Vägtransportfokus 2021

Samling på Elmia i dagarna två

Åkeri. Vi har följt digitala Vägtransportfokus på Elmia i Jönköping – branschens viktigaste aktörer har under två dagar bytt erfarenheter och och diskuterat framtid. Transport har medverkat på flera seminarier.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) inleddde på tisdagen och talade om vad han ser som viktigast under dagarna:

– Det är framtiden, det jag även tidigare talat om på Elmia. Hur ser vi till att fler vill jobba inom transportsektorn? Hur ska vi hålla Sverige rullande?

I talet riktade han också ett stort tack till alla dem som arbetat för att hålla Sverige rullande under coronapandemin – på vägarna, hamnarna, terminalerna. Och om hur det nu gick att se ett slut på pandemin.

Infrastrukturministern lyfte forskaren Henrik Sternbergs cabotagestudie, som Transportarbetaren skrivit om. Första punkt på programmet var just Sternbergs redogörelse för effekterna av EU:s reglering av godstransporterna.

Tomas Eneroth avslutade med att tala om en ljusnande framtid, att utvecklingen vänt och betonade att han vill peka på möjligheterna. Med exempelvis elektrifiering, men också med reglering som leder till förutsättningar för sund konkurrens. Och så beklagade ministern att han – och alla andra – inte kunde vara på plats och mötas i Jönköping.

Effektivare transporter och hållbarhet

Med mer last i varje fordon kan kostnaden för transporterna sänkas, samtidigt som koldioxidutsläppen kan minskas med upp till 20 procent. Hur ska det gå till, och hur tunga och långa lastbilar är egentligen möjliga? Det diskuterades av panelen i Nuvarande status och framtida utvecklingsmöjligheter för HCT-transporter i Sverige.

Lars Mikaelsson
Lars Mikaelsson. Foto: Jan Lindkvist

Transports vice ordförande, Lars Mikaelsson, var en av paneldeltagarna och han tog upp den utveckling som redan skett på området:

– Jag har ju varit med om effektivisering redan när jag själv körde, och senare sett utvecklingen med allt tyngre last.

För högeffektiva transporter (high capacity transport, HCT) är det tal om last på 74 ton i varje fordon.

– Jag är nog mer bekymrad över längden på ekipagen, 34,5 meter, sa Mikaelsson.

Men sverigedemokraten Thomas Morell lät inte alls bekymrad:

– Det är positivt med längre och tyngre fordon.

Logistikforskaren Henrik Sternberg lyfte miljöaspekten, och använde ett exempel som han tidigare tagit upp  i Transportarbetaren. Dåligt betalda chaufförer är en usel affär för miljön.

Orsaken till den negativa miljöpåverkan är, enligt Sternberg, bland annat att Sverige tillåter längre och tyngre fordon. Men också att låga löner ger låga fraktpriser.

Henrik Sternberg talade om matjätten, som inte använder sig av utländska billiga transportörer som utnyttjar cabotagesystemet. Om de gjorde det skulle företaget på sikt kunna minska transportkostnaden med 25 procent. Men då skulle utsläppen av koldioxid samtidigt öka med 29 procent.

Delat land

Hur ska vi få bra vägar i hela landet? Och hur stoppar vi fortsatt förfall? Det var frågor som diskuterades under programpunkten Det delade väglandet – effekter av underfinansierat vägunderhåll.

Med i panelen var bland andra Transports Tommy Wreeth och Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen. Hon inledde som talare, och pekade på långsiktiga befarade konsekvenser av att vägunderhållet får för lite pengar.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen har i en rapport visat på en mycket dyster bild: En tredjedel av landets motorleder från 1990-talet är i dåligt skick. Vägarna på landsbygden förfaller. Fram till 2025 kommer 425 mil väg få sänkt hastighetsgräns på grund av dåligt underhåll.

Underhållsskulden på de statliga vägarna beräknas stiga till 42 miljarder kronor fram till år 2030 om inte ytterligare medel tillförs.

Inom kort ska regeringens infrastrukturproposition behandlas i riksdagen. Frågan är om det kommer att räcka. I diskussionen deltog förutom Tommy Wreeth och Tina Thorsell också Thomas Morell (SD) och Anders Åkesson (C).

