Close
Fackligt möte som samlade hamnarbetare från både Södertälje och Norrköping. Patrick Hörstam längst till vänster.
Close

Förhandlingar om avskedat skyddsombud avbrutna

Hamn. Södertälje Hamn tar i nuläget inte tillbaka avskedet av skyddsombudet Patrick Hörstam. Fast den centrala förhandlingen är inte avslutad, utan återupptas efter årsskiftet. På ett fackligt möte på torsdagskvällen vittnade anställda om hur bolaget systematiskt trakasserar medlemmar i Transport.

– Arbetslusten är helt borta. Stämningen är så jävla vidrig. Nu väntar vi bara på att företaget ska välja ut nästa offer som ska bort, sa en man som jobbat många år i hamnen.

På fredagsmorgonen hölls den centrala förhandlingen i Svenskt Näringslivs lokaler på Östermalm i Stockholm. Patrick Hörstam företräddes av Transports ombudsman Anders Gustafsson. Södertälje Hamn har kopplat in två egna advokater, plus arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.

Hörstam avskedades i höstas. Han anklagas bland annat för arbetsvägran, uppvigling, vårdslös truckkörning och för att vara orsak till att flera anställda sagt upp sig. I efterhand har hamnbolaget lagt till punkten illojalitet. Den består i att Patrick Hörstam, efter avskedet, arbetat i andra hamnar.

Facket anser att anklagelserna är påhittade och ser avskedet som ett sätt att tysta en facklig förtroendeman, ett skyddsombud som tagit strid för arbetsmiljön i hamnen. Arbetstagarsidan tycker också att det är märkligt att Hörstam bara fått en enda skriftlig varning, med tanke på de grova anklagelserna.

Direkt efter den första överläggningen mellan fack och arbetsgivare sa Transports förhandlare, Patrik Östbjerg:

– Det finns inte saklig grund för avsked. Inte ens om det bolaget påstår skulle vara sant.

Den centrala förhandlingen pågick hela förmiddagen i dag, utan att parterna kunde enas. Transports förhandlare vill inte kommentera diskussionerna, annat än att förhandlingen nu avbrutits, ajournerats, och återupptas först efter helgerna.

På torsdagskvällens fackliga möte konstaterar medlemmarna att det länge funnits problem i hamnen. Men situationen blev akut efter en anmälan till Arbetsmiljöverket, och efter att nya personer kommit in i ledningen.

– Det som hänt Patrick är för jävligt, säger en kollega. Det är bara en massa dumheter som företaget drar fram. Men det som sker nu har mycket djupare rötter än vad folk förstår. Hamnledningen avskyr Transport. De kommer att plocka oss. En efter en. Vem tror ni står på tur nu?

– Tyvärr är kollektivet delat i två läger, med Hamnarbetarförbundet i det andra. Splittringen är tragisk, den gynnar bara företaget.

Andra röster berättar om hur hamnarbetare tvingas att lämna första-dagsintyg vid sjukdom och ställa upp på alkotester på möten som sägs ha rehabiliteringssyfte.

– Det kan räcka med att du kompat ut ledig tid några fredagar, så tvingas du till test. Märkligt nog är det bara Transports medlemmar som utsätts för det här, säger en annan medlem.

Som sedan tillägger:

– Avskedet av Patrick är byggt på lögner. Skulle företaget få rätt i Arbetsdomstolen är risken stor att det sprider sig till en massa andra arbetsplatser, inte bara hamnar.

Efter avskedet av Patrick Hörstam har Transport inget skyddsombud i Södertälje Hamn. På det fackliga mötet förklarar de regionala skyddsombuden (RSO) Anders Lövgren och Per-Arne Persson att det nu är de som ska rycka in och kontrollera att bestämmelserna efterlevs.

Flera medlemmar berättar att det redan i dag finns arbetsmiljöbrister som behöver utredas och åtgärdas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. J O en som lämnat skeppet i rätt tid:
    24 februari, 2020

    Det verkar som hamnen har inlett en jakt pa fackliga fortrondemen.men som jag har erfarenhet av so ar det inte forste gangen ,o det verkar som arbetsgivaren inte har nagon erfarenhet av det verkliga livet i en hamn,For vi vill ju inte vrida klockan tillbaka 60 talet vi ar ju dom som driver varat land.
    En som arbetat i so hamn i 30 år.
    J O en som lämnat skeppet i rätt tid

  2. Kent:
    20 december, 2019

    Förjävligt är vad det är !

Lästips:

Transportarbetarens logga

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Amazon.com

Nagelbitare när Amazon-arbetare röstar om facket

En bitter kamp mellan fack och företag har utspelat sig på en Amazon-terminal i Alabama, USA. 5 800 arbetare har röstat om facket ska få förhandla om kollektivavtal.

Trailers på båt – från Norrköping till Norrtälje

Hamn. I höst planerar rederiet IW Line att börja köra lastbilstrailers mellan Norrköpings hamn och kapellskär på båt. Ett statligt stöd gör satsningen möjlig.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.