Folksam anlitar taxibolag utan kollektivavtal

Trots att LO och deras medlemsförbund sitter med i Folksams beslutande organ, har Folksam tjänsteavtal med taxifirmor som saknar kollektivavtal. Men Folksams upphandlingschef uppger att man inte kunnat påverka saken.

Personer i taxibranschen har reagerat på att Folksam har tjänsteavtal med taxibolag som saknar kollektivavtal. Trots att LO:s medlemmar, som försäkringstagare i Folksam, är delägare i det ömsesidiga försäkringsbolaget. LO och deras medlemsförbund sitter dessutom med i beslutande organ hos Folksam.

Jan Brodin, Folksams upphandlingschef, understryker att man inte tecknat något avtal direkt med avtalslösa bolag.

– Det är ett gammalt ramavtal som rullat på sedan många år, som ursprungligen ingicks med Taxi kurir Stockholm. Men eftersom vi måste ha en rikstäckande samarbetspartner, och moderbolaget Taxi kurir AB är det bolag i Sverige som ligger närmast att vara rikstäckande, har vi även fått avtal med dem, säger Jan Brodin.

Moderbolaget saknar kollektivavtal, och har på senare tid varit synnerligen aktuellt i Transportarbetaren. Två fackligt aktiva chaufförer har bestraffats, den ene med sparken och den andre med en veckas oavlönat arbete i växeln. Därför att de sagt nej till körningar, enligt bolaget – därför att de försökt få igång facklig verksamhet, enligt dem själva.

Numera ingår dessutom både Taxi kurir och Taxi 020 i Fågelviksgruppen.

– Genom det så har delar av vårt avtal med Taxi kurir lagts över på Taxi 020, säger Jan Brodin.

Och Taxi 020 har inte heller kollektivavtal.

– Men vi har inte påverkat det, och vi har inte tecknat något tjänsteavtal direkt med Taxi 020, säger Jan Brodin.

Så vad tycker du personligen om att Folksams personal nyttjar taxitjänster från bolag utan kollektivavtal?

– Det är ju inte bra, egentligen. Tidigare har ju i alla fall Taxi kurir haft en ambition att alla bolag som tecknar avtal med dem ska ha kollektivavtal, och det var något vi uppmuntrade. Men när deras förre vd avgick så märkte vi att frågan tappade prioritet hos dem.

Saied Tagavi är taxichaufför och fackligt engagerad i taxi- och bussektionen i Transport avdelning 5, Stockholm. Han tycker inte att Jan Brodins förklaring håller.

– Folksam har inte varit tillräckligt noggranna och konkreta när de väljer vilka de skriver avtal med. De använder LO-medlemmarnas pengar för att anlita företag som inte har kollektivavtal, och som behandlar sina anställda som slavar. Vad tror de på Folksam ska hända, när det här blir känt bland LO:s medlemmar? säger Saied Tagavi.

Han tycker att Transport borde skriva till samtliga LO-förbund och fråga hur deras medlemmar ställer sig till saken.

– Kanske kunde man ha en omröstning för att se om medlemmarna tycker att Folksam borde säga upp det här avtalet? Det tycker åtminstone jag. Det handlar om samhällsansvar. Vi inom LO måste städa framför egen dörr, innan vi kan begära att andra ska städa framför sina, säger Saied Tagavi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.