Close
Tommy Jonsson, Transport, och Vitalijus Jarmontovicius, från litauiska facket, samtalar med chauffören Raimondhs Sinkevicius.
Close

Fackligt samarbete över gränserna mot lönedumpning

Åkeri. Några gömde sig i lastbilshytten. Andra kom fram till tältet som svenska Transport slagit upp i hop med litauiska lastbilsfacket Solidarumas. Förutom grillkorv blev det mycket snack om löner och arbetsvillkor i Karlshamns hamn på lördagen.

– Många förare litar inte på facket. Det är en rest från gamla öst då facken tjänade det sovjetiska partiet. Det är viktigt att vi är här, att vi visar att facket kan göra något för att förbättra chaufförernas löner och arbetsvillkor, säger generalsekreterare Ricardas Garuolis från Solidarumas.

Tommy Jonsson nickar. Han jobbar i Transports ordning- och redaverksamhet, som tagit initiativ till samarbetet och till helgens uppsökeri bland de utländska chaufförerna.

– Det är så här vi ska jobba. Förarna måste se att vi inte är några motståndare, att vi jobbar ihop med varandra, över gränserna. Framför allt gäller det att få upp organisationsgraden, så att chaufförerna och facket får mer styrka gentemot arbetsgivarna, säger han.

Båda huttrar lite i den kyliga luften, som pendlar mellan några grader och uppåt. Peter Lövkvist, som basar över Transports internationella enhet och en del förare pratar om språkförbistring.

– Men bara några börjar prata lite så rullar det på och går lättare.

Flera av Solodarumas fackliga ledare talar engelska och generalsekreteraren Ricardas Garuolis uppskattar att Transport tog kontakt.

– Det är intressant att diskutera hur vi ska försöka lösa våra gemensamma problem. Vi arbetar ju på samma marknad, den europeiska, så det spelar ingen roll vilket land du kommer ifrån. Chaufförerna ska ha samma arbetsvillkor och löner.

Solidarumas förbundsordförande, Gintaras Cilizas, får chaufförerna att öppna sig och prata efter tio egna år på vägen, berättar generalsekreteraren.

Hur många nya medlemmar har ni rekryