Anton Hedin och William Ekblad
Close
Vy över arbetet. Anton Hedin och William Ekblad ser hur mycket som är gjort och vad som väntar.
Close

Här kan du bli en ninja på lagret

Lager. Ett hjärta till den hjälpsamma arbetskamraten, en blixt till den som snabbt plockat en order. Truckförararen får direkt feedback på sin skärm. På Aditros terminal i Jönköping finns chans att snabbt nå högre nivåer och bli ninja.

Aditro logistics
Terminalen i Torsvik är först att ”gamifieras”, arbetsmodellen ska implementeras i övriga landet senare.

Lagerjobbet fungerar som ett datorspel. Det kallas gamification, ”spelifiering”. Terminalen i Jönköping är först ut hos Aditro. Och enligt företaget också de första i Sverige att införa arbetsmodellen.

I den ena, enorma, terminalen i Torsvik söder om Jönköping, kör truckförare med datorskärmar som visar egna, personliga figurer: avatarer. Och talar om hur väl både de själva och laget har presterat, på ett språk som ligger i tiden.

– Det är ett jättebra verktyg – och ett mycket roligare sätt att på dator visa hur vi ligger till, säger gruppchefen Anton Hedin, som från Aditros sida varit med och utvecklat spelprogrammet ”Works” och också varit med i testgruppen.

– Du får direkt ett kvitto på ditt jobb. Och för mig spar det tid, det är mycket smidigare än att som förut ha möte varje morgon här framför whiteboarden för att uppdatera gruppen.

Idén föddes för något år sedan. Tanken var både att göra jobbet mer stimulerande och ge snabb återkoppling på arbetsinsatser. Och också att locka nya medarbetare.

– Datorspel sysselsätter ju fler och fler. Om jag själv spelar på fritiden? Nja, det händer väl, det är en av flera saker som för många andra, säger Anton Hedin.

William Ekblads avatar
William Ekblad har valt en anka som avatar, personlig figur. Han ligger på nivå två av fem i datorprogrammet Works.

Han visar hur det går till i praktiken: Loggar in och tittar på skärmen. Till höger syns gruppens resultat, till vänster ens eget ”score” i form av antal orderrader.

Sedan klickar vi oss vidare till den personliga sidan, med egen avatar. Där går det att se vilken nivå en ligger på, och ”levla upp” till en högre nivå.

– Man kan sätta individuella mål och bygga upp spelet för att passa kunden, säger Anton Hedin.

Plötsligt kan en notis dyka upp och säga ”Bra jobbat! Du har plockat 150 order”.

Det går också att se hur en själv ligger till i förhållande till andra i gruppen.

– Men du kan bara se ditt eget namn. Vi har valt att inte visa vem som gjort vad för att inte skapa onödig hets. Det går att styra hur man ska presentera det. Det finns oändligt många möjligheter, säger Anton Hedin.

Både han och hans chef, Darko Glavas, har fått positiv respons.

”Vi tror på det här. Det är framtiden”, säger Darko Glavas, business manager.

– Vi tror på det här. Det är framtiden. Det är ju samma siffror som tidigare, fast de visas på ett annat vis, säger Darko Glavas.

Mikael Åsberg är ordförande för Transportklubben.

Han tycker att satsningen är bra, men att den ska ses i ett sammanhang. Personligen är han inte så intresserad av att hänga i datorloungen men många, framför allt yngre, är det. Den nya gamingloungen är inrymd i den andra av bolagets Jönköpingsterminaler.

– Och med tanke på att många här är yngre så är det rätt satsning. Man måste ändå se det i en kontext, att helheten är bra. Hade de valt att satsa på gaming i stället för att ersätta ett dåligt golv hade det ju inte varit bra. Men vi har också fått ett gym och har äntligen fått tillbaka friskvårdsbidraget, som klubben tagit upp flera gånger.

Daniel Berglind är bemanningschef på Aditro logistics, som hanterar den snabbt växande e-handeln för många företag. Bolaget har 1 200 anställda i Norden och meningen är att alla ska få tal del av satsningen på gamification som började i Jönköping i våras. Under hösten ska det rullas upp i hela landet, på terminaler – logistikcenter – i Nykvarn och Borås.

– Vi vill skapa en kultur där alla är involverade i bolaget. Mycket terminalarbete är it-baserat så vi vill locka personer med det intresset till företaget, säger Daniel Berglind.

– Ett vanligt problem, på alla arbetsplatser, är bristen på återkoppling. Det här fungerar som ett sätt att ge feedback.

Team Cervera på testterminalen i Jönköping håller på att avsluta ett pass. William Ekblad, som har en anka som avatar, loggar ut ur
Worksprogrammet och talar med gruppledaren Anton Hedin om fördelar:

– Man har allt med sig, spelet ger information. Och gör det roligare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så lyfter och bär du rätt

Arbetsmiljö. Ergonomen Jan-Erik Ståhl ger tips och råd om hur du som terminalarbetare och chaufför kan bära och lyfta på ett bättre sätt – för att spara din kropp. Att strunta i hjälpmedel och ta snabba genvägar kan kosta dig värk och besvär längre fram.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Första maj i krigets skugga

Ledare. Kriget fortsätter att rasa i Ukraina och Sverige försöker trycka på för att få ett slut. Svenska Transportarbetareförbundet har varslat om blockad av ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg från den 1 maj 2022 och demonstrationer anordnas utanför ryska ambassader runt om i världen, så också i Stockholm. Många är vi som vill få slut på Putins krig.

Jätten Vist med Visingsö i sina händer. Konstnären Calle Örnemark (1933–2015) uppförde träskulpturen i Huskvarna i början av 1970-talet. Foto: Lilly Hallberg

På väg med svindlande utsikt

Vätterleden. Den har kallats Sveriges vackraste väg, också före namnbytet till E4 och innan epitetet ”motor” lades till – leden som sträcker sig utmed Vätterns djupa vatten. Häromåret firade första delen av Vätterleden 60 år.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Brist på flygtekniker

Flyg. Lastbilschaufförer och taxiförare var först ut. Nu slår också flygbranschen larm om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver rekryteras och utbildas för att plan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Störst är bristen på plåtslagare.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Foodora fick rätt mot Transport i AD

Arbetsrätt. Transport förlorade mål i Arbetsdomstolen. Domen slår fast att ett matbud var anställd av ett så kallat egenanställningsföretag och inte Foodora.

Genrebild tidningsbud

Bud – en hotad yrkeskår?

Tidningsbud. En av Transportarbetareförbundets kärngrupper, tidningsdistributörerna, har blivit allt mindre. Tidningsdöd och minskad utgivningstakt har slagit hårt. Nyligen aviserade Tidningen Ångermanland att det nästa år bara blir utdelning tre dagar i veckan.

”Ingen ska riskera att skadas eller dö på jobbet”

Arbetsmiljö. Arbetsgivarna brister när det gäller både tillsyn och kontroll av olycksdrabbade mobila maskiner som bland annat truckar. Skriftliga tillstånd för att få köra truck saknas också på många arbetsplatser inom verkstad, tillverkning, transporter och magasinering. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Om nya LAS och huvudavtalet

Arbetsrätt. Den 1 oktober började nya lagen om anställningsskydd (LAS) att gälla. Men det är inte bara LAS som fått nya regler. Huvudavtalet som vissa fack antagit spelar också roll.