Hamnkonflikt i Norge trappas upp

I helgen genomfördes en stor internationell demonstration i Oslo för att visa solidaritet med de norska hamnarbetarna. En stor delegation från svenska Transport var på plats. Och nu trappas konflikten upp.

I lördags samlades flera hundra hamnarbetare från nio länder på Youngstorget utanför norska LO:s högkvarter i Oslo. På torget, som kan ses som Norges motsvarighet till Norra Bantorget, vajade röda fanor och det bjöds på både kultur och tal.

– Det var en jäkligt bra stämning på torget. Solidariteten man känner är enorm, berättar Anders Gustafsson, ombudsman på Transports hamnavdelning som var med i den svenska delegationen.

Sedan mer än sex månader tillbaka är Risavika-terminalen i Stavanger bojkottad av norska Transport. Och de norska hamnarbetarna har fått stort stöd av sina fackliga kamrater i andra länder.

– Nu ska arbetsgivarna få märka vad fackföreningsrörelsens internationella solidaritet är i praktiken, sa Roger Hansen, ordförande för norska Transport, enligt fackförbundets egna hemsida.

Konflikten handlar om att arbetsgivaren vill att sjömännen ska sköta lastning och lossning i stället för hamnarbetarna på Risavika-terminalen i Stavanger. Arbetsgivaren vägrar skriva på ett nytt kollektivavtal som ska garantera stuveriarbetarna arbetet.

Konflikten trappas upp 20 april
Och snart trappas konflikten upp. Norska Transport har skrivit brev till alla fackförbund som organiserar hamnarbetare i Europa och bett dem om hjälp. Från och med den 20 april ska inga fartyg som anlöpt Risavika få lastas eller lossas på någon hamn i Europa, enligt de norska hamnarbetarnas uppmaning.

– Vi ska vinna, oavsett hur lång tid det tar att få arbetsgivarna att gå ned på knä. Men på knä ska de, sa Roger Hansen.

På plats i Oslo var också svenska Transports förbundsordförande Lars Lindgren, i egenskap av att han även är ordförande för Europeiska Transportarbetarfederationen. I sitt tal betonade han vikten av att stötta de norska hamnarbetarna. Detta eftersom avtalet kan bli vägledande för hur reglerna ska tolkas i andra europeiska hamnar.

– Alla hittills gjorda försök, de senaste tjugo åren, att krossa hamnarbetarnas rätt till hamnarbetet har misslyckats. Genom ett enat uppträdande har Europas hamnarbetare inte bara en gång utan två gånger lyckats slå tillbaka EU-kommissionens försök att avreglera hamnnäringen. Nu har det öppnats en ny offensiv mot hamnarbetarnas rätt till hamnarbetet och denna gång i Norge, sa Lars Lindgren från scenen.

Lars Lindgren har själv jobbat som lastbilschaufför och drog även paralleller till sin gamla bransch, som har stora problem med lönedumpning.

– Kapitalet vill helt enkelt få frihet, rätt att köpa hamnarbete av vem de vill och till lägsta pris. Alltså precis det de gör inom den internationella lastbilstrafiken. Målet är givetvis att försämra löner och anställningsvillkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.