Flygskattplaner upprör och oroar flygplatsarbetare

Flygplats. Näringslivsorganisationen Stockholms Handelskammare varnar för att en flygskatt kan leda till att uppemot sju flygplatser får lägga ner, i en kritiserad rapport. Bland flygplatsarbetarna möts skatteförslaget med oro.

(UPPDATERAD)

Regeringen har skickat ut ett förslag om flygskatt på en så kallad lagrådsremiss. Det innebär att lagförslaget granskas, så att det inte strider mot andra lagar. Efter lagrådsremissen lämnas förslaget till riksdagen. Just flygskatten är en het fråga och är en av de skattehöjningar oppositionen sagt att de vill stoppa.

Stockholms Handelskammare är en intresseorganisation för näringslivet i Stockholmsområdet. I rapporten Flygplatsdöden pekas sju flygplatser som riskerar att drabbas av nedläggning om flygskatten införs ut. Grunden för rapporten är en analys som har gjorts av WSP på uppdrag av Stockholms Handelskammare och Svenskt Näringsliv. Rapporten har sedan mött kritik. Exempelvis påpekar magasinet Effekt att det inte finns någon beräkning på hur sannolikt det är att någon av flygplatserna faktiskt lägger ner.

En av de utpekade flygplatserna är den flygplats som ägs av Sollefteå och Kramfors kommun. Ulf Lundgren jobbar på flygplatsen och är medlem i Transport. När vi når honom är han på semester, Jämtlandsfjällens vindar blåser och brusar i mobiltelefonens mikrofon. Han berättar hur snacket om flygskatten går i fikarummet på jobbet:

– Att det är skit, ungefär, säger Lundgren.

– Alla som jobbar på små flygplatser är lite halvoroliga. Vi vill inte ha någon sån där extra flygskatt, det vill vi inte. Risken blir att vi får färre passagerare och att de inte har råd att åka. Det är de som till får betala skatten i slutpriserna.

Ulf Lundgren har jobbat på flygplatsen sedan 1987 och har sett många förändringar genom åren.

– Som mest hade vi ungefär 100 000 årspassagerare, nu har vi runt 15 000, säger han.

En bit norrut från Höga kusten ligger Lycksele flygplats. Där jobbar Carl-Bertil Essebro. Han har tillsammans med Johan Eriksson, ordförande för flygavdelningen, skrivit under en debattartikel där de vädjar till Socialdemokraterna att ändra sig om flygskatten. Lycksele är en flygplats som staten är med och betalar för.

– Totalt vet man inte hur det kommer bli, för människan är ju ekonomiskt känslig. Det blir vi som resenärer som betalar skatten på biljetterna. Då jämför ju folk priserna och kan flyga från Umeå på lågprisbiljetter som är åt skogen för billiga. Förlorar vi resenärer slutar staten kanske upphandla trafiken, säger Essebro.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.

Öde Västerås flygplats

Västerås flygplats blir kvar – efter folkomröstning

Flyg. Flygplatsarbetarna på Västerås flygplats har landat tårta på bordet. Helgens folkomröstning gav flygplatsen tydligt stöd och den politiska ledningen vände. Flygplatsen får vara kvar och arbetarna behålla sina jobb.