Från verkstan till labbet – och tillbaka igen

Kärleken till en kvinna förde honom från Holland till Sverige. Kärleken till gamla bilar förde honom tillbaka till verkstan efter åratal i ett molekylärbiologiskt forskningslaboratorium. Möt Rainier de Klark, som driver Sveriges enda professionella Mini Cooper-verkstad.

På en undanskymd gatstump nedanför Hornstull i Stockholm, utanför en anspråkslös garageport med skylten Klark Classic Cars, står de i rader. Klassiska luftkylda folkabubblor och Mini Coopers av den gamla hundkoja-modellen. Ett par gamla arbetshästar till VW-pickuper av 70-talsmodell kompletterar bilden.

– Inga plastbilar här inte, säger Rainier de Klark, medan han visar runt i verkstan. Härinne trängs ännu fler bubblor med en Minikaross och ett ovanligt exemplar av sportbilen RPB (svenskbyggd på VW-plattform 1969-1970).

Men låt oss börja från början, på en Mini Cooper-verkstad i den lilla holländska byn Aarlanderveen, när Rainier bara var 15 år gammal. Rainiers mamma körde Mini, så när det blev dags att söka sommarjobb föll det sig naturligt för den teknikintresserade pojken att vända sig dit. Efterhand blev han fullärd och fick en fast anställning, som kom att vara i totalt 13 år.

Men under en bilsemester i Sverige (givetvis i en Mini) mötte han en vacker svenska och föll handlöst. Det blev giftermål och flytt till Stockholm.

Rainier sökte jobb på Mini-verkstaden Jana Motors i Bålsta, men där hade man inte råd att anställa. Han fick lov att tänka om.

– Jag har alltid varit intresserad av två saker: bilar och biologi. På hyllorna i mitt pojkrum stod det dels modellbilar, dels olika sorters djurkranier, berättar Rainier.

Så han började läsa molekylärbiologi och fick sent omsider en praktiktjänst på Karolinska Institutet, där han blev kvar i fyra år.

– Men som forskare måste man hela tiden hålla på och söka anslag, för att kunna förlänga sin tjänst med en eller ett par månader i taget. Och det pågick en massa fusk på labbet – folk fejkade resultat för att få pengar till nya experiment, eller för att tillfredsställa läkemedelsbolagen som hoppades på ett visst resultat. Det var en stressig tid i mitt liv, och jag blev besviken på forskarvärlden. Samtidigt blev jag glad varje gång någon av Karolinskas maskiner gick sönder, så jag fick meka lite… jag slutade nog aldrig att längta tillbaka till verkstan.

Och för tre år sedan kom vändpunkten, i form av en rejäl skopa tur. På en träff för VW-entusiaster hörde Rainier rykten om en verkstad i Stockholm, som bara servade gamla folkabubblor.

– Jag tänkte: Det är omöjligt, jag har bott i Stockholm i åratal, jag skulle vetat om den i så fall. Men efter att jag hade kört runt och letat kring Hornstull i flera dagar så hittade jag den. Ägaren hade haft verkstan sedan 1980 och hade ingen hemsida, firman fanns inte ens i Gula Sidorna. För den hade sin fasta kundkrets och behövde inte synas, berättar Rainier.

Han presenterade sig som veteranbilsmekaniker och förklarade att han sökte arbete.

– Ägaren sa ”Tyvärr, jag ska precis stänga verkstan efter 30 år. Men du kan få köpa den om du vill.”

Rainier jobbade sida vid sida med den gamle ägaren i något halvår, innan det blev klart med finansieringen och Rainier kunde ta över. Kort därefter fick han ett samtal från Jana Motors i Bålsta, där han sökt jobb åratal tidigare.

– Ägaren skulle lägga ner sin verksamhet och kom ihåg mig. Han frågade om han fick skicka sina gamla Mini-kunder till mig, berättar Rainier.

Så hux flux hade Rainier den enda professionella Miniverkstaden i Sverige, där omkring ett tusen Minis rullar i dag – många av dem i otroligt dåligt skick, enligt Rainier. Lägg till verksamheten med folkabubblorna, och man förstår att Klark Classic Cars har fullt upp.

– Just nu är jag fullbokad för två månader framåt, och jag har stora jobb stående som skulle ha varit klara redan. Jag jobbar säkert 60 timmar i veckan i snitt, och någon sommarsemester är inte att tänka på. Man måste vara entusiast för att orka, men det är klart att hur mycket jag än älskar gamla bilar så kan jag inte jobba så här tills pensioneringen.

Rainier har anställt en svetsare på heltid, och hans svägerska jobbar halvtid med bokföringen och administrationen.

– Egentligen skulle jag behöva anställa ännu fler, men det är svårt att hitta mekaniker som kan gamla bilar. De som går på mekanikerutbildningarna i dag får inte lära sig något om gammaldags mekanik, det är bara insprutning och datorer alltihop, säger Rainier.

På önskelistan för framtiden står även en större lokal med takhöjd som tillåter en verkstadslyft.

– I dag måste jag ställa bilar på pallbockar och krypa in under dem. Det sliter på knäna och axlarna i längden. Att hitta en lämplig lokal i Stockholmsområdet är inte heller lätt, men det kommer att bli nödvändigt förr eller senare.

Rainier lider alltså ingen brist på jobb – den stabila kundkretsen av VW- och Minientusiaster ger honom snarare mer arbete än han hinner med. Men moderna bilar skulle han inte befatta sig med ens om han hade tid till det.

– Förutom att de är så fula så man inte ens vill titta på dem, så är de så dumt konstruerade. Det enda som är intressant för tillverkarna i dag är att montera ihop bilarna så snabbt som möjligt. Det är därför mekanikern måste stå och förklara för kunden att det kostar flera tusen att byta en strålkastare – för man måste ta isär hela fronten för att komma åt den. Och eftersom bilmodellerna byts ut vartannat år, kan mekanikerna inte ge någon feedback till fabriken för att förbättra någonting. Och på grund av det blir de aldrig riktigt duktiga heller. Men jag vet väldigt mycket av det som finns att veta om folkvagn och Mini, och ändå lär jag mig mer hela tiden.

Men det kanske allra bästa med jobbet, är att kundkretsen består av entusiaster som verkligen bryr sig om sina bilar. Som exempel berättar Rainier om en kvinna som haft problem med sin bubbla i 15 år, utan att någon lyckats få ordning på den.

– Hon hade fått den i födelsedagspresent som tonåring och haft den i 25 år, hon ville verkligen inte behöva göra sig av med den. Och jag kunde fixa den åt henne. Att få göra en kund så glad som hon blev – det upplever man inte med en vanlig modern bil, då bryr sig kunden bara om vad det står på fakturan.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Nisse Holm:
    23 oktober, 2021

    En härlig artikel om en man och hans verkliga intressen, säkert en bra tid tillbaka ... men det var nu i Oktober 2021 jag stötre på den. Tack! / Nisse ... med ett bilintresse.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.