Godstransporter på natten ska lösa Stockholms trafikproblem

Åkeri. Stockholms stad vill öppna för godstransporter nattetid. Minskad trängsel ska göra distributionen effektivare. Transport påpekar att nattarbete medför hälsorisker.

– Dessutom kan staden behöva bygga ut den kommunala servicen med fler nattöppna förskolor, säger Transports utredare Jonatan Karreskog.

Stockholms kommun har tagit fram en handlingsplan för godstrafiken som är tänkt att gälla från 2018 till 2022. Politikerna vill bland annat ha färre tomtransporter, ökad samlastning och mer gods på fartyg.

I dag råder förbud mot godstransporter nattetid mellan klockan 22 och 06 i huvudstaden. Efter försök med nattleveranser med elfordon är politikerna beredda att ompröva förbudet.

Femårsplanen har skickats ut på remiss till myndigheter, kranskommuner och branschens aktörer. De flesta är positiva – även till nattarbetet.

Transport utredare Jonatan Karreskog är tveksam. Det finns gott om studier som pekar på negativa hälsoeffekter vid nattarbete.

– Samtidigt kommer nya uppgifter som säger att kontinuerligt nattarbete i vart fall är bättre än skiftgång. Staden bör noga väga in de här sakerna, liksom ökad risk för att chaufförerna utsätts för hot och våld på natten, säger han,

Åkeriföretaget Schenker ställer sig bakom en regeländring som tillåter nattleveranser. Men åkeriföretaget påpekar att tidigare försök med distribution nattetid lett till klagomål på buller.

Schenker noterar också att det redan nu är svårt att hitta chaufför för jobb på dagtid. Hur blir det då på natten? Även Schenker ser ökade risker för nattjobbare.

I handlingsplanen hävdar Stockholms stad att var fjärde lastbil rullar tom. Det ifrågasätter Schenker. En distributionsbil både levererar och samlar in gods. Under en kort del av trippen kan bilen vara tom. Av naturliga skäl är exempelvis sopbilar tomma när det kör ut, påpekar Schenker.

Åkeriföretaget konstaterar att konkurrensverket inte tillåter att ett företag driver en samlastningscentral. Av konkurrensskäl. Antingen måste staden göra det. Eller så måste reglerna ändras.

Branschorganisationen Sveriges åkeriföretag (SÅ) har en lokalavdelning för Stockholm och Uppsala. SÅ pekar på flera problem som åkerierna brottas med i huvudstadsregionen:

  • Vilket bränsle gäller i framtiden? Stockholm stad vill ha fler elbilar. SÅ ser framför sig en utveckling där ökad konkurrens om biodrivmedel gör att den fossilfria dieseln HVO inte kommer att räcka.
  • Fler lätta lastbilar transporterar gods, ofta med överlass. En förklaring till trenden är bristen på C-kortschaufförer. Fler chaufförsutbildningar behövs, enligt SÅ.
  • Organisationen välkomnar nattrafik. Samtidigt efterlyser man fler tillgängliga lastzoner, fler rastplatser och fler ställen där chauffören kan parkerna ett släp, när bilen lossas.
  • Så och andra aktörer vill att staden tillåter längre fordon. I dag är gränsen tolv meter i innerstaden. Minst 15 meter vill SÅ ha.

Mer på gods på sjön avfärdas av flera bedömare. Här kan man erinra sig att Stockholms båda oljehamnar, Loudden och Bergs oljehamn i Nacka, kan vara borta om några år. Södertälje pekas ut som en alternativ hamn. Det skulle innebära hundratals nya tankbilstransporter med farligt gods varje vecka.

Enligt Stockholm stad utförs över 100 000 lastbilstransporter under en normal vecka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Ny dispens från kraven på YKB krävs”

Åkeri. Pandemins andra våg skapar oro och krav på åtgärder kring åkeriförarnas yrkeskompetensbevis (YKB). I en skrivelse kräver arbetsgivarorganisationen Transportföretagen att regeringen ska vända sig till EU-kommissionen för ny dispens från kraven på fortbildning.

Transportarbetarens logga

Åkeri stoppade misstänkt cabotage

Åkeri. När chauffören inte kunde redovisa var han kört och vart han skulle vägrade åkeriet att lossa lasten. Helgenäs transporter i Norrköping vill inte medverka till olagliga transporter.

Stora konsekvenser när Norge stoppade gränstrafik

Åkeri. En vecka har gått sedan Norge stängde gränserna. I Svinesund, på den svenska sidan, ligger köp-ladorna nästan öde. Lika öde som motorvägen – pulsådern för tiotusentals norrmän som normalt åker över kölen för att handla. Bara godstrafiken tillåts rulla.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.