
Finsk flygstrejk den 2 juli
Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.
Det finns en rad av utsatta strejkdagar med start den 2 juli. Strejkerna är en fortsättning på den finska arbetsmarknadskonflikt som pågått under våren. Transports finska systerförbund IAU organiserar bland annat underhållspersonal och bagagearbetare.
Konflikten handlar om lön. Finsk arbetsmarknad har inspirerats av den svenska med ett lönesättande märke som sätts mellan industrins arbetsgivare och fack.
Men nu kräver IAU högre löneökningar än märket. Facket vill kompenseras för uteblivna löneökningar under 2021 och 2022 till följd av sparpaket hos Finnair på grund av covid, skriver IAU på iau.fi.
Men i Finland är man inte ens eniga om det finns ett bindande lönemärke.
Arbetsgivarsidan Palta står på sig och vill inte kompensera flygplatsarbetarna för uteblivna löneökningar under coronakrisen. Men facket kontrar med att de inte kräver kompensation, däremot högre löneökningar för att komma i kapp andra arbetare.
Det är omöjligt anser Palta och argumenterar till de nyligen införda inskärningarna av fackens konflikträtt. Den innebär bland annat att medlare inte får föreslå löneökningar som är högre än märket. Det är en tolkning som facket inte har.
Under våren har IAU tagit ut arbetare i fyratimmars punktstrejker. Så detta är en eskalering. Punktstrejkerna har redan flyttat tusentals flyg. Men än så länge spjärnar arbetsgivarna emot. Och det börjar bli ansträngt på golvet, skriver Yle. Arbetarna som strejkar har inte fått någon strejkersättning och det har börjat kännas i plånboken. Till Yle berättar flygcateringarbetaren Joni att han börjat tröttna på inkomsttappet och ifrågasätter punktstrejkernas effektivitet. Han har sett att de lönsamma långflygningarna fortsatt som tidigare.
– Jag tycker att facket borde ha gått ut hårt med strejk i flera dagar från början för att se om det fungerar – och om inte, skulle de ha gjort eftergiver, säger Joni till Yle.
Ramparbetaren Janne är beredd att kämpa vidare.
– Vi kräver inte mer än den generella nivån – vi försöker bara komma i kapp. Om vi inte gör det nu kommer vi aldrig att göra det, det kommer Finnair att se till, säger Janne till Yle.