Close
Transports förhandlingsdelegation. Längst till höger sitter Christer Bengtsson, ny vikarierande stuveriombudsman i avdelning 1.
Close
Avtal 2020

Förhandling pågår om nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. Onsdag. Klockan är 14. Transports lilla förhandlingsdelegation reser sig ur stolarna och går i väg för en andra rond mot Sveriges Hamnar. I potten ligger ett nytt avtal för stuveriarbetarna. Möt två i delegationen på film.

– Min personliga gissning är att ett nytt avtal är klart först när det gamla löpt ut den 30 april, säger Martin Johansson, facklig förtroendeman från Göteborgs roro-hamn.

Traditionellt har Transports största yrkesgrupp, lastbilschaufförerna och terminalarbetarna, varit först ut när Transport inlett avtalsrörelsen. Den här gången är det hamnarna.

Inne i ett mötesrum hos Svenskt Näringsliv på Östermalm i Stockholm sitter fackets stora förhandlingsdelegation. Det är ombudsmän, en utredare och yrkesaktiva hamnarbetare. Diskussionerna är heta. Om bemanningsföretag på kajerna, arbetsmiljö och automatiserade jobb…

Förhandlingsläget är unikt. I Sverige finns inte bara ett fack för hamnarbetare, utan två. Och för första gången finns också två kollektivavtal. Ett med Transport och ett med Hamnarbetarförbundet (HF).

Vad betyder det? Vilken status har egentligen HF:s avtal, som tecknades i mars 2019 och som arbetsgivarna ihärdigt beskriver som ett andrahandsavtal?

Den 19–20 maj väntas situationen klarna. Då ska frågan prövas i Arbetsdomstolen (AD).

Det är HF som drivit den dit. Stämningen kom in efter att hamnens största kund, Maersk, ändrat anlöpstiderna för det enorma containerfartyg som kommer till Göteborg varje vecka.

Den nya tidtabellen krävde ett nytt schema för hamnarbetarna. APM Terminals förhandlade fram en lokal uppgörelse med Transport, som har det först tecknade kollektivavtalet i branschen.

Fel anser HF. APM Terminals skulle ha förhandlat även med HF. Eller i vart fall kallat till MBL-förhandling (medbestämmandelagen) och informerat om förändringen i verksamheten.

I stämningen till AD kräver HF 300 000 kronor i skadestånd. Eller i vart fall 100 000 kronor, om det bara var ett brott mot MBL.

APM Terminals och Sveriges Hamnar tillbakavisar alla krav. Arbetsgivarna anser att de gjort rätt som schemaförhandlat bara med Transport. Någon större förändring var det heller inte fråga om, så något brott mot MBL har inte skett. Skriver Sveriges Hamnar i en inlaga till rätten.

– Ytterst är det hela den svenska modellen som prövas i AD, sa Transport centrala stuveriombudsman Per-Olof Norgren i en tidigare intervju i Transportarbetaren.

Inne hos Transports förhandlingsdelegation hos Svenskt Näringsliv sjunker nivån i den gemensamma skålen med onyttigt lösviktsgodis.

Förhandlarna är fortfarande inne hos Sveriges Hamnar. I morgon väntar en ny förhandlingsdag. Och nya intensiva diskussioner om stuveriarbetarnas framtida villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

Ett skepp kommer lastat med bananer – och kokain?

Hamn. Förra veckan stängdes fyra hamnarbetare av i Helsingborgs hamn. De är inte misstänkta för något brott men är kollegor till den man som är åtalad misstänkt för att inifrån hamnen hjälpt kokainsmugglare i stor skala.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.