Så ska skrivarna anpassas

Mobilitetspakets regler ställer nya krav på färdskrivare. På ett av de sista seminarierna för dagen var det genomgång av hur tekniken ska anpassas för att klara kraven.

Hur påverkar mobilitetspaketet kör- och vilotiderna samt färdskrivarlagstiftningen? var titeln på programpunkten.

Talade gjorde Andreas Renmar från teknikföretaget Stoneridge Nordic AB. Intentionen var att titta lite närmare på hur det ser ut i dag och hur det kommer att bli under den närmaste femårsperioden när det gäller kör och vilotider. Allt inom ramen för mobilitetspaketet:

  • Nya funktioner
  • Nya regler
  • Vad gäller mig och mitt åkeri?
  • Vad gäller förarna?
  • Hur kommer myndigheterna arbeta med detta?
  • Nya krav

– Min första upplevelse av att möta branschen och prata färdskrivare var just här på Elmia, 2010, sa Andreas Renmar.

Då blev han utskälld av en åkare. Sedan dess har utvecklingen gått framåt och skrivarna har blivit betydligt bättre. År 2019 introducerades den så kallade smarta färdskrivaren, som skulle göra det enklare att komma åt fusk.

– Minst åtta större lagstiftningar påverkas av mobilitetspaketet, sa Andreas Renmar, och visade en jättelik grafisk illustration.

Från och med nästa år kommer det vara lag på att färdskrivaren ska registrera byte av land.

– Något jag tycker är bra är att färdskrivaren går att koppla ihop med annan teknik, genom blåtandsfunktionen. Den nya skrivaren kommer även att byta kort. Lyckligtvis kommer det ske successivt.

Något många har frågat efter är att färdskrivaren ska kunna uppdateras. Och så kommer det bli. Exakt hur det ska se ut, och om det gäller anpassning till lagstiftning, är dock inte klart.

Kommer inte undan

En del av förändringarna som gäller chaufförerna har redan trätt i kraft, bland annat rätt till förlängd dygnsvila vid internationella körningar. En annan är kravet på registrering av gods i färdskrivaren, liksom semester, sjukskrivning och ledighet för chauffören.

– Chauffören måste också ha med sig 56 dagars information, i stället för som tidigare 28 dagar. Varför inte installera appen?

De nya reglerna ska stärka polisen i kontrollarbetet, så att det bland annat ska bli  enklare att stoppa ekipage och göra en kontroll direkt vid vägen. Polisen ska också framöver kunna bryta plomber, till exempel för att kontrollera en växellåda, och återplombera och inte som tidigare behöva skicka fordonet till verkstad för återinstallering. Nu ska polisen få en egen typ av plomber för att kunna återplombera.

En av de punkter som diskuterats mest inom EU är att lätta lastbilar slipper undan. Det kommer de inte göra om ett par år.

– Min erfarenhet är att datumen är strikta. Om en färdskrivartillverkare inte är klar med produkten i tid godkänns den inte. Men vi är det, sa Stoneridges Andreas Renmar.

– Jag hade önskat att det fanns ett ännu mer strömlinjeformat gränssnitt. Personligen, om jag vore chaufför, hade jag bara önskat ett enda märke. I dag är vi tre internationella tillverkare.

Andreas Renmar upplever att gapet mellan generationerna har minskat kraftigt det senaste årtiondet. Intresset för att behålla gamla analoga system har försvunnit.  Manipulation av färdskrivare har minskat, men förekommer.

– Vill man fuska utvecklar man det, de ligger steget före. Men vi är nära hack i häl, sa Andreas Renmar.

Han framhöll möjligheten att fjärravläsa bilar, just för att de som gör rätt inte ska bli stoppade av polis i onödan.

– Hela kör- och vilotidslagstiftningen syftar till är att det ska vara lika villkor. Det vi kan göra från Sverige är att försöka påverka.

Stoneridge släpper redan i sommar en ny, uppdaterad modell av färdskrivare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Utstationeringsavtalet tecknades den 6 december och gäller från och med årsskiftet. Foto: Samskip

Facket tecknar avtal med lettiska Samskip

Åkeri. Transport har tecknat ett så kallat utstationeringsavtal med lettiska Samskip. Avtalet kommer efter år av förhandlingar

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.