Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Martin Andersson är plåtslagare och klubbordförande i klubb 4 på Arlanda.
Martin Andersson är plåtslagare och klubbordförande i klubb 4 på Arlanda. Foto: Justina Öster

– Företaget har under lång tid med ljus och lykta försökt få tag i folk till vår yrkeskategori eftersom vi har ett konstant flöde av arbete. Helt naturligt slutar alltid någon och de är svåra att ersätta. Vi har haft folk inne, som kandidater, men de har tyvärr backat ur eftersom de inte är nöjda med den lön företaget erbjuder. Högre löner gör arbetsplatsen mer attraktiv och bidrar till att få hit mer folk.

Patria Helicopter har höjt era löner med mellan 1 000 och 3 000 kronor?

– Ja, ungefär och för de allra flesta. Jag vet inte exakt vad alla fått, men höjningen baseras på en sammanställning av de löneanspråk folk som sökt hit haft. Inte rakt av, men något sorts snitt. Företaget har lagt ner ganska mycket arbete på det. Höjningen gäller främst plåtslagare och komponentmekaniker, som det är störst brist på.

Är det brist både nationellt och internationellt?

– Ja, när jag började som plåtslagare för ungefär tolv år sen låg medelåldern på i snitt 45 år i Sverige. Nu är alla över 50, 55 år så det behövs tillskott.

Ökade prestationskraven på jobbet i och med lönehöjningen?

– Nej, det var rätt uttalat från chefen att det inte skulle öka kraven och att vi inte skulle göra mer än vi redan gör. Möjligtvis att vi tänker lite mer på att hålla arbetstider och raster.

Hur reagerade kollegorna på lönehöjningen?

– De flesta tyckte att det var positivt, men förstod först inte anledningen. Många blandade nog ihop det med avtalsförhandlingarna, fast de har ju inte börjat än. Det är positivt att företaget tydligt visar att de vill satsa på det här och få in ny personal.

Avtalsförhandlingarna inom flyget börjar i mitten av september och du sitter med i delegationen för flygmekaniker och plåtslagare. Tänker du lyfta personalbristen i förhandlingarna?

– Ja, det är ett bra argument för att höja lönerna. Den personal branschen söker nöjer sig helt enkelt inte med den låga lön som arbetsgivarna erbjuder i dag. Under pandemin försvann mycket folk från flyget. De har skolat om sig och jobbar på andra håll i dag.

Vad tjänar du?

– 40 500 kronor med alla påslag och lokala tillägg, efter tolv år i yrket. Vi jobbar vardagar klockan 7 till 16 och har ingen ob.

Vad är en rimlig lönehöjning i årets avtalsrörelse?

– Bra fråga, det är väl marknaden som avgör det. Problemet för oss är att den högsta tariffen (högsta steget i lönetrappan) ligger på knappt 29 200 kronor. Sen får man hela tiden hålla på och plussa på med lokala tillägg och personliga påslag, för att komma upp i en lön som går att anställa folk på. Så låg lön som står i kollektivavtalet är det nästan ingen som har. En höjning på 8 000 kronor i tarifflönen vore väl rimligt.

Om tarifflönerna var högre skulle ni inte behöva ha så många tillägg och påslag, tycker du. Kan du ge några exempel?

– År i företaget och lokala sprickindikeringstillägg. Vi har en hel massa. Lönehöjning är det viktigaste i årets förhandlingar beroende på situationen i samhället.

Flygbranschen drabbades hårt under pandemin. Hur var det för er?

– Ingen blev permitterad och det var vi väldigt glada för. Vi var förskonade eftersom vi i stort sett bara arbetade med samhällsbärande verksamhet som polis, ambulans och militärflyg.

Hur är det annars på jobbet?

– Det är fullt upp och så kommer det nog att vara under lång tid framöver. En positiv utveckling, men nu måste jag slänga mig i väg på nästa grej här.

Fotnot: Tariffer kan beskrivas som olika steg i en lönestege som ökar successivt, beroende på bland annat utbildning och anställningstid. I klubb 4 på Arlanda ingår, förutom flygmekaniker och plåtslagare, även flygelektriker, komponentmekaniker och förrådspersonal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    3 juni, 2023

    Det är alltid glädjande när en arbetsgivare inser att de behöver höja lönerna för att bli mer attraktiva för att locka rätt kompetens.Tillgång och efterfrågan borde i allt större utsträckning vara det som styr lönenivåerna istället för att avtalslönen är ett tak för vad du som anställd kan tjäna.Även kortare arbetstid är något som ihop med lönenivån är väldigt viktiga för att locka framtidens arbetskraft.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.