Anton Hedin och William Ekblad
Close
Vy över arbetet. Anton Hedin och William Ekblad ser hur mycket som är gjort och vad som väntar.
Close

Här kan du bli en ninja på lagret

Lager. Ett hjärta till den hjälpsamma arbetskamraten, en blixt till den som snabbt plockat en order. Truckförararen får direkt feedback på sin skärm. På Aditros terminal i Jönköping finns chans att snabbt nå högre nivåer och bli ninja.

Aditro logistics
Terminalen i Torsvik är först att ”gamifieras”, arbetsmodellen ska implementeras i övriga landet senare.

Lagerjobbet fungerar som ett datorspel. Det kallas gamification, ”spelifiering”. Terminalen i Jönköping är först ut hos Aditro. Och enligt företaget också de första i Sverige att införa arbetsmodellen.

I den ena, enorma, terminalen i Torsvik söder om Jönköping, kör truckförare med datorskärmar som visar egna, personliga figurer: avatarer. Och talar om hur väl både de själva och laget har presterat, på ett språk som ligger i tiden.

– Det är ett jättebra verktyg – och ett mycket roligare sätt att på dator visa hur vi ligger till, säger gruppchefen Anton Hedin, som från Aditros sida varit med och utvecklat spelprogrammet ”Works” och också varit med i testgruppen.

– Du får direkt ett kvitto på ditt jobb. Och för mig spar det tid, det är mycket smidigare än att som förut ha möte varje morgon här framför whiteboarden för att uppdatera gruppen.

Idén föddes för något år sedan. Tanken var både att göra jobbet mer stimulerande och ge snabb återkoppling på arbetsinsatser. Och också att locka nya medarbetare.

– Datorspel sysselsätter ju fler och fler. Om jag själv spelar på fritiden? Nja, det händer väl, det är en av flera saker som för många andra, säger Anton Hedin.

William Ekblads avatar
William Ekblad har valt en anka som avatar, personlig figur. Han ligger på nivå två av fem i datorprogrammet Works.

Han visar hur det går till i praktiken: Loggar in och tittar på skärmen. Till höger syns gruppens resultat, till vänster ens eget ”score” i form av antal orderrader.

Sedan klickar vi oss vidare till den personliga sidan, med egen avatar. Där går det att se vilken nivå en ligger på, och ”levla upp” till en högre nivå.

– Man kan sätta individuella mål och bygga upp spelet för att passa kunden, säger Anton Hedin.

Plötsligt kan en notis dyka upp och säga ”Bra jobbat! Du har plockat 150 order”.

Det går också att se hur en själv ligger till i förhållande till andra i gruppen.

– Men du kan bara se ditt eget namn. Vi har valt att inte visa vem som gjort vad för att inte skapa onödig hets. Det går att styra hur man ska presentera det. Det finns oändligt många möjligheter, säger Anton Hedin.

Både han och hans chef, Darko Glavas, har fått positiv respons.

”Vi tror på det här. Det är framtiden”, säger Darko Glavas, business manager.

– Vi tror på det här. Det är framtiden. Det är ju samma siffror som tidigare, fast de visas på ett annat vis, säger Darko Glavas.

Mikael Åsberg är ordförande för Transportklubben.

Han tycker att satsningen är bra, men att den ska ses i ett sammanhang. Personligen är han inte så intresserad av att hänga i datorloungen men många, framför allt yngre, är det. Den nya gamingloungen är inrymd i den andra av bolagets Jönköpingsterminaler.

– Och med tanke på att många här är yngre så är det rätt satsning. Man måste ändå se det i en kontext, att helheten är bra. Hade de valt att satsa på gaming i stället för att ersätta ett dåligt golv hade det ju inte varit bra. Men vi har också fått ett gym och har äntligen fått tillbaka friskvårdsbidraget, som klubben tagit upp flera gånger.

Daniel Berglind är bemanningschef på Aditro logistics, som hanterar den snabbt växande e-handeln för många företag. Bolaget har 1 200 anställda i Norden och meningen är att alla ska få tal del av satsningen på gamification som började i Jönköping i våras. Under hösten ska det rullas upp i hela landet, på terminaler – logistikcenter – i Nykvarn och Borås.

– Vi vill skapa en kultur där alla är involverade i bolaget. Mycket terminalarbete är it-baserat så vi vill locka personer med det intresset till företaget, säger Daniel Berglind.

– Ett vanligt problem, på alla arbetsplatser, är bristen på återkoppling. Det här fungerar som ett sätt att ge feedback.

Team Cervera på testterminalen i Jönköping håller på att avsluta ett pass. William Ekblad, som har en anka som avatar, loggar ut ur
Worksprogrammet och talar med gruppledaren Anton Hedin om fördelar:

– Man har allt med sig, spelet ger information. Och gör det roligare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hård facklig kritik mot Ebrex Ford-terminal

Terminalarbetare. Facket larmar om farlig arbetsmiljö, godtyckliga avskedanden och en fackföreningsfientlig kultur på Ebrex terminal i Örebro.

Transportarbetarens logga

Amazon-arbetare i Italien strejkar

E-handel. På måndagen gick personalen på e-handelsjätten Amazon i Italien ut i strejk. Uppslutningen blev stor. Även chaufförerna hos de olika underleverantörerna la ner abetet. Bättre organisation av arbetet och mindre stress är några av kraven.

LO-ägda AMF investerar i Budbee – ett företag utan avtal

Uppdaterad. Pensionsbolaget AMF ägs av LO och Svenskt Näringsliv och förvaltar pensionspengarna för 100 000-tals LO-medlemmar. AMF har investerat 240 miljoner kronor i Budbee. Budbilsföretaget vägrar teckna kollektivavtal och betalar betydligt lägre än avtalet kräver.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.