”Godsservice mobbar äldre förare”

Schenkeråkeriet Godsservice i Västernorrland mobbar ut äldre chaufförer. En del hoppar till slut av själva, andra hotas med avsked efter påstådda förseelser. Det hävdar tre förare, som är djupt kritiska mot sin arbetsgivare.

Runt ett köksbord i Timrå sitter tre chaufförer. Tillsammans har de jobbat 60 år i samma åkeri.

– I arbetsgivarens ögon är det ingen merit. Tvärtom, fnyser Börje Öhman och kollegerna Kjell Nilsson och Sven Ulander nickar instämmande.

Männen berättar i allt väsentligt samma historna.

För många år sedan började de arbeta för ett åkeri som ursprungligen hette Närtransport Gunnar Johansson AB.  Företaget har hela tiden kört för Schenker och åkaren beskrivs som ”kanonbra”. Så de anställda blev ofta kvar. Länge.

I början av 2000-talet hade bolaget bytt namn till Godsservice i Västernorrland. Verksamheten var nu till salu. Efter ett kort mellanspel med en ny ägare köptes företaget 2005 av Tommy Fagerström, från Borlänge.

I dag leder Fagerström en koncern med flera olika bolag. Åkerier med namnet Godsservice finns i Timrå, Borlänge och Gävle. Även Hans Granlunds åkeri ingår i bolagsgruppen.

Hur påverkades Timråchaufförerna av ägarbytet?

Börje Öhman säger:

– Jag reagerade tidigt. Den nya åkaren, Tommy Fagerström, började flytta runt chaufförer med motiveringen att man inte ska bli för bundis med kunderna. Dessutom deklarerade han redan från start att äldre förare skulle bort.

Börje och hans två kollegor menar att åkaren systematiskt gett sig på chaufförer som kommit upp i åren. Uppåt 15 anställda i Timrå har slutat sedan Tommy Fagerström tog över, menar trion:

– Han hittar förevändningar för att säga upp folk. Fast de flesta går “frivilligt”. Man tar hellre annat jobb än låter sig förnedras.

I höstas blev Börje, Kjell och Sven plötsligt kallade till ett möte med arbetsgivaren. Det var en måndag morgon, en arbetsledare meddelade kort att åkaren ville träffa dem samma kväll.

Chaufförerna kallades in på kontoret. Väl där uppgav åkaren att de tre skulle avskedas. Inte sägas upp, utan avskedas med omedelbar verkan.

– Åkaren hävdade att vi hade stulit arbetstid. Vi anklagades för att ha satt upp övertid som vi aldrig jobbat.

De tre förarna uppmanades skriva på avskeden, men vägrade. I stället kontaktade de Transport.

Efter mötet med arbetsgivaren fortsatte männen att köra sina distributionsrundor med Schenkergods. Samtidigt gnagde anklagelserna och ovissheten.

Männen berättar att sedan Godsservice tog över har jobbet organiserats om. Redan tajta körningar har blivit längre, med fler stoppställen och mer gods. Samtidigt har förarnas scheman ändrats – från fyradagarsvecka, till fem.

Sven säger:

– Det är ofta svårt att hinna tillbaka i tid, så visst har vi satt upp övertid. Men varje gång har vi ju fått underskrifter från arbetsledarna här i Timrå. Om vi fuskat, borde de inte ha satt ned foten då?

Anklagelsen som riktades mot Sven handlade om för långa luncher vid två tillfällen. Det var allt. Kjell påstods ha registrerat samma fraktsedel två gånger. Syftet ansågs vara att förlänga arbetstiden.

– Anklagelsen är absurd. Det går väl inte ens att registrera samma fraktsedel två gånger? Då säger väl datorn ifrån, inflikar en av kamraterna.

Börje har ägnat mycket tid åt att granska ”bevisen” som riktas mot honom. Han menar att företaget letat upp långa arbetsdagar och sedan mörkat delar av köruppdragen, för att på det sättet påvisa fusk med arbetstiderna.

En månad efter den första kallduschen hölls ett nytt möte – med facket på plats. Kvällen innan hade de tre killarna fått besked om att de skulle omplaceras.

Efter sammanlagt tre överläggningar med Transport backade Godsservice. Förarna sparkas inte.

Ett par månader har gått. Sven, Kjell och Börje är fortfarande illa berörda. De känner sig kränkta.

Och förtalade.

Snacket om fusk med övertiden spred sig blixtsnabbt på hela terminalen. Transports ombudsman Lars Eriksson tog initiativ till ett möte med alla chaufförer. Många kom, det gjorde att luften kunde rensas en del.

Hur är stämningen i dag? Killarna sneglar på varandra och ler ironiskt. Börje säger:

– Sven och jag är omplacerade till de grisigaste körningarna. Det senaste som riktas mot mig är att jag fått många klagomål från kunder. Jag har begärt att få veta vilka som klagat och när, för att kunna försvara mig. Men jag får inget svar. Med det som förevändning har Godsservice omplacerat mig till en paketbil.

Kjell fyller 61 år i höst. Han säger:

– Går det åt skogen helt med jobbet, klarar jag mig. Men det skulle onekligen bli ett snöpligt sätt att avsluta yrkeslivet på.

Börje fyller i:

– Det känns fruktansvärt tråkigt alltihop. Företaget har redan valt ut nya offer att börja bråka med. En chaufför kallades in på kontoret och fick tillsägelse om att han är för sur. En annan lastar för långsamt.

Alla tre förarna är överens. Det handlar om diskriminering av äldre arbetskraft. Om att skrämma folk till tystnad. Om en arbetsglädje som är borta. Man går till jobbet. Nollställd.

Lars Eriksson har vikarierat som ombudsman på Transports Sundsvallsavdelning och företrätt de tre chaufförerna.

– Försöket att sparka förarna är minst sagt uppseendeväckande. Vi överväger hur vi ska agera för att killarna ska få upprättelse.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.