerarbetet är den olycka som skedde år 2006. Två män som ena dagen problemfritt lossat en container låg dagen efter på intensiven i Falun med yrsel, frossa, andningsbesvär och illamående. Före olyckan hade det funnits en del oroliga funderingar kring vad det egentligen kunde finnas i containrarna, men ingen hade tagit tag i det.

– Och nu blev det en turboeffekt, säger Micael. Alla ville samma sak, men den som drev på mest för att göra miljön säker var faktiskt arbetsgivaren. Olyckan gjorde att cheferna snabbt prioriterade arbetet med arbetsmiljön för att få till en förbättring.

Forskare kom till Clas Ohlson och mätte halter av det ena och det andra. De provade ut en mätutrustning som skulle vara så heltäckande som möjligt. År 2008 anlände gasmet till Insjön. Med lite service och några uppgraderingar då och då står den utan problem pall för femton mätningar om dagen.

– Med den här investeringen och detta nya arbetssätt har vi åstadkommit en arbetsmiljö som känns helt säker, säger Micael.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.