Bzzt podtaxi i Stockholm
Close
Bzzts eldrivna taxipodar rullar på innerstadens gator i Stockholm sedan drygt två år.
Close

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

– Självklart känns det oroligt, särskilt med tanke på att de sagt att lönefilerna gått till banken igår och skulle varit utbetalda nu vid lunch, säger Eric Shabaj, ordförande i Transportklubben på Bzzt.

– Det är starka känslor, jag har fått minst 40 samtal de senaste timmarna. Några av förarna har också arbetsvägrat nu innan lönen betalas ut.

Eric Shabaj har arbetat på Bzzt i två år. Totalt har bolaget i dag i Stockholm omkring 160 anställda förare av så kallad podtaxi, en trehjulig el-moped med plats för två passagerare.

– Flera är nu på semester och strandsatte, jag talade med en kille i Göteborg som var på väg hem men inte hade råd att tanka bilen.

De förare på Bzzt som har lönebidrag från Arbetsförmedlingen för anställningen har fått lönen utbetalad enligt avtal.

– Men vi är över 100 drabbade, säger Eric Shabaj.

Sven Wolff är vd på Bzzt. Han beklagar att lönerna blivit försenade:

– Vi tar allvarligt på det, lönerna ska betalas ut i tid. Det har aldrig hänt tidigare, nu blev det en dag sent. Pengarna är på väg till samtliga nu, om någon får vänta ytterligare en dag är det inte något vi kan påverka längre.

Anledningen är att en större investerare blev sen med sin betalning till Bzzt, enligt Sven Wolff.

– Vi fick veta det väldigt sent. Någon risk att det skulle bli problem att betala ut lönerna i augusti finns inte.

Bzzt:s klubbordförande lämnade tidigare på fredagen tillsammans med Transports ombudsman, Anna Erixon, över nio lönespecifikationer till TCO-LO Rättsskydd. Det gäller anställda som inte fått några pengar för de timmar de arbetat i juni utbetalda den 25 juli. Att det rör sig om eftersläpad lön gör att facket har kortare tid på sig att agera före en eventuell begäran om konkurs; tidsfristen går ut den sista augusti för att lönegarantin ska gälla.

– Vi har varit tydliga med att vi inte kommer att backa, säger Anna Erixon.

Eric Shabaj fick under eftermiddagen meddelanden om att löner börjat trilla in hos arbetskamraterna, själv hade han vid 14-tiden ännu inte fått någon inbetalning på sitt konto.

Företaget Bzzt startades 2017, med ordentligt med riskkapital. Nu fick de anställda besked i onsdags, dagen innan lönen skulle kommit, att det inte fanns pengar. Och på kvällen den 25:e fick de löfte om att pengarna skulle komma på fredagen – lönefilerna är överförda till banken och skulle vara tillgängliga vid lunch på fredagen.

– I början hade vi en väldigt bra dialog med ledningen, säger Eric Shabaj. Fast allt är inte perfekt. Företaget har tecknat kollektivavtal med Transport, men taxiavtalet är inte helt anpassat för vår verksamhet.

Vid heltid får en förare ut cirka 16 000 kronor i månaden efter skatt. De får också dela på en procent av de inkörde pengarna under ett arbetspass för bolaget. Det är dock sällan några större belopp som kommer från körningarna, det bolaget tjänar pengar på är i stället reklam på taximopparna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bzzt ersätter kollektivavtal med ”egenanställningar”

Arbetsvillkor. Mopedtaxiföretaget Bzzt har skyltat med fast lön och kollektivavtal. Nu sägs alla förare upp. Det som gäller nu är rakt ackord och så kallad egenanställning.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Kristyngt podtaxibolag beviljas rekonstruktion i tre månader

Taxi. Bzzt, bolaget som kör små mopedtaxi, har ansökt om så kallad företagsrekonstruktion, på grund av ekonomiska problem. Ansökan kom in i mars och åtgärdsplanen har nu beviljats. Bzzt får tre månader på sig att komma på fötter.

Eric Shabaj och Dennis Blomqvist, Bzzt AB (podtaxi). Stockholm.

Snabbväxande fackklubb för podtaxins pionjärer

Taxi. De är små, tysta och ser ut som ufo:n. Det handlar om en ny typ av miljövänliga taxifordon. Och om ett företag som kontaktade facket för att försöka göra rätt från början.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.