Hamntvist avgörs i nämnd

Sedan 2002 har ”Nämnden för styrelserepresentionsfrågor” bara avgjort två ärenden. Nu har en tvist mellan Norrköpings Hamn & Stuveri och Transport åter väckt nämnden till liv. Det kommunala hamnbolaget vill frånta fackets representanter i bolagsstyrelsen deras beslutanderätt.

Enligt lagen har facket rätt att utse ett antal löntagarrepresentanter som sitter i styrelsen för alla större bolag. Syftet är att de anställda ska ges insyn i företagets verksamhet och ha en möjlighet till inflytande.

I Sveriges hamnar, som tidigare ofta var privatägda stuveribolag, har detta tidigare inte varit något kontroversiellt. Men i och med att hamnarna under senare år ofta omvandlats till kommunalt ägda hamnbolag så har frågan blivit mer känslig.

I kommunalt ägda bolag består styrelsen av politiker, som ska avspegla hur kommuninvånarna har röstat.

De kommunala bolagen hävdar att de av facket utsedda representanterna riskerar att rubba maktbalansen mellan de politiska partierna.

– Bolagen hävdar att sossarna får övertaget när vi sitter med. Men det är skitsnack. Man sitter i styrelsen för att tillvarata bolagets intresse, inte partiernas intressen, säger Morgan Gustavsson, ombudsman på Transport hamnavdelning 1.

Bolagens argument är alltså att styrelsen är politiskt tillsatt och att dess sammansättning inte ska påverkas av de fackliga representanterna.

Sedan Transports ombudsmän började kontrollera detta, har fackförbundet upptäckt att flera hamnbolag runt om i Sverige inte anmält arbetstagarrepresentanterna i sina styrelser till Bolagsverket, så som lagen kräver.

Förra året försökte Uddevalla hamn bli av med fackets representanters beslutsrätt, men efter ett tydligt nej från Transport valde det kommunala bolaget att inte driva frågan vidare.

Nu har Norrköpings Hamn & Stuveri kommit med samma förslag och Transport har åter sagt nej. Denna gång väljer dock hamnbolaget att få ärendet prövat i ”nämnden för styrelserepresentationsfrågor”. Ärendet, som lämnades in i november 2013, var det årets första och enda ärende. Och sedan 2002 har nämnden endast avgjort två ärenden. Ytterligare några ärenden har återkallats och därmed avskrivits.

Även andra fackförbund är inblandade. Ledarna har gått med på hamnbolagets krav. Hur Unionen, det tredje inblandade fackförbundet, ställer sig är dock ännu oklart.

Nu ska frågan alltså prövas i ”Nämnden för styrelserepresentationfrågor”. Troligtvis sker förhandling i mitten av april.

– Detta är ingen jättestridsfråga, men det är såklart en markering. Vi måste ta strid. Antingen följer bolagen lagen, eller så får de gå till nämnden, säger Morgan Gustavsson.

Tidigare liknande beslut
När Norrtälje Energi ville få igenom ett undantag från lagen om styrelserepresentation så gick nämnden på deras linje. Fackförbunden Seko, Ledarna och Sveriges Ingenjörer motsade sig ett undantag från reglerna.

Norrtälje Energi är ett kommunalt bolag och styrelsen består av fem politiskt tillsatta ledamöter som beror på politiska styrkeförhållanden samt två fackliga representanter. Bolaget hävdade att den förutbestämda politiska maktbalansen kunde rubbas vilket skulle leda till väsentlig olägenhet för bolaget.

Fackförbunden menade att bolagets verksamhet är affärsmässig och inte politisk och att bolaget verkar på en privat marknad. Vidare menade fackförbunden att arbetstagarledamöter genom åren deltagit på ett konstruktivt sätt och att deras representanter ofta har bättre sakkunskap som rör bolagets verksamhet än de politiker som sitter i styrelsen. Dessutom hävdades att arbetstagarledamöterna ofta beaktar bolagets långsiktiga intresse mer än de politiskt tillsatta ledamötena, som är mer benägna att ta kortsiktiga och politiska hänsyn.

Nämnden gav alltså Norrtälje Energi rätt och fråntog de av facket utsedda ledamötena deras beslutsrätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.