Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Martin Andersson är plåtslagare och klubbordförande i klubb 4 på Arlanda.
Martin Andersson är plåtslagare och klubbordförande i klubb 4 på Arlanda. Foto: Justina Öster

– Företaget har under lång tid med ljus och lykta försökt få tag i folk till vår yrkeskategori eftersom vi har ett konstant flöde av arbete. Helt naturligt slutar alltid någon och de är svåra att ersätta. Vi har haft folk inne, som kandidater, men de har tyvärr backat ur eftersom de inte är nöjda med den lön företaget erbjuder. Högre löner gör arbetsplatsen mer attraktiv och bidrar till att få hit mer folk.

Patria Helicopter har höjt era löner med mellan 1 000 och 3 000 kronor?

– Ja, ungefär och för de allra flesta. Jag vet inte exakt vad alla fått, men höjningen baseras på en sammanställning av de löneanspråk folk som sökt hit haft. Inte rakt av, men något sorts snitt. Företaget har lagt ner ganska mycket arbete på det. Höjningen gäller främst plåtslagare och komponentmekaniker, som det är störst brist på.

Är det brist både nationellt och internationellt?

– Ja, när jag började som plåtslagare för ungefär tolv år sen låg medelåldern på i snitt 45 år i Sverige. Nu är alla över 50, 55 år så det behövs tillskott.

Ökade prestationskraven på jobbet i och med lönehöjningen?

– Nej, det var rätt uttalat från chefen att det inte skulle öka kraven och att vi inte skulle göra mer än vi redan gör. Möjligtvis att vi tänker lite mer på att hålla arbetstider och raster.

Hur reagerade kollegorna på lönehöjningen?

– De flesta tyckte att det var positivt, men förstod först inte anledningen. Många blandade nog ihop det med avtalsförhandlingarna, fast de har ju inte börjat än. Det är positivt att företaget tydligt visar att de vill satsa på det här och få in ny personal.

Avtalsförhandlingarna inom flyget börjar i mitten av september och du sitter med i delegationen för flygmekaniker och plåtslagare. Tänker du lyfta personalbristen i förhandlingarna?

– Ja, det är ett bra argument för att höja lönerna. Den personal branschen söker nöjer sig helt enkelt inte med den låga lön som arbetsgivarna erbjuder i dag. Under pandemin försvann mycket folk från flyget. De har skolat om sig och jobbar på andra håll i dag.

Vad tjänar du?

– 40 500 kronor med alla påslag och lokala tillägg, efter tolv år i yrket. Vi jobbar vardagar klockan 7 till 16 och har ingen ob.

Vad är en rimlig lönehöjning i årets avtalsrörelse?

– Bra fråga, det är väl marknaden som avgör det. Problemet för oss är att den högsta tariffen (högsta steget i lönetrappan) ligger på knappt 29 200 kronor. Sen får man hela tiden hålla på och plussa på med lokala tillägg och personliga påslag, för att komma upp i en lön som går att anställa folk på. Så låg lön som står i kollektivavtalet är det nästan ingen som har. En höjning på 8 000 kronor i tarifflönen vore väl rimligt.

Om tarifflönerna var högre skulle ni inte behöva ha så många tillägg och påslag, tycker du. Kan du ge några exempel?

– År i företaget och lokala sprickindikeringstillägg. Vi har en hel massa. Lönehöjning är det viktigaste i årets förhandlingar beroende på situationen i samhället.

Flygbranschen drabbades hårt under pandemin. Hur var det för er?

– Ingen blev permitterad och det var vi väldigt glada för. Vi var förskonade eftersom vi i stort sett bara arbetade med samhällsbärande verksamhet som polis, ambulans och militärflyg.

Hur är det annars på jobbet?

– Det är fullt upp och så kommer det nog att vara under lång tid framöver. En positiv utveckling, men nu måste jag slänga mig i väg på nästa grej här.

Fotnot: Tariffer kan beskrivas som olika steg i en lönestege som ökar successivt, beroende på bland annat utbildning och anställningstid. I klubb 4 på Arlanda ingår, förutom flygmekaniker och plåtslagare, även flygelektriker, komponentmekaniker och förrådspersonal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    3 juni, 2023

    Det är alltid glädjande när en arbetsgivare inser att de behöver höja lönerna för att bli mer attraktiva för att locka rätt kompetens.Tillgång och efterfrågan borde i allt större utsträckning vara det som styr lönenivåerna istället för att avtalslönen är ett tak för vad du som anställd kan tjäna.Även kortare arbetstid är något som ihop med lönenivån är väldigt viktiga för att locka framtidens arbetskraft.

Lästips:

Engla Svensson är ambassadör för flygteknikerutbildningen. Foto: Privat

Engla vill locka fler till flygteknikerutbildning

Flyg. Det är stor brist på flygtekniker, mekaniker och all teknisk personal i flygbranschen. Facket varnar för att det kan gå ut över säkerheten, men nu söker sig fler till flygteknikutbildning på gymnasiet. En av dem är Engla Svensson från Halmstad.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Lång färd mot kollektivavtal

Konflikt. Tesla rundar hamnblockaden och tar in bilar landvägen från Tyskland. Transport öppnar för fler sympatiåtgärder framöver till stöd för IF Metall, som skulle acceptera om den amerikanska elbilstillverkaren lägger verksamheten i ett annat bolag som har kollektivavtal – ”gör en Amazon”.

Richard Lindeen, operativt ansvarig för Wolt Sweden. Foto: Pressbild

Wolt tecknar avtal – men inte för buden

Plattformar. Nätbutiken Wolt Market har tecknat ett kollektivavtal med Handels. Men några planer på att teckna avtal för Wolts kurirer som levererar varorna finns inte.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.