”Framtidens pensionärer får det kärvt”

Pensionerna är skrämmande låga och osäkerheten är alltför stor. Dessutom är det fel att pensionärer ska betala högre skatt än löntagare. De fyra männen från Transports pensionärsklubb, som vi träffar i Västerås, är överens om att det krävs en förändring.

– Jag visste att pensionen skulle bli dålig, men inte exakt hur dålig, säger Roland Joelsson.

Han och tre kamrater från Transports pensionärsklubb i Västerås sitter runt konferensbordet på lokalavdelningens kontor. Det dricks kaffe och skickas runt rulltårta och bullar. Det pratas minnen och planeras trevliga utflykter och studiebesök.

Det är en aktiv klubb, som bland annat har tagit med äkta hälfter och åkt på utflykter till ett Buddhistkloster och besökt en nostalgiby. De har även gjort egna hastighetsmätningar på vägarna.

Under de senaste månaderna har ”Antikrundan”, som de kallar sig själva, fördjupat sig i pensionssystemet i en studiecirkel.

– Förr pratade man om att man skulle få ut 75–80 procent av lönen i pension, men nu är det snarare nere på 60–65 procent. Eller ännu mindre, säger Roland Joelsson.

Var det en stor förändring att bli pensionär?

– Ja, det kan man lugnt säga. Jag kan inte leva som jag gjorde förut, nu får jag tänka mig för. Det blir en fruktansvärd skillnad, jag springer inte precis i väg och köper ny bil, säger Roland Joelsson.

Då drygar han ändå ut sin pension med att arbeta några pass varje månad.

– Det är lagom om man kör så det räcker till hyran. Ett par år till kan jag tänka mig att jobba. Sedan, när det är dags att förnya förarkort, så får det nog vara bra.

Han kör cement och kalk och har därmed specialkunskaper och en efterfrågad kompetens. Dessutom bor Roland Joelsson i lägenhet och har inga stora utgifter varje månad, så han klarar sig bra.

– Jag bävar mer för dem som är helt inne i det nya pensionssystemet (alltså personer födda 1955 eller senare, redaktionens anmärkning). De kommer att få det kärvt och kan inte veta i förväg hur mycket pengar de får.

Owen Olofsson är heltidspensionär och helnöjd med det. Eftersom han har jobbat som central ombudsman har han själv en bra tjänstepension.

– Men det är många som har det väldigt kämpigt. Jag tycker inte alls det är bra som det ser ut i dag. Pensionen ska ju räcka till levnadsomkostnaderna. Även om man kanske kan leva lite billigare som pensionär så tycker jag att pensionerna borde ligga på omkring 75 procent av lönen. Har man slitit och släpat ett helt arbetsliv så vill man kunna unna sig lite när man växlar ned.

Från politiskt håll höjs därför ofta röster om att vi måste jobba längre.

– Helt fel. Man ska först se till att alla orkar jobba fram till dagens pensionsålder. Det är det långtifrån alla som kan i dag, säger Owen Olofsson.

Bernt Lund bor i sitt gamla föräldrahem på landet, så han har inte heller så höga kostnader att oroa sig över. Han är, liksom sina kamrater i pensionärsklubben, arg över att pensionärer betalar högre skatt än löntagare.

– Att vi ska betala mer i skatt tycker jag är fruktansvärt. Först har vi redan betalat pension när vi arbetade och sedan ska vi betala nu igen. Mer än alla andra.

Kjell Lindbom har varit pensionär i sju år. Han kunde sluta jobba några år tidigare eftersom han hade ett pensionssparande.

– Jag hade svinkoll på det, innan jag gick i pension, säger han med ett stort leende.

Kjell Lindbom bor i villa utan bostadslån. Han planerar att sälja den på sikt, för att få loss lite extrapengar.

Kjell Lindbom radar upp spartips. Se över alla utgifter, pruta så ofta det går (själv prutar han på såväl kläder som trädgårdsutrustning) och laga mat själv hemma. Han är kritisk till att det nya pensionssystemet är så osäkert.

– Osäkerheten förstår jag inte. Man kanske inte behöver kunna veta exakt på kronan vad man ska få för pension, men man måste ju kunna räkna på ett ungefär.

De är alla missnöjda med dagens pensionssystem. Men hur bör systemet förändras? Det finns det inga enkla svar på.

– Alla sitter på sin kammare och svär och tycker det är dåligt. Men det är viktigt att få i gång ett samtal om detta, säger Owen Olofsson.

Vad har då gubbarna för tips till alla yngre Transportare?

– Först och främst ska de kämpa för att få till en förändring av systemet. De bör nog försöka sätta undan lite pengar själva också, säger Owen Olofsson.

Tips & fällor

Tre tips från Bodil Hallin, familjeekonom på Ikano bank:

  • Koppla greppet: På sajten minpension.se kan du få en sammanställning över din allmänna pension och tjänstepension.
  • Planera uttaget: Det går att plocka ut hela eller delar av flera olika pensionsdelar. Planera och stimulera uttaget på minpension.se.
  • Läs på och fråga: Lusläs Pensionsmyndighetens hemsida eller gå på en av deras informationsträffar som ges runt om i landet. Du kan även besöka Pensionsmyndighetens kontor och
  • få råd av en handläggare.

…men se upp för pensionsfällorna:

  • A-kassan: Kontakta a-kassan om du tänker ta ut någon del av pensionen före 65 år och fortsätta jobba. Skulle du bli arbetslös minskar nämligen ersättningen från a-kassan om du har börjat ta ut pension.
  • Utbetalningstiden: Om du väljer att få din tjänstepension utbetalad under en begränsad tid i stället för livsvarigt får du högre pension de första åren. Men betydligt mindre pengar att röra dig med åren därefter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.