Goda resultat med vindsmarta lastbilar

Bränsleförbrukningen kan minskas rejält om virkesbilar utrustas med detaljer som minskar luftmotståndet. Det visar studier i vindtunnel som gjorts av Skogforsk och Linköpings universitet.

– Resultaten är mycket lovande, vi tror på en sänkning av bränsleförbrukningen med upp till åtta procent, säger Claes Löfroth, transportforskare vid Skogforsk.

Forskarna har byggt en modell av en timmerlastbil och testat att sätta på olika vindavvisande detaljer för att se hur mycket bränsleförbrukningen kan reduceras. Bland annat har forskargruppen täckt mellanrummet mellan förarhytt och lasten, förlängt vindavvisare samt täckt mellanrummet mellan virkestravarna.

– I försöken har vi täckt fordonen med olika plastdetaljer och kartong. Men vilket material vi ska använda på vägarna är en senare fråga. Vi prövar oss fram.

Ett annat sätt att minska luftmotståndet och därigenom bränsleförbrukningen är att sätta fast så vingar, så kallade ”tailwinds” längst bak på fordonet.

– Man har testat detta på skåpbilar i Kanada och USA. De sticker ut kanske 70 centimeter baktill och ger väldigt stor effekt.

Ingen har tidigare testat detta på virkesfordon
Sedan tidigare har Skogforsk tillsammans med Vägverket gjort försök med extra långa och tunga transporter på mellan 74 och 90 ton. Detta för att få ned bränsleförbrukningen, räknat per transporterat ton. Aerodynamiska lastbilar är alltså nästa steg och skulle kunna få ned utsläppen ytterligare ett steg för virkestransporter.

– Scania och Volvo har lagt ned mycket utveckling på att förbättra hytten och själva lastbilen, men ingen har tidigare tittat på rundvirkesfordon, säger Claes Löfroth.

Även vid tomkörning finns det pengar att tjäna för virkesbilarna. Genom en så enkel åtgärd som att fälla ned stakarna som håller fast timret, så kan man sänka luftmotståndet och därigenom få ned bränsleförbrukningen cirka sex procent, enligt studien.

Bättre miljö och lägre kostnader
Timmerbilarna drar i snitt 5,8 liter bensin per mil, så för den som lyckas sänka bränsleförbrukningen finns det alltså stora pengar att tjäna. Dessutom är det bra för miljön om utsläppen kan minskas. Och att hitta frivilliga åkeriföretag som vill utföra de praktiska testerna ska inte vara något problem.

– De flesta åkarna har en väldig press på sig att få rörelsen att gå runt. Bränsle och personal är de största kostnadsposterna. Åkarna tror mycket på den här smarta utformningen av lastbilarna, gärna i kombination med de högre bruttovikterna på 74–90 ton.

Nu ska denna förstudie slutrapporteras och sedan ska forskarna söka pengar för att kunna fortsätta projektet.

– Inom ett år hoppas jag att vi har det första försöket med riktiga bilar ute på vägarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.