Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Ersättningen från landets 24 a-kassor sköt i höjden under pandemins första år. Men sedan slutet av 2020 har utbetalningarna minskat. Den trenden är nu bruten. Det första kvartalet var utbetalningarna till arbetslösa från a-kassorna sammanlagt 4 294 miljoner kronor, en ökning med 0,3 procent jämfört med föregående tremånadersperiod.

– Hos oss har det faktiskt fortsatt att gå ned under de tre första månaderna i år, säger Eva Ekström, kassaföreståndare för Transports a-kassa.

En förklaring till att Transports a-kassa avviker från mönstret hos andra a-kassor kan vara att anställda i branscher som pandemin slog mycket hårt mot inledningsvis – som taxi och flyg – nu åter har arbete, tror Eva Ekström.

Medlemstapp

Transports a-kassa hade vid årsskiftet 97 903 medlemmar. Arbetslöshetskassan var förra året en av få a-kassor som inte tappade medlemmar. Men i år har det skett en minskning av antalet.

– Vi har i år tappat runt 100 medlemmar i månaden, säger Eva Ekström.

Det är dock ett tapp från en hög nivå. Under pandemin ökade antalet medlemmar dramatiskt initialt, vilket hårt belastade de anställda på a-kassan.

– Bara på ett par, tre månader gick över 5 000 nya med i vår a-kassa, säger Eva Ekström.

Transports a-kassa lyckades ändå under perioden hålla nere väntetiderna på en godtagbar nivå. I dag är tiden mellan anmälan och första utbetalning av ersättning knappa tre veckor.

Varför vissa nu väljer att gå ur Transports a-kassa kan bero på byte av yrke. Men också på en tilltro till att politikerna löser situationen om en liknande situation skulle uppstå. Eva Ekström pekar på regeringsbeslutet att under mars–december 2020 få räkna varje medlemsmånad som fyra månader, för att fler skulle få möjlighet till ersättning från a-kassan.

Varnar

Tomas Eriksson, kanslichef på Sveriges a-kassor, varnar för att förlita sig på sådana lösningar:

– Den trend med minskade utbetalningar från a-kassan som pågått efter pandemin verkar nu ha brutits. Trendbrottet understryker vikten av att vara medlem i a-kassan för att vara trygg genom arbetslivet, säger han.

Sveriges a-kassor är en service- och intresseorganisation för 24 a-kassor, de flesta kopplade till yrkesområden i likhet med Transports a-kassa. Totalt är nästan 4 miljoner medlemmar i någon av landets a-kassor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

AF: Arbetslösheten fortsätter öka

Ekonomi. De senaste månaderna har arbetslösheten ökat – och kommer att fortsätta öka fram till 2025, enligt Arbetsförmedlingens senaste prognos.

Håret är alldeles för långt, tycker arbetssökande Bror Hellman. ”Men jag har inte råd att klippa mig förrän nästa månad”, säger han som tvingas spara in på allt.

”Snart tar a-kassan slut”

Privatekonomi. Att söka jobb är en heltidssyssla – med låg ersättning. Det vet Bror Hellman som dras med lån efter behovsanställning och lång sjukskrivning. Tyngst är att tvingas be sina pensionerade föräldrar om pengar.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.