Close
Transports förhandlingsdelegation. Längst till höger sitter Christer Bengtsson, ny vikarierande stuveriombudsman i avdelning 1.
Close
Avtal 2020

Förhandling pågår om nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. Onsdag. Klockan är 14. Transports lilla förhandlingsdelegation reser sig ur stolarna och går i väg för en andra rond mot Sveriges Hamnar. I potten ligger ett nytt avtal för stuveriarbetarna. Möt två i delegationen på film.

– Min personliga gissning är att ett nytt avtal är klart först när det gamla löpt ut den 30 april, säger Martin Johansson, facklig förtroendeman från Göteborgs roro-hamn.

Traditionellt har Transports största yrkesgrupp, lastbilschaufförerna och terminalarbetarna, varit först ut när Transport inlett avtalsrörelsen. Den här gången är det hamnarna.

Inne i ett mötesrum hos Svenskt Näringsliv på Östermalm i Stockholm sitter fackets stora förhandlingsdelegation. Det är ombudsmän, en utredare och yrkesaktiva hamnarbetare. Diskussionerna är heta. Om bemanningsföretag på kajerna, arbetsmiljö och automatiserade jobb…

Förhandlingsläget är unikt. I Sverige finns inte bara ett fack för hamnarbetare, utan två. Och för första gången finns också två kollektivavtal. Ett med Transport och ett med Hamnarbetarförbundet (HF).

Vad betyder det? Vilken status har egentligen HF:s avtal, som tecknades i mars 2019 och som arbetsgivarna ihärdigt beskriver som ett andrahandsavtal?

Den 19–20 maj väntas situationen klarna. Då ska frågan prövas i Arbetsdomstolen (AD).

Det är HF som drivit den dit. Stämningen kom in efter att hamnens största kund, Maersk, ändrat anlöpstiderna för det enorma containerfartyg som kommer till Göteborg varje vecka.

Den nya tidtabellen krävde ett nytt schema för hamnarbetarna. APM Terminals förhandlade fram en lokal uppgörelse med Transport, som har det först tecknade kollektivavtalet i branschen.

Fel anser HF. APM Terminals skulle ha förhandlat även med HF. Eller i vart fall kallat till MBL-förhandling (medbestämmandelagen) och informerat om förändringen i verksamheten.

I stämningen till AD kräver HF 300 000 kronor i skadestånd. Eller i vart fall 100 000 kronor, om det bara var ett brott mot MBL.

APM Terminals och Sveriges Hamnar tillbakavisar alla krav. Arbetsgivarna anser att de gjort rätt som schemaförhandlat bara med Transport. Någon större förändring var det heller inte fråga om, så något brott mot MBL har inte skett. Skriver Sveriges Hamnar i en inlaga till rätten.

– Ytterst är det hela den svenska modellen som prövas i AD, sa Transport centrala stuveriombudsman Per-Olof Norgren i en tidigare intervju i Transportarbetaren.

Inne hos Transports förhandlingsdelegation hos Svenskt Näringsliv sjunker nivån i den gemensamma skålen med onyttigt lösviktsgodis.

Förhandlarna är fortfarande inne hos Sveriges Hamnar. I morgon väntar en ny förhandlingsdag. Och nya intensiva diskussioner om stuveriarbetarnas framtida villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Pernilla Ahlsén

Hektisk höst

Ordförandeord. Sommaren går mot sitt definitiva slut och kvällarna blir allt mörkare och kallare. Är vårt samhälle på väg i samma riktning? Ja, nog finns det fog för viss oro, men samtidigt är det ju i såna lägen som ens kamplust väcks lite extra.

lastbilar på rastplats med chaufför.

”Goda villkor och högre lön ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser. – Men det räcker inte. Arbetsgivarna måste skapa god arbetsmiljö och höja lönerna, säger Transports Jimmy Ovesson.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt” (som vi lottar ut tre ex av).

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.

En man dog vid ett ingripande av två ordningsvakter på Rådmansgatans tunnelbanestation.

Ordningsvakter misstänkta efter dödsfall i tunnelbana

Bevakning. Två ordningsvakter misstänks för grovt vållande till annans död efter ingripandet i tunnelbanan i Stockholm, den 31 juli. – Vi vill vänta med att uttala oss tills vi har helt klart för oss vad som har hänt, säger Jerker Nilsson, central bevakningsombudsman på Transport.

Lastbilarnas väg valfråga

Åkeri. Om mindre än en vecka är det val till riksdag, regioner och kommuner. I Trelleborg får kommuninvånarna den 11 september dessutom rösta om vilken väg lastbilarna ska ta till färjeläget.

Kongress 2022
Tomas Eneroth på Transports kongress 2022. Foto: John Antonsson

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.

Kongress 2022
Susanna Gideonsson, LO-ordförande. Foto: John Antonsson

LO-basen: ”Känn stolthet”  

Kongressen. LO:s ordförande Susanna Gideonsson gästade Transports kongress under söndagen. Hon inledde med att tacka transportarbetarna för deras arbete när pandemin var som värst.