Granskning: Stora brister på yrkesvux lastbilsutbildningar

Utbildning. Dålig eller ingen träning på att köra lastbilsmonterad kran, truck och hjullastare. Ingen mörkerkörning. Listan på brister är lång när Skolinspektionen krävt åtgärder på 25 av 28 granskade lastbilsförarutbildningar inom yrkesvux.

15 av utbildningarna hade brister som rörde både körmoment och att rektor inte fattat korrekta beslut om arbetsplatsförlagt lärande.

Granskningarna, eller tillsynen som det egentligen heter, har gjorts vid kommunala vuxenutbildningar för yrkesförarutbildning för tung lastbil med släp. I utbildningen ska eleverna få köra och manövrera  olika fordonskombinationer. Men på fyra platser fick eleverna inte göra det.

– Varav ett fall då vissa elever över huvud taget inte fick köra någon typ av lastbil med släp eller liknande, vilket är väldigt allvarligt och där skickar vi också en signal till Transportstyrelsen angående det, säger Christian Floer som är projektledare för Skolinspektionens granskning.

Fick varken köra hjullastare, kran eller truck

I kursen Godshantering 100 poäng ska eleverna få möjlighet att lära sig hantera hjullastare, truck och lastbilsmonterad kran. Men granskningen visar att vid flera skolor har elever fått lite eller ingen träning alls på ett eller fler av momenten. Trots det har eleverna fått godkända betyg. Många av de allvarligaste olyckorna inom transportsektorn sker under arbete med eller vid truck. Även i de fall som eleverna fått utbildning i att köra truck har det i vissa fall funnits stora brister.

– Då vi ställt frågan vad de fått göra med trucken har det visat sig att eleverna bara fått köra en dag och bara med EUR-pallar. De har inte fått testa på att öva med att lasta och lossa och lastviktsberäkna, säkra lasten och så vidare. I vissa fall har eleverna inte haft möjlighet att uppvisa att de utfört det som krävs för betyget E, säger Christian Floer och fortsätter:

– På en utbildning var det så illa att eleverna inte fått köra hjullastare, kran eller truck. Trots det hade eleverna fått betyget E som är godkänt.

Efter en yrkesutbildning förväntar sig arbetsgivarna att eleverna lärt sig det som läroplanen och ämnesplanerna kräver. Christian Floer pekar på riskerna som kommer när utbildningen för truck och hjullastare brister:

– Du kan klämma ihjäl någon medarbetare, du kan klämma ihjäl dig själv, du kan skada gods. Och därför är det viktigt att inte bagatellisera eller underordna bristerna.

– Det har varit stor skillnad på momentens kvalitet. För vissa elever har truckutbildningen varit kort och gått ut på att flytta pallar från ett ställe till ett annat. Medan andra utbildningar löpande ger eleverna olika övningar där de får pröva de olika fordonstyperna. Så vi har ju sett exempel på en fullgod utbildning, säger Christian Floer.

Många fel i rektors beslut

Delar av förarutbildningen går att få genom arbetsplatsförlagt lärande, APL. Men för det krävs att rektorn fattat ett korrekt beslut om det. Skolinspektionen hittade brister i besluten om APL på 25 av 28 utbildningar. Det rörde sig om allt från generella och otillräckliga beslut från rektorn, till inga beslut alls. Korrekt beslut från rektorn är enligt Skolinspektionen viktigt för att kvalitetssäkra APL och rektorn behöver till exempel dokumentera vad av lärandet som ska ske på arbetsplatsen. Arbetsplatsen behöver också riskbedömas, så att eleverna inte får göra arbetsuppgifter som de inte klarar av.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Hundratals elever utslängda från Yrkesakademin

Utbildning. Yrkesakademin är i ekonomisk kris. Det har lett till att 700 personer som gick arbetsmarknadsutbildningar på Arbetsförmedlingen blivit av med sina studieplatser. Dessutom har många som utbildas på komvux också drabbats.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Se till att det finns lärare till yrkesutbildningarna

Ledare. 327 473 personer var i april inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen. Uttryckt i procent blir det 6,3 procent. Öppet arbetslösa i Transports a-kassa samma period var 3 515 stycken och ytterligare 4 057 personer ingick i något program. Jämfört med hur det såg ut i april förra året så syns en viss ökning. Detta samtidigt som marknaden skriker efter chaufförer.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.