Close
Fackligt möte som samlade hamnarbetare från både Södertälje och Norrköping. Patrick Hörstam längst till vänster.
Close

Förhandlingar om avskedat skyddsombud avbrutna

Hamn. Södertälje Hamn tar i nuläget inte tillbaka avskedet av skyddsombudet Patrick Hörstam. Fast den centrala förhandlingen är inte avslutad, utan återupptas efter årsskiftet. På ett fackligt möte på torsdagskvällen vittnade anställda om hur bolaget systematiskt trakasserar medlemmar i Transport.

– Arbetslusten är helt borta. Stämningen är så jävla vidrig. Nu väntar vi bara på att företaget ska välja ut nästa offer som ska bort, sa en man som jobbat många år i hamnen.

På fredagsmorgonen hölls den centrala förhandlingen i Svenskt Näringslivs lokaler på Östermalm i Stockholm. Patrick Hörstam företräddes av Transports ombudsman Anders Gustafsson. Södertälje Hamn har kopplat in två egna advokater, plus arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.

Hörstam avskedades i höstas. Han anklagas bland annat för arbetsvägran, uppvigling, vårdslös truckkörning och för att vara orsak till att flera anställda sagt upp sig. I efterhand har hamnbolaget lagt till punkten illojalitet. Den består i att Patrick Hörstam, efter avskedet, arbetat i andra hamnar.

Facket anser att anklagelserna är påhittade och ser avskedet som ett sätt att tysta en facklig förtroendeman, ett skyddsombud som tagit strid för arbetsmiljön i hamnen. Arbetstagarsidan tycker också att det är märkligt att Hörstam bara fått en enda skriftlig varning, med tanke på de grova anklagelserna.

Direkt efter den första överläggningen mellan fack och arbetsgivare sa Transports förhandlare, Patrik Östbjerg:

– Det finns inte saklig grund för avsked. Inte ens om det bolaget påstår skulle vara sant.

Den centrala förhandlingen pågick hela förmiddagen i dag, utan att parterna kunde enas. Transports förhandlare vill inte kommentera diskussionerna, annat än att förhandlingen nu avbrutits, ajournerats, och återupptas först efter helgerna.

På torsdagskvällens fackliga möte konstaterar medlemmarna att det länge funnits problem i hamnen. Men situationen blev akut efter en anmälan till Arbetsmiljöverket, och efter att nya personer kommit in i ledningen.

– Det som hänt Patrick är för jävligt, säger en kollega. Det är bara en massa dumheter som företaget drar fram. Men det som sker nu har mycket djupare rötter än vad folk förstår. Hamnledningen avskyr Transport. De kommer att plocka oss. En efter en. Vem tror ni står på tur nu?

– Tyvärr är kollektivet delat i två läger, med Hamnarbetarförbundet i det andra. Splittringen är tragisk, den gynnar bara företaget.

Andra röster berättar om hur hamnarbetare tvingas att lämna första-dagsintyg vid sjukdom och ställa upp på alkotester på möten som sägs ha rehabiliteringssyfte.

– Det kan räcka med att du kompat ut ledig tid några fredagar, så tvingas du till test. Märkligt nog är det bara Transports medlemmar som utsätts för det här, säger en annan medlem.

Som sedan tillägger:

– Avskedet av Patrick är byggt på lögner. Skulle företaget få rätt i Arbetsdomstolen är risken stor att det sprider sig till en massa andra arbetsplatser, inte bara hamnar.

Efter avskedet av Patrick Hörstam har Transport inget skyddsombud i Södertälje Hamn. På det fackliga mötet förklarar de regionala skyddsombuden (RSO) Anders Lövgren och Per-Arne Persson att det nu är de som ska rycka in och kontrollera att bestämmelserna efterlevs.

Flera medlemmar berättar att det redan i dag finns arbetsmiljöbrister som behöver utredas och åtgärdas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. J O en som lämnat skeppet i rätt tid:
    24 februari, 2020

    Det verkar som hamnen har inlett en jakt pa fackliga fortrondemen.men som jag har erfarenhet av so ar det inte forste gangen ,o det verkar som arbetsgivaren inte har nagon erfarenhet av det verkliga livet i en hamn,For vi vill ju inte vrida klockan tillbaka 60 talet vi ar ju dom som driver varat land.
    En som arbetat i so hamn i 30 år.
    J O en som lämnat skeppet i rätt tid

  2. Kent:
    20 december, 2019

    Förjävligt är vad det är !

Lästips:

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.