”Fullt acceptabel lönehöjning”

– Jag är måttligt tillfredsställd, men aldrig nöjd. Då vore det lika bra att lägga av. Så säger Stefan Andreasson, huvudskyddsombud på G4S i Malmö efter att Bevakningsavtalet skrevs på den 22 april.

Stefan Andreasson är veteran i avtalsdelegationen inom bevakning. Han odlade skägg under konfliktberedskapen, men kunde raka av sig det på söndagskvällen den 22 april när avtalet skrevs.

Att arbetsgivarparten Almega på sin hemsida hävdar att parterna höll sig inom det så kallade ”märket” på 2,6 procent tar han med ro.

– På B-lönen, där de flesta väktare inom avtalet ligger, blev höjningen 3,2 procent. Men, det har varit fel på arbetsgivarnas miniräknare under hela avtalsrörelsen. Vi drog det längsta strået i slutbudet, sen kan Almega och Svenskt Näringsliv säga vad de vill.

Liksom flera inom bevakningsbranschen, som Transportarbetaren talat med, är Stefan Andreasson nöjd med de behovsanställdas tryggare villkor i det nya avtalet:

– Det känns bra. ”Behovare” har använts som daglönare och missbrukats hårt i branschen.

Att höjningen av ingångslönen stannade vid 600 kronor, 120 kronor lägre än för andra, vill Andreasson inte kalla ett misslyckande. Han hänvisat till att arbetsgivarnas utgångsbud bara var 400 kronor.

Två personer i avtalsdelegationen reserverade sig mot slutbudet. En av dem var Ingela Meijer, huvudskyddsombud på G4S i Stockholm. Hon understryker att hon ser avtalet som bra ”i grunden”. Däremot bekymrar sig Meijer för det lägre kronpåslaget för nyanställda.

– Helst skulle alla ha fått samma påslag. Vår fackliga grundtanke är ju: Lika för alla. Faran med lägre ingångslön är att det kan bli många korta anställningar.

Budskapet från medlemmarna var klart, betonar Ingela Meijer. De var beredda att gå ut i konflikt, framför att lägga sig.

– Jag hoppas de förstår att om vi inte haft så starkt stöd så hade vi inte kommit så långt som vi gjorde, betonar Ingela Meijer.

Anders Gillberg är klubbordförande och jobbar som skyddsvakt för Securitas på Arlanda. Dagen efter att avtalet skrevs på gick han gått runt bland kollegorna och förklarade innehållet. Gillberg upplever flertalet som nöjda.

– Vi pratade om 850-860 kronor i påslag, men 720 kronor och ob på det är fullt acceptabelt. I förra avtalet stannade ökningen på 550 kronor på genomsnittslönen.

Beskedet om att avtalet undertecknats innebar först en antiklimax, förklarar Anders Gillberg.

– På flygplatsen var folk stridslystna och hade laddat för en konflikt. Det hade inte varit fel med en styrkedemonstration mot Svenskt Näringsliv, men det var bra att Transports varsel var så pass tuffa. Jag tror det hade stor effekt på utslaget, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.