”Fokus ska vara på det personliga bemötandet”

Ägaren till åkeriet MDB Transport, Bosse Hjert, avböjer att kommentera beslutet att ersätta sina fast anställda chaufförer med inhyrda förare från ett bemanningsbolag.

– Jag vill inte säga något i dagsläget, förklarar Bosse Hjert.

Han kommer däremot överväga att ställa upp i en intervju i Transportarbetaren längre fram, för att svara på frågor om situationen för åkerier som kör sjuk- och specialtransporter.

I går kallades de uppsagda förarna till ett möte på arbetsplatsen med fackförbundet Transport. Chaufförerna beskrev hur beställningscentraler och åkare pressas till allt lägre anbud – av transportköparen Stockholms läns landsting. Och hur åkarna i sin tur pressar de anställda förarna, som skjutsar sjuka, dementa och utvecklingsstörda passagerare med särskilda behov av omsorg.

Bosse Hjert vill inte kommentera när de färdigförhandlade uppsägningarna träder i kraft. Enligt uppgifter till Transport kommer MDB Transport att behålla sina fordon, men anlita bemanningsföretaget MS Facility & Bemanning för körningarna.

MDB Transport kör för beställningscentralen Sirius, som på sin hemsida skriver: ”Vi har flyttat fokus från hårdvaran – bilarna, tekniken, logistiken – till det personliga bemötandet… Här kan alla göra ett bra jobb. Det gör oss beredda på nya utmaningar. Det är roligt att gå till jobbet och känna sig behövd och värdefull. Hos oss finns förutsättningarna.”

Vidare skriver bolaget: ”Vi behandlar inte våra kunder utifrån en mall. Det skulle aldrig gå. Det handlar om att lyssna och förstå varje persons behov.”

Transportarbetaren har under dagen sökt Sirius koncernchef Nina Andersson för att fråga om utfästelserna på hemsidan går att hålla, även om fast anställda chaufförer byts ut mot inhyrda förare. Hon har dock inte gått att nå.

En åkare uppger att Sirius ändå hör till de bättre i branschen och kräver att trafikbolagen de anlitar ska betala månadslön till sina chaufförer. I övrigt har prestationslön blivit allt vanligare inom de samhällsbetalda resorna, med procentersättning på inkört belopp. Något som förarna och Transport länge kritiserat – med motiveringen att gamla, sjuka och skolbarn inte ska skjutsas på stressande ackord.

I Stockholms läns landsting ansvarar hälso- och sjukvårdsnämnden för upphandlingarna av sjuk- och specialtransporter. Filippa Reinfeldt (M) är nämndens ordförande och Dag Larsson (S), andre vice ordförande. Han berättar att nämndens borgerliga majoritet, så sent som i tisdags beslöt att förlänga Sirius och andra sjuktransportörers avtal i ytterligare två år. Något som Socialdemokraterna röstade mot.

– Vi ville backa bandet och göra om upphandlingarna eftersom vi bland annat fått veta att sjuka som ska köras med liggande transporter kan få vänta i både två och åtta timmar.

Efter Transportarbetarens artikel har Socialdemokraterna varit i kontakt med Sirius, uppger Dag Larsson. Han säger:

– Sirius ansvariga var minst lika överraskade som vi över uppgifterna om inhyrd personal. Vi har inte fått några signaler om bemanningspersonal förut utan mest om långa väntetider. Med inhyrd personal blir det svårt att ge rätt service till sjuka personer.

– Vi har krävt att det ska ställas krav på kollektivavtal vid alla upphandlingar och att de som får uppdragen ska få ordning på sina underentreprenörer, så att de anställda får schysta arbetsvillkor.

De uppsagda förarna anser att åkerierna pressas till olönsamma avtal av landstinget, vilket drabbar både åkeribolag och chaufförer?

– Vi hade den frågan uppe vid senaste mötet i hälso- och sjukvårdsnämnden. Det var därför vi ville göra om upphandlingarna och se över villkoren för både sjuka anställda och entreprenörer, säger Dag Larsson.

Kan landstinget ställa krav på enbart anställd personal?

– Det kan jag tänka mig. Jag blir bekymrad när jag hör att bolag nu tar in bemanningsbolag, menar Dag Larsson.

Både chaufförer och åkeriägare hävdar i samtal med Transportarbetaren att priset är det enda som styr vid upphandlingarna. Att kvalitet och omsorg om resenärer alltid kommer i andra hand.

– Vi vill börja om från början och ställa andra krav. Det är inte det billigaste priset som ska avgöra, hävdar Dag Larsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.