Samuel West
Close
I våras öppnade Samuel West ett museum för misslyckade produkter. Det blev succé direkt och i april blir det nyinvigning i Helsingborg. Här provar han en mask som är tänkt att ge bäraren föryngrande elchocker. Vapenfabrikanten Bofors tandkräm blev inte heller någon försäljningsframgång.
Close

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

– De flesta företag och organisationer är fruktansvärt dåliga på att lära av sina misstag, säger Samuel West som vid sidan av museiarbetet är doktor i organisationspsykologi.

Museet invigdes i våras och fick en flygande start. Skavlan hörde talas om idén och bjöd på stående fot in Samuel West till tv-studion.

Över hela världen har medier uppmärksammat Museum of failure. Det tycks alltså finnas ett stort intresse för misstag och misslyckanden?

– Ja! Sager Samuel West. Det är sjukt med all uppmärksamhet, helt sjukt. En förklaring är nog att vi hela tiden bombarderas med framgångssagor. Historier om kändisar och killar som startar företag i källare och är miljardärer efter tre år.

– Det är samma historia som återberättas hela tiden. Samtidigt finns något autentiskt, genuint, i misslyckanden. De gör samhället mänskligare.

Nyinvigning i april

Det är bråda dagar för Samuel West. I höstas öppnade museet en filial. I Los Angeles. I Helsingborg är utställningen lagd i malpåse. Hela verksamheten ska flytta in i Dunkers kulturhus och en nyinvigning är planerad till april.

Stora framgångar alltså, vilket är det största misslyckandet på vägen?

Pringles fettfria chips
Fettfria chips. En given succé. Om det inte var för bieffekten, rejäl diarré.  Foto: Jan Lindkvist

– Haha, det kom redan när jag skulle registrera domännamnet Museum of failure till webben. Jag blev jätteglad när beskedet kom att namnet var ledigt. Men när jag tittade närmare på fakturan insåg jag att jag hade stavat ordet ”museum” fel. Den rättstavade varianten var förstås upptagen. Av någon konstnär i Spanien.

Till intervjun har Samuel tagit med sig ett urval prylar. Som en burk Pringles chips. En produkt som företaget helst vill glömma. I jakten på mindre hälsovådliga, mindre feta chips användes ett kalorifritt fettsubstitut vid tillverkningen.

– Det här var vad hela marknaden drömde om. Ät så mycket chips du vill utan att bli fet! Det fanns bara ett litet problem. De nya chipsen orsakade diarré och produkten förbjöds av myndigheterna.

En personlig favorit, fortsätter han, är Coca-cola-drycken han hittade i Paris:

– Coca-cola hade insett att energidryck och olika kaffevarianter var trendigt och hittade på en egen produkt. Cola light blandades med kaffe. Jag gillade flaskan skarpt. Men det slutade med att jag hällde ut det i vasken. Helt odrickbart.

Tragik

Här finns också vittnesbörd om tragik. Om fiaskon som slutat med storkonkurser och tiotusentals förlorade jobb.

Kodak var världsledande på film och printade bilder. Redan på 1970 hade bolaget tagit fram en digitalkamera. Men Kodak insåg inte vilket genomslag den digitala tekniken skulle få, utan envisades med att satsa på det man alltid tjänat pengar på – analog film och papper. Företaget gick omkull.

Samma öde mötte den svenska kontorssjätten Facit som fnös när de första små digitala räknedosorna kom. Ett par år senare köpte ingen manuella räknemaskiner och skrivmaskiner längre.

Plastcykeln av märket Itera har gjort intryck på honom:

– Den historien gör lite ont. Cykeln är så vacker och produktionen skulle rädda ett litet samhälle i Norrland. Någon marknadsförare sa: ”Den ser ut som en krokodil, men rör sig som en anconda.” Det kan inte sägas bättre. Den är helt omöjlig att cykla på. Cykeln slingrar sig verkligen fram.

Events

På Museum of failure visas inte bara historiska föremål. Samuel West arrangerar också events. På ett fick gästerna prova misslyckade ölsorter och vid ett annat spelade en duktig konsertpianist stora mästares mest misslyckade verk.

– Ölgrejen blev så bra att jag blir tårögd när jag tänker på den. När får vi annars prova öl med bismak av kloak?

Men i grunden har Samuel West ett allvarligt budskap. Företag och organisationer borda uppmuntra till risktagande och nytänkande, något som förstås bäddar även för misslyckanden.

Mycket av hans tid går till att hålla föredrag om hur man skapar ett bättre klimat för innovationer. Alltför många företag, särskilt de framgångsrika som vuxit sig stora, slutar tänka nytt, anser han.

– Se på Apple. När såg du senast något riktigt innovativt komma därifrån? Så är det med oss människor också. När vi blir äldre, blir vi mer konservativa. Vi vill hålla fast i det vi har.

Hur undviker man att stelna?

– En miljondollar-fråga. Men det viktiga är att skapa en kultur där människor får misslyckas, utan att bli bestraffade och uthängda. Man måste också våga prata om misslyckanden, i stället för att tysta ner dem. Hur ska man annars kunna lära av misstagen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn. Foto: SvD/TT

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Mattias Käll medverkar ofta i Transportarbetaren. Foto: Lilly Hallberg

Plasten, livet, döden – möt vår illustratör Mattias Käll

Kreativ. Mattias Källs människor hittar sedan länge vägen in i Transportarbetaren. Tidningens ofta anlitade illustratör utforskar i sin konst också vårt förhållande till varandra och till naturen – och är sedan årsskiftet utvecklingsledare för bild och form i Region Örebro.

Peter Viitanen var tvungen att lära sig köra lastbil för att klara rollen som lastbilschauffören Erwin i ”Försvunna människor”.

Peter Viitanen lärde sig köra lastbil för rollen i ”Försvunna människor”

Spänning. SVT:s nya serie ”Försvunna människor” har utsetts till en av årets bästa serier i Europa. Transportarbetaren har träffat Peter Viitanen som spelar huvudrollen som lastbilschauffören Erwin.

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Snabbkoll
Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.

Granskning: Arbetsvillkor
De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Diskriminering

Stoppad direkt som kvinna

Nobbad. Petra var inte ens gravid. Hon var bara kvinna. ”Så vi har anställt en kille som börjar nu i oktober. Hoppas du har förståelse” skrev åkeriet. Nu utreder DO fallet.

Diskriminering
Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.