Samuel West
Close
I våras öppnade Samuel West ett museum för misslyckade produkter. Det blev succé direkt och i april blir det nyinvigning i Helsingborg. Här provar han en mask som är tänkt att ge bäraren föryngrande elchocker. Vapenfabrikanten Bofors tandkräm blev inte heller någon försäljningsframgång.
Close

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

– De flesta företag och organisationer är fruktansvärt dåliga på att lära av sina misstag, säger Samuel West som vid sidan av museiarbetet är doktor i organisationspsykologi.

Museet invigdes i våras och fick en flygande start. Skavlan hörde talas om idén och bjöd på stående fot in Samuel West till tv-studion.

Över hela världen har medier uppmärksammat Museum of failure. Det tycks alltså finnas ett stort intresse för misstag och misslyckanden?

– Ja! Sager Samuel West. Det är sjukt med all uppmärksamhet, helt sjukt. En förklaring är nog att vi hela tiden bombarderas med framgångssagor. Historier om kändisar och killar som startar företag i källare och är miljardärer efter tre år.

– Det är samma historia som återberättas hela tiden. Samtidigt finns något autentiskt, genuint, i misslyckanden. De gör samhället mänskligare.

Nyinvigning i april

Det är bråda dagar för Samuel West. I höstas öppnade museet en filial. I Los Angeles. I Helsingborg är utställningen lagd i malpåse. Hela verksamheten ska flytta in i Dunkers kulturhus och en nyinvigning är planerad till april.

Stora framgångar alltså, vilket är det största misslyckandet på vägen?

Pringles fettfria chips
Fettfria chips. En given succé. Om det inte var för bieffekten, rejäl diarré.  Foto: Jan Lindkvist

– Haha, det kom redan när jag skulle registrera domännamnet Museum of failure till webben. Jag blev jätteglad när beskedet kom att namnet var ledigt. Men när jag tittade närmare på fakturan insåg jag att jag hade stavat ordet ”museum” fel. Den rättstavade varianten var förstås upptagen. Av någon konstnär i Spanien.

Till intervjun har Samuel tagit med sig ett urval prylar. Som en burk Pringles chips. En produkt som företaget helst vill glömma. I jakten på mindre hälsovådliga, mindre feta chips användes ett kalorifritt fettsubstitut vid tillverkningen.

– Det här var vad hela marknaden drömde om. Ät så mycket chips du vill utan att bli fet! Det fanns bara ett litet problem. De nya chipsen orsakade diarré och produkten förbjöds av myndigheterna.

En personlig favorit, fortsätter han, är Coca-cola-drycken han hittade i Paris:

– Coca-cola hade insett att energidryck och olika kaffevarianter var trendigt och hittade på en egen produkt. Cola light blandades med kaffe. Jag gillade flaskan skarpt. Men det slutade med att jag hällde ut det i vasken. Helt odrickbart.

Tragik

Här finns också vittnesbörd om tragik. Om fiaskon som slutat med storkonkurser och tiotusentals förlorade jobb.

Kodak var världsledande på film och printade bilder. Redan på 1970 hade bolaget tagit fram en digitalkamera. Men Kodak insåg inte vilket genomslag den digitala tekniken skulle få, utan envisades med att satsa på det man alltid tjänat pengar på – analog film och papper. Företaget gick omkull.

Samma öde mötte den svenska kontorssjätten Facit som fnös när de första små digitala räknedosorna kom. Ett par år senare köpte ingen manuella räknemaskiner och skrivmaskiner längre.

Plastcykeln av märket Itera har gjort intryck på honom:

– Den historien gör lite ont. Cykeln är så vacker och produktionen skulle rädda ett litet samhälle i Norrland. Någon marknadsförare sa: ”Den ser ut som en krokodil, men rör sig som en anconda.” Det kan inte sägas bättre. Den är helt omöjlig att cykla på. Cykeln slingrar sig verkligen fram.

Events

På Museum of failure visas inte bara historiska föremål. Samuel West arrangerar också events. På ett fick gästerna prova misslyckade ölsorter och vid ett annat spelade en duktig konsertpianist stora mästares mest misslyckade verk.

– Ölgrejen blev så bra att jag blir tårögd när jag tänker på den. När får vi annars prova öl med bismak av kloak?

Men i grunden har Samuel West ett allvarligt budskap. Företag och organisationer borda uppmuntra till risktagande och nytänkande, något som förstås bäddar även för misslyckanden.

Mycket av hans tid går till att hålla föredrag om hur man skapar ett bättre klimat för innovationer. Alltför många företag, särskilt de framgångsrika som vuxit sig stora, slutar tänka nytt, anser han.

– Se på Apple. När såg du senast något riktigt innovativt komma därifrån? Så är det med oss människor också. När vi blir äldre, blir vi mer konservativa. Vi vill hålla fast i det vi har.

Hur undviker man att stelna?

