Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Ersättningen från landets 24 a-kassor sköt i höjden under pandemins första år. Men sedan slutet av 2020 har utbetalningarna minskat. Den trenden är nu bruten. Det första kvartalet var utbetalningarna till arbetslösa från a-kassorna sammanlagt 4 294 miljoner kronor, en ökning med 0,3 procent jämfört med föregående tremånadersperiod.

– Hos oss har det faktiskt fortsatt att gå ned under de tre första månaderna i år, säger Eva Ekström, kassaföreståndare för Transports a-kassa.

En förklaring till att Transports a-kassa avviker från mönstret hos andra a-kassor kan vara att anställda i branscher som pandemin slog mycket hårt mot inledningsvis – som taxi och flyg – nu åter har arbete, tror Eva Ekström.

Medlemstapp

Transports a-kassa hade vid årsskiftet 97 903 medlemmar. Arbetslöshetskassan var förra året en av få a-kassor som inte tappade medlemmar. Men i år har det skett en minskning av antalet.

– Vi har i år tappat runt 100 medlemmar i månaden, säger Eva Ekström.

Det är dock ett tapp från en hög nivå. Under pandemin ökade antalet medlemmar dramatiskt initialt, vilket hårt belastade de anställda på a-kassan.

– Bara på ett par, tre månader gick över 5 000 nya med i vår a-kassa, säger Eva Ekström.

Transports a-kassa lyckades ändå under perioden hålla nere väntetiderna på en godtagbar nivå. I dag är tiden mellan anmälan och första utbetalning av ersättning knappa tre veckor.

Varför vissa nu väljer att gå ur Transports a-kassa kan bero på byte av yrke. Men också på en tilltro till att politikerna löser situationen om en liknande situation skulle uppstå. Eva Ekström pekar på regeringsbeslutet att under mars–december 2020 få räkna varje medlemsmånad som fyra månader, för att fler skulle få möjlighet till ersättning från a-kassan.

Varnar

Tomas Eriksson, kanslichef på Sveriges a-kassor, varnar för att förlita sig på sådana lösningar:

– Den trend med minskade utbetalningar från a-kassan som pågått efter pandemin verkar nu ha brutits. Trendbrottet understryker vikten av att vara medlem i a-kassan för att vara trygg genom arbetslivet, säger han.

Sveriges a-kassor är en service- och intresseorganisation för 24 a-kassor, de flesta kopplade till yrkesområden i likhet med Transports a-kassa. Totalt är nästan 4 miljoner medlemmar i någon av landets a-kassor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Håret är alldeles för långt, tycker arbetssökande Bror Hellman. ”Men jag har inte råd att klippa mig förrän nästa månad”, säger han som tvingas spara in på allt.

”Snart tar a-kassan slut”

Privatekonomi. Att söka jobb är en heltidssyssla – med låg ersättning. Det vet Bror Hellman som dras med lån efter behovsanställning och lång sjukskrivning. Tyngst är att tvingas be sina pensionerade föräldrar om pengar.

Transportarbetarens logga

Fortsatt många med i a-kassan

A-kassan. Medlemsantalet i Transports arbetslöshetskassa ligger kvar på en relativt konstant, hög nivå sedan pandemin. Osäkra tider med befarad ökad arbetslöshet kan göra att än fler går med i a-kassan nu, liksom höjd pensionsålder.

Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Tesla-konflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

34,5 meters ekipage – nu är de här

Åkeri. Från och med i dag, den 1 december, får 34,5 meter långa lastbilar köra på vissa vägsträckor. Enligt Trafikverket det leda till minskade utsläpp.

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Här sugs fartyg in

Hamn. Kappelskärs hamn är först i landet med att använda automatisk förtöjning med vakuumplattor. Att fartygen förtöjs med jättelika sugproppar i stället för trossar ska göra arbetet säkrare och effektivare.

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Mörk trend i trafiken

Trafik. Dödsolyckorna på vägarna fortsätter att öka. Under årets nio första månader omkom 194 personer i trafiken, visar statistik från Transportstyrelsen. Även i november har antalet olyckor legat högt, flera med yrkesförare inblandande.

Lönebidrag och nystartsjobb – en fuskfabrik

Lönebidrag. En granskning av subventionerade anställningar som lönebidrag och nystartsjobb visar på flera brister. Arbetsförmedlingen har svårt att kontrollera löner på arbetsplatser utan kollektivavtal, och trots omfattande bidragsfusk döms knappt någon alls.

Populärt soundtrack stoppas i Teslabilar

Konflikt. Musikerförbundet ansluter sig till de fackförbund som, likt Transport, vidtar sympatiåtgärder för att stötta IF Metall i kampen för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall.

Strejken på Tesla
Jimmy Åsberg den första blockaddagen i Södertälje, en av de fyra hamnar som togs ut i första blockadvågen. Foto: Lilly Hallberg

Brett stöd i Tesla-konflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Granskning: Stora brister på yrkesvux lastbilsutbildningar

Utbildning. Dålig eller ingen träning på att köra lastbilsmonterad kran, truck och hjullastare. Ingen mörkerkörning. Listan på brister är lång när Skolinspektionen krävt åtgärder på 25 av 28 granskade lastbilsförarutbildningar inom yrkesvux.

Blockad mot Tesla en världsnyhet

Konflikt. Transports sympatikonflikt mot Tesla har inte gått obemärkt förbi. I hela världen rapporteras om beslutet att stoppa Elon Musks elbilar i de svenska hamnarna.

Utesluten SD-politiker utesluts från – SD

Politik. Transport har i svenska domstolar förgäves hävdat sin rätt att utesluta en lastbilschaufför sedan han valts in för Sverigedemokraterna i ett kommunfullmäktige. Nu utesluts han från SD efter att ha dömts för grovt rattfylleri.

Avtal 2023
Lastare vid SAS-plan på Arlanda. Foto9: Justina Öster

Nytt lönesystem i stora flygavtalet

Flyg. I Transport och Svenska Flygbranschens nya kollektivavtal öppnas det upp för lokalt förhandlade individuella löner. Det blir en ny utmaning för fackklubbarna att fördela potterna.