Forskningen som kan minska viltolyckorna

Antalet registrerade viltolyckor ökar i Sverige. Orsaken är inte fastställd än, men forskarna på Grimsö viltforskningsstation arbetar med frågan. De försöker också hitta lösningar som ska göra vägarna säkrare – både för människor och djur.

Strax väster om gränsen mellan Örebro och Västmanlands län, nära samhället Riddarhyttan, ligger natursköna Grimsö. Forskningsstationen drivs av Sveriges Lantbruksuniversitet och är inrymd i en gammal patrongård. Här arbetar flera av Sveriges främsta viltforskare.

Andreas Seiler har disputerat på vilt och är expert på viltolyckor. Han är en av en handfull forskare i landet som ägnar sig åt frågor om hur vilt påverkar trafik­en. Mycket av arbetet handlar om att utvärdera gamla lösningar och försöka hitta nya för att hålla vilt borta från vägarna. Han berättar att forskningen i dag bedrivs på olika håll, dels på tekniksidan av fordonstillverkarna och dels vid universiteten. Fordonstillverkare jobbar med system som ska upptäcka det som kommer ut på vägen och varna föraren eller stoppa fordonet.

– De nya systemen måste testas för vilt, men de verkar lovande. Forskningen vid universiteten utgår främst från geografisk data och polisrapporter. Där tittar vi på samband för tid och plats för olyckor och försöker hitta mönster, säger han.

Resultatet av forskningen är än så länge en ganska god bild av var och varför olyckorna inträffar, däremot behöver olika förebyggande åtgärder undersökas bättre. Forskningen visar också tydligt hur platser för olyckor varierar beroende av årstid och tid på dygnet. Exakt vilken typ av landskap djuren rör sig i vid en specifik tid på dygnet eller året är något forskarna på Grimsö arbetar med just nu. Andreas Seiler gissar att viltet håller sig mer i skogen under dagtid, men är noga med att det inte är något som är vetenskapligt bevisat ännu.

En annan fråga som ännu inte är utredd är varför de rapporterade olyckorna ökar. Ett minskat mörkertal skulle kunna vara en del av förklaringen, men det finns frågetecken i forskarnas data som antyder att det har hänt något som de inte hittat orsaken till än.

Det öronmärks inga pengar för forskningen om just viltolyckor, så forskarna måste själva söka anslag i konkurrens med annan vetenskap. Om inte Andreas Seiler och hans kollegor var intresserade av frågan skulle det alltså inte finnas någon forskning om viltolyckor i Sverige.

– Vi skulle behöva mer pengar. Eftersom det blir relativt få dödsfall som följd av viltolyckor, cirka tio om året, så bidrar vår forskning inte tillräckligt till noll­visionen för att politikerna ska visa något större intresse. Det är ändå lätt att se de samhällsekonomiska fördelarna med att kunna förebygga viltolyckor på ett effektivt sätt, säger Andreas Seiler.

Historiskt har flera olika lösningar testats, men nästan bara viltstängslet har gett något större resultat. Viltspeglar är ett exempel. Idén var att reflektera fordonens strålkastarljus för att skrämma djuren. Det fungerade inte. Man har gjort försök med artificiellt vargurin som placerats utmed vägarna för att skrämma bort viltet. Också det utan framgång. Varningsskyltar hjälper inte heller eftersom alltför få sänker hastigheten. Siktröjning är dyrt och hjälper till viss del, men det saknas tillräcklig forskning för att veta hur effektivt det egentligen är.

– Varningsskyltarna kan vi lika gärna plocka ner. Däremot kan ett stängsel med välfungerande passager vara väldigt effektivt, säger Seiler.

– En nordamerikansk studie visar att man kan minska olycksfallen med så mycket som 90 procent, men det behöver undersökas mer ordentligt för att kunna avvändas under svenska förhållanden.

– De vanligaste stängslen som används är gamla och utformades bara med älg i åtanke. Det går att anpassa så de även hindrar annat vilt, fast det är dyrt. Vildsvinen gräver sig till exempel lätt under de gamla stängslen.

Vildsvinen är också ett ökande problem. Eftersom vildsvinspopulationen växer i Sverige utan att de andra viltslagen minskar kan viltolyckorna komma att öka och vildsvinen bli det största problemet för folk ute på vägarna, berättar Andreas Seiler.

– Det finns många välvilliga personer på Trafikverket, men ibland saknas tyvärr den vetenskapliga kompetensen som behövs för att kunna göra ordentliga tester. Risken är att det investeras i lösningar som ger sken av att fungera utan att göra det.

En billig och mätbart effektiv lösning som redan används i andra länder är övergångar med aktiva varningssystem, ungefär som ett övergångställe för vilt. Då har man ett tydligt utmärkt hål i viltstängslet med sensorer som upptäcker viltet och som är kopplade till varningssignaler. En del varnar bara med skyltar som tänds, andra aktiverar en automatisk hastighetsbegränsning som slås på för en begränsad sträcka. Lösningen passar förstås inte överallt. men skulle kunna vara effektiv på många medelstora riks- och länsvägar.

– Vi kan säkert bygga bort en del av problemet, men den viktigaste åtgärden förblir ändå att vi anpassar vårt förarbeteende efter den aktuella risken. För att kunna göra det måste vi ha en aning om var och när vi behöver vara extra försiktiga, säger Andreas Seiler.
Fotnot: Som yrkeschaufför kan du hjälpa Andreas Seiler och hans kollegor i sin forskning genom att delta i deras online-enkät. Syftet är att samla in förares egna erfarenheter för att öka förståelsen och hjälpa forskningen om viltolyckor. Gå in på: www.viltochtrafik.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.