”Gisslansituation för facket”

Varje dag passerar flera ansökningar om att rekrytera utländsk arbetskraft Transports kansli, innan de skickas vidare till Migrationsverket. Vad som sen händer med de som anställs vet varken myndigheterna eller facket. – Det är en gisslansituation. Vi sitter och godkänner regeringens politik som vi tycker är helt felaktig, säger Transports utredare Mattias Schulstad.

Bara under årets första 3,5 månader har 140 ansökningar passerat Mattias Schulstads skrivbord på Transports huvudkontor i Stockholm. Sedan några månader tillbaka är det till honom alla ansökningar om att anställa arbetskraft från ett land utanför EU kommer.

Även om alla Transports yrken är representerade är det vissa avtalsområden som dominerar stort i högen av ansökningar. De flesta arbetsgivare som vill anställa utländsk arbetskraft finns i branscherna bilvård, terminal, tidningsdistribution och taxi. Knappast några yrken där det råder brist på arbetskraft.

I stället ser Mattias Schulstad andra gemensamma nämnare för många av de ansökningar som kommer in. Ofta finns anställningarna på små, nystartade företag, i yrken med små krav på yrkeskunskaper.

Fackets enda roll är att yttra sig om att det anställningserbjudande som Migrationsverket ska ta ställning till lever upp till likartade lönenivåer och försäkringsförmåner som i kollektivavtalen. Efter det vet man inte vad som händer.

– Under de månader jag har arbetat med det här har aldrig någon från Migrationsverket ringt och ställt någon fråga eller kontrollerat en uppgift, säger Mattias Schulstad.

I flera fall kan man redan på pappret ana oråd. Det kan vara avdelningar som ringer och vädjar om att inte godkänna ansökningar från vissa branscher som är välkända för att dumpa löner. Men eftersom facket inte har sista ordet är det inget man kan göra.

Ett annat skäl till oro är ansökningar som efter ett avslag kommer tillbaka, där lönen i erbjudandet har justerats exakt till lägsta nivån i kollektivavtalet. Det är också vanligt med rena glädjekalkyler.

– Om ett taxiföretag med två, tre bilar vill anställa en mekaniker på heltid säger det sig självt att man måste öka omsättningen enormt mycket för att kunna finansiera den tjänsten, säger Mattias Schulstad.

När en ansökan om arbetstillstånd är godkänd finns det ingen som kontrollerar om de villkor som står i ansökan verkligen gäller. Kontroller ingår inte i Migrationsverkets uppgifter. Och facket kan bara undersöka de företag som har kollektivavtal.

Det finns många faktorer som gör att Mattias Schulstad misstänker både lönedumpning och socialt utnyttjande bakom arbetskraftsinvandringen.  Transport har dock inte gjort någon egen undersökning om hur det faktiskt har gått för arbetskraftsinvandrarna i branschen. Innan 2012 finns inte ens någon tillförlitlig statistik på antalet ansökningar eller vilka branscher som dominerar.

Efter tre år med de nya reglerna har dock Transport börjat agera. Under våren har Mattias Schulstad försökt få i gång en dialog med andra LO-förbund om hur man gemensamt kan arbeta med problemen kring arbetskraftsinvandringen.

Nu förs också diskussioner om möjligheten att helt sluta kommentera de anställningserbjudanden som kommer in. En åtgärd som både Sveriges ingenjörer och Unionen i Stockholm har vidtagit i protest mot hur systemet fungerar.

Mattias Schulstad poängterar att Transport inte har något emot att folk kommer till Sverige och arbetar. Men den dåliga kontrollen av hur avtalen efterlevs leder till att folk utnyttjas.

– Vi har inget emot arbetskraftsinvandring, men då ska det vara på lika villkor som för alla andra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.