”Farliga tendenser i transportdebatten”

Moderata EU-parlamentarikern Christofer Fjellner ser farliga tendenser till främlingsfientlighet och inskränkningar av EU:s fundament. Den fria rörligheten. – Jag tycker inte om tonläget i den svenska transportdebatten just nu. Det låter snarast som att vi ska hindra utländska chaufförer från att köra i Sverige.

Christofer Fjellner ställer upp i Transportarbetaren för att ”hyfsa” i den
åkeridebatt som, enligt hans mening, fått slagsida åt protektionism, lögner och en obehaglig underton av främlingsfientlighet. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver han att han ”inte vill ha ett samhälle där det är lättare för kylskåp att passera gränsen än för människor.”

Det forskarprojekt med en mobilapp, som tagits fram för att kartlägga utländska transporter i Sverige, går på tvärs mot EU:s fria rörlighet och en öppen inre marknad, anser Fjellner. Ur hans synvinkel är det lika orimligt att räkna lastbilar som att räkna utlandsproducerade kylskåp eller datorer i svenska hem.

Ska alla transporter i Sverige omfattas av svenska kollektivavtal, så borde ju även arbetarna som tillverkar datorer och kylskåp göra det, resonerar han på Svenska Dagbladets debattsida: ”Fast det är orimligt och skulle innebära slutet för all handel.”

I Storbritannien och Tyskland höjer konservativa partier sina röster för att begränsa rätten att jobba i andra unionsländer. Moderata Fjellner anklagar facket och Socialdemokraterna för samma sak. Han menar att det sätter krokben för svensk konkurrenskraft, tillväxt och utveckling.

– Jag tror att Transports medlemmar är mest upprörda över att åkerierna inte följer samma spelregler. Vad som krävs är lag och ordning, att gällande regler efterlevs och kontrolleras bättre. Kör- och vilotider ska följas och fusk med färdskrivare ska stoppas.

– Fast det är en trafiksäkerhets- och polisfråga, ingen arbetsmarknadsfråga. Nu finns en rad förslag på förbättringar av kontrollen, som att klampa fast bilar. Vad man kan säga är att åtgärderna kommer fyra år för sent, medger han.

Behövs det ett löneskydd inom EU eller är det i grunden positivt med den lönekonkurrens som växer fram, inte minst inom åkerisektorn?

– Lönekonkurrensen ska vara reglerad och det ska finnas regler för cabotage, när utländska bolag får köra och inte köra i andra länder. Utstationeringsdirektivet ger anställda, som arbetar i andra EU-länder, rätt till kollektivavtalsenliga löner och villkor. Utstationerade är berättigade till lägstanivån i kollektivavtalen och facken har rätt att vidta stridsåtgärder, om det inte uppfylls.

– Transportmarknaden är inte fri, som många ger sken av när man säger att tusentals bulgarer och rumäner fritt kan komma och lönedumpa. I dag finns heller ingen stor grupp utstationerade i Sverige, bara cirka 6 000 personer.

Tycker du att chaufförer och fack oroar sig i onödan?

– Vi har inte sett några lönesänkningar i Sverige. Chaufförslönerna har tvärtom ökat med cirka 20 procent sedan 2005, enligt Transports statistik. Om det funnits stor lönekonkurrens borde lönerna ha sjunkit. Enligt Sveriges åkeriföretag är antalet chaufförer drygt 30 procent fler i dag än 1995, året efter vårt EU-inträde. Undersökningar visar också att Sveriges åkerier planerar att anställa fler.

Christofer Fjellner hänvisar återigen till Utstationeringslagen och att företag som inte sköter sig kan hamna i EU-domstolen.

Räcker det?

– Vi kan ju börja med att ställa frågan: Vad är rimligt när utländska arbetstagare jobbar tillfälligt i ett annat land? Ska de betala samma försäkringar?

– Det låter väldigt populistiskt och aningen hycklande att kräva att alla som jobbar i Sverige ska ha svenska kollektivavtal. Det kravet ställer vi ju inte på svenskar! De som säger så borde kräva att svenska kollektivavtal upphöjs till lag.

Att som svensk chaufför räkna utländska registreringsskyltar tror Christofer Fjellner kan leda till ”optiska synvillor”.

– Det viktigaste är att utländska ekipage håller sig till lagar och regler.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.