Close
Transports förhandlingsdelegation. Längst till höger sitter Christer Bengtsson, ny vikarierande stuveriombudsman i avdelning 1.
Close
Avtal 2020

Förhandling pågår om nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. Onsdag. Klockan är 14. Transports lilla förhandlingsdelegation reser sig ur stolarna och går i väg för en andra rond mot Sveriges Hamnar. I potten ligger ett nytt avtal för stuveriarbetarna. Möt två i delegationen på film.

– Min personliga gissning är att ett nytt avtal är klart först när det gamla löpt ut den 30 april, säger Martin Johansson, facklig förtroendeman från Göteborgs roro-hamn.

Traditionellt har Transports största yrkesgrupp, lastbilschaufförerna och terminalarbetarna, varit först ut när Transport inlett avtalsrörelsen. Den här gången är det hamnarna.

Inne i ett mötesrum hos Svenskt Näringsliv på Östermalm i Stockholm sitter fackets stora förhandlingsdelegation. Det är ombudsmän, en utredare och yrkesaktiva hamnarbetare. Diskussionerna är heta. Om bemanningsföretag på kajerna, arbetsmiljö och automatiserade jobb…

Förhandlingsläget är unikt. I Sverige finns inte bara ett fack för hamnarbetare, utan två. Och för första gången finns också två kollektivavtal. Ett med Transport och ett med Hamnarbetarförbundet (HF).

Vad betyder det? Vilken status har egentligen HF:s avtal, som tecknades i mars 2019 och som arbetsgivarna ihärdigt beskriver som ett andrahandsavtal?

Den 19–20 maj väntas situationen klarna. Då ska frågan prövas i Arbetsdomstolen (AD).

Det är HF som drivit den dit. Stämningen kom in efter att hamnens största kund, Maersk, ändrat anlöpstiderna för det enorma containerfartyg som kommer till Göteborg varje vecka.

Den nya tidtabellen krävde ett nytt schema för hamnarbetarna. APM Terminals förhandlade fram en lokal uppgörelse med Transport, som har det först tecknade kollektivavtalet i branschen.

Fel anser HF. APM Terminals skulle ha förhandlat även med HF. Eller i vart fall kallat till MBL-förhandling (medbestämmandelagen) och informerat om förändringen i verksamheten.

I stämningen till AD kräver HF 300 000 kronor i skadestånd. Eller i vart fall 100 000 kronor, om det bara var ett brott mot MBL.

APM Terminals och Sveriges Hamnar tillbakavisar alla krav. Arbetsgivarna anser att de gjort rätt som schemaförhandlat bara med Transport. Någon större förändring var det heller inte fråga om, så något brott mot MBL har inte skett. Skriver Sveriges Hamnar i en inlaga till rätten.

– Ytterst är det hela den svenska modellen som prövas i AD, sa Transport centrala stuveriombudsman Per-Olof Norgren i en tidigare intervju i Transportarbetaren.

Inne hos Transports förhandlingsdelegation hos Svenskt Näringsliv sjunker nivån i den gemensamma skålen med onyttigt lösviktsgodis.

Förhandlarna är fortfarande inne hos Sveriges Hamnar. I morgon väntar en ny förhandlingsdag. Och nya intensiva diskussioner om stuveriarbetarnas framtida villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Tommy Wreeth

Det finns ingen fri frakt…

Ordförandeord. Gemensam facklig styrka, solidaritet, självförtroende och bra förberedelser är nyckeln till framgång i alla förhandlingar. Detta är egentligen inget nytt under solen. Men när Transport provocerades av en ovillig, okunnig och oseriös motpart att ta till varsel i taxiförarförhandlingarna så är detta faktum ändå väl värt att nämna.

Transportarbetarens logga

Taxivarsel – så tycker de som kör

Taxi. Äntligen! Det är helt rätt att ta till stridsåtgårder. Och det var på tiden! Samstämmigheten är stor när Transportarbetaren ringer runt för att höra reaktioner hos taxifolk, efter förbundets beslut att varsla om konflikt för taxiförarna.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.