Anton Hedin och William Ekblad
Close
Vy över arbetet. Anton Hedin och William Ekblad ser hur mycket som är gjort och vad som väntar.
Close

Här kan du bli en ninja på lagret

Lager. Ett hjärta till den hjälpsamma arbetskamraten, en blixt till den som snabbt plockat en order. Truckförararen får direkt feedback på sin skärm. På Aditros terminal i Jönköping finns chans att snabbt nå högre nivåer och bli ninja.

Aditro logistics
Terminalen i Torsvik är först att ”gamifieras”, arbetsmodellen ska implementeras i övriga landet senare.

Lagerjobbet fungerar som ett datorspel. Det kallas gamification, ”spelifiering”. Terminalen i Jönköping är först ut hos Aditro. Och enligt företaget också de första i Sverige att införa arbetsmodellen.

I den ena, enorma, terminalen i Torsvik söder om Jönköping, kör truckförare med datorskärmar som visar egna, personliga figurer: avatarer. Och talar om hur väl både de själva och laget har presterat, på ett språk som ligger i tiden.

– Det är ett jättebra verktyg – och ett mycket roligare sätt att på dator visa hur vi ligger till, säger gruppchefen Anton Hedin, som från Aditros sida varit med och utvecklat spelprogrammet ”Works” och också varit med i testgruppen.

– Du får direkt ett kvitto på ditt jobb. Och för mig spar det tid, det är mycket smidigare än att som förut ha möte varje morgon här framför whiteboarden för att uppdatera gruppen.

Idén föddes för något år sedan. Tanken var både att göra jobbet mer stimulerande och ge snabb återkoppling på arbetsinsatser. Och också att locka nya medarbetare.

– Datorspel sysselsätter ju fler och fler. Om jag själv spelar på fritiden? Nja, det händer väl, det är en av flera saker som för många andra, säger Anton Hedin.

William Ekblads avatar
William Ekblad har valt en anka som avatar, personlig figur. Han ligger på nivå två av fem i datorprogrammet Works.

Han visar hur det går till i praktiken: Loggar in och tittar på skärmen. Till höger syns gruppens resultat, till vänster ens eget ”score” i form av antal orderrader.

Sedan klickar vi oss vidare till den personliga sidan, med egen avatar. Där går det att se vilken nivå en ligger på, och ”levla upp” till en högre nivå.

– Man kan sätta individuella mål och bygga upp spelet för att passa kunden, säger Anton Hedin.

Plötsligt kan en notis dyka upp och säga ”Bra jobbat! Du har plockat 150 order”.

Det går också att se hur en själv ligger till i förhållande till andra i gruppen.

– Men du kan bara se ditt eget namn. Vi har valt att inte visa vem som gjort vad för att inte skapa onödig hets. Det går att styra hur man ska presentera det. Det finns oändligt många möjligheter, säger Anton Hedin.

Både han och hans chef, Darko Glavas, har fått positiv respons.

”Vi tror på det här. Det är framtiden”, säger Darko Glavas, business manager.

– Vi tror på det här. Det är framtiden. Det är ju samma siffror som tidigare, fast de visas på ett annat vis, säger Darko Glavas.

Mikael Åsberg är ordförande för Transportklubben.

Han tycker att satsningen är bra, men att den ska ses i ett sammanhang. Personligen är han inte så intresserad av att hänga i datorloungen men många, framför allt yngre, är det. Den nya gamingloungen är inrymd i den andra av bolagets Jönköpingsterminaler.

– Och med tanke på att många här är yngre så är det rätt satsning. Man måste ändå se det i en kontext, att helheten är bra. Hade de valt att satsa på gaming i stället för att ersätta ett dåligt golv hade det ju inte varit bra. Men vi har också fått ett gym och har äntligen fått tillbaka friskvårdsbidraget, som klubben tagit upp flera gånger.

Daniel Berglind är bemanningschef på Aditro logistics, som hanterar den snabbt växande e-handeln för många företag. Bolaget har 1 200 anställda i Norden och meningen är att alla ska få tal del av satsningen på gamification som började i Jönköping i våras. Under hösten ska det rullas upp i hela landet, på terminaler – logistikcenter – i Nykvarn och Borås.

– Vi vill skapa en kultur där alla är involverade i bolaget. Mycket terminalarbete är it-baserat så vi vill locka personer med det intresset till företaget, säger Daniel Berglind.

– Ett vanligt problem, på alla arbetsplatser, är bristen på återkoppling. Det här fungerar som ett sätt att ge feedback.

Team Cervera på testterminalen i Jönköping håller på att avsluta ett pass. William Ekblad, som har en anka som avatar, loggar ut ur
Worksprogrammet och talar med gruppledaren Anton Hedin om fördelar:

– Man har allt med sig, spelet ger information. Och gör det roligare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.