– En miljondollar-fråga. Men det viktiga är att skapa en kultur där människor får misslyckas, utan att bli bestraffade och uthängda. Man måste också våga prata om misslyckanden, i stället för att tysta ner dem. Hur ska man annars kunna lära av misstagen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”När man öppnar dörren följer ratten med. Det är en kul grej med bilen som räddade BMW från total bankrutt”, säger P-O Åberg om sin mintgröna BMW 300 Isetta från 1959. Bredvid står en annan tysk minibil, en Goggomobil. Foto: Kamilla Kvarntorp

Samlare utan mål

Mopedfantast. En flygplanspropeller, gamla radioapparater och kameror, en Wurlitzer-jukebox och en lyxig trampbil av märket Austin J40. Men framför allt mopeder är det som gäller för samlaren P-O Åberg.

Transportarbetarens logga

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Snabbkoll
Tjänsteförmåner, illustration av Mattias Käll

Förmån eller fälla – så funkar tjänstefringisarna

Förmåner. Hur stor vinst är det egentligen med bilen som arbetsgivaren ”bjuder” på? Och ger fri surf på jobbmobilen rätt att surfa hur mycket som helst, på vad som helst? Tjänsteförmåner ger inte vinst varje gång till den anställda.

Miljardmissen
Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Minimilöner
Minimilöner EU. Grafik: Christina Ahlund

”Vi vill inte ha den här skiten i Sverige”

EU. Sverige har röstat ja till en kompromiss om minimilöner. Men både LO och Transport är tydliga med att de inte har ändrat uppfattning – lagstadgade minimilöner i EU är mycket skadligt för den svenska modellen.

Svenskt Näringsliv fortsatt kritiskt mot minimilöner

EU. Svenskt Näringsliv tycker att kompromissen om minimilöner, som ministerrådet har förhandlat fram, är bättre än EU-kommissionens tidigare förslag. Men arbetsgivarorganisationen tycker fortfarande att det är dåligt med ett EU-direktiv om minimilöner.

Olika syn på lagstadgade minimilöner

EU. Ett hot mot den svenska modellen. Begränsad låglönekonkurrens. Professorerna Anders Kjellberg och Jörgen Hettne har olika uppfattning om vad ett direktiv om minimilöner i EU skulle betyda för Sverige.

Kultur
Fattigt familjeträd. Många med så kallat enklare bakgrund har rätt oklar bild av hur släktbanden bakåt löper. Död, ”oäkta barn”, skilsmässor och sjukdom är ofta sådant som det talats tyst om. Före forskningen tappade jag bort mig bortom mormor och farmor.

Vem tror du att du är?

Familj. Släktforskningen har fått ett uppsving. Nätet och modern dna-teknik öppnar nya möjligheter. Men fortfarande ger kyrkböckerna en unik grund för att forska för den som har rötter i Sverige.

Folkmassa och siffror

Miljardmissen

Pensioner. Nästan 80 000 människor som har arbetat tillfälligt i Sverige har inte fått ut allmän pension som de har tjänat in. Totalt ligger över 6 miljarder kronor och väntar på dem i pensionssystemet. Och hos pensionsbolagen finns tjänstepension att hämta. Många vet inte vilka rättigheter de har. Nu efterlyser Transport mer information.

Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp

”Många kollegor vet inget om svensk pension”

Pensioner. Flera utländska bud som Transportarbetaren har träffat har inga eller dåliga kunskaper om sin svenska pension. De som vet att de tjänar in till pensionen vet inte hur de ska göra för att få ut pengarna.

Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.

”Inkomstskyddet måste förstärkas”

7 frågor. Hur trygg är den som blir sjuk? Och vad betyder regeringens nya giv om sjukförsäkringen? Kjell Rautio, LO:s expert på sjukförsäkringar, svarar på sju frågor.

Psykisk ohälsa
Diagram psykisk ohälsa

Kvinnor drabbas oftare än män

Sjukskrivningar. Kvinnor blir oftare långtidssjukskrivna på grund av psykiska diagnoser än män. Och kvinnliga transportarbetare är mycket hårdare drabbade än sina manliga kollegor, visar statistik från Afa Försäkring.

Mikael Wahlberg, RSO avdelning 9 Örebro. Foto: Kamilla Kvarntorp

Stress och press även hemifrån kan påverka

Åkeri. Kvinnliga yrkesförare hör till de LO-arbetare som är mest långtidssjukskrivna på grund av psykiska diagnoser. Det finns inga självklara svar på vad det beror på och varför männen i branschen inte är lika drabbade.

Helena Stenbom har nyligen valts till lokalt skyddsombud.

Chauffören Helena gick in i väggen – två gånger

Åkeri. För sju år sedan: Lastbilschauffören Helena Stenbom satt och körde hemåt från Kopparberg mot Örebro. Plötslig började hon tappa känseln i fingrarna och tungan. Hon blev yr och visste inte vad som hände.