Bzzt podtaxi i Stockholm
Close
Bzzts eldrivna taxipodar rullar på innerstadens gator i Stockholm sedan drygt två år.
Close

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

– Självklart känns det oroligt, särskilt med tanke på att de sagt att lönefilerna gått till banken igår och skulle varit utbetalda nu vid lunch, säger Eric Shabaj, ordförande i Transportklubben på Bzzt.

– Det är starka känslor, jag har fått minst 40 samtal de senaste timmarna. Några av förarna har också arbetsvägrat nu innan lönen betalas ut.

Eric Shabaj har arbetat på Bzzt i två år. Totalt har bolaget i dag i Stockholm omkring 160 anställda förare av så kallad podtaxi, en trehjulig el-moped med plats för två passagerare.

– Flera är nu på semester och strandsatte, jag talade med en kille i Göteborg som var på väg hem men inte hade råd att tanka bilen.

De förare på Bzzt som har lönebidrag från Arbetsförmedlingen för anställningen har fått lönen utbetalad enligt avtal.

– Men vi är över 100 drabbade, säger Eric Shabaj.

Sven Wolff är vd på Bzzt. Han beklagar att lönerna blivit försenade:

– Vi tar allvarligt på det, lönerna ska betalas ut i tid. Det har aldrig hänt tidigare, nu blev det en dag sent. Pengarna är på väg till samtliga nu, om någon får vänta ytterligare en dag är det inte något vi kan påverka längre.

Anledningen är att en större investerare blev sen med sin betalning till Bzzt, enligt Sven Wolff.

– Vi fick veta det väldigt sent. Någon risk att det skulle bli problem att betala ut lönerna i augusti finns inte.

Bzzt:s klubbordförande lämnade tidigare på fredagen tillsammans med Transports ombudsman, Anna Erixon, över nio lönespecifikationer till TCO-LO Rättsskydd. Det gäller anställda som inte fått några pengar för de timmar de arbetat i juni utbetalda den 25 juli. Att det rör sig om eftersläpad lön gör att facket har kortare tid på sig att agera före en eventuell begäran om konkurs; tidsfristen går ut den sista augusti för att lönegarantin ska gälla.

– Vi har varit tydliga med att vi inte kommer att backa, säger Anna Erixon.

Eric Shabaj fick under eftermiddagen meddelanden om att löner börjat trilla in hos arbetskamraterna, själv hade han vid 14-tiden ännu inte fått någon inbetalning på sitt konto.

Företaget Bzzt startades 2017, med ordentligt med riskkapital. Nu fick de anställda besked i onsdags, dagen innan lönen skulle kommit, att det inte fanns pengar. Och på kvällen den 25:e fick de löfte om att pengarna skulle komma på fredagen – lönefilerna är överförda till banken och skulle vara tillgängliga vid lunch på fredagen.

– I början hade vi en väldigt bra dialog med ledningen, säger Eric Shabaj. Fast allt är inte perfekt. Företaget har tecknat kollektivavtal med Transport, men taxiavtalet är inte helt anpassat för vår verksamhet.

Vid heltid får en förare ut cirka 16 000 kronor i månaden efter skatt. De får också dela på en procent av de inkörde pengarna under ett arbetspass för bolaget. Det är dock sällan några större belopp som kommer från körningarna, det bolaget tjänar pengar på är i stället reklam på taximopparna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bzzt ersätter kollektivavtal med ”egenanställningar”

Arbetsvillkor. Mopedtaxiföretaget Bzzt har skyltat med fast lön och kollektivavtal. Nu sägs alla förare upp. Det som gäller nu är rakt ackord och så kallad egenanställning.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Kristyngt podtaxibolag beviljas rekonstruktion i tre månader

Taxi. Bzzt, bolaget som kör små mopedtaxi, har ansökt om så kallad företagsrekonstruktion, på grund av ekonomiska problem. Ansökan kom in i mars och åtgärdsplanen har nu beviljats. Bzzt får tre månader på sig att komma på fötter.

Eric Shabaj och Dennis Blomqvist, Bzzt AB (podtaxi). Stockholm.

Snabbväxande fackklubb för podtaxins pionjärer

Taxi. De är små, tysta och ser ut som ufo:n. Det handlar om en ny typ av miljövänliga taxifordon. Och om ett företag som kontaktade facket för att försöka göra rätt från början.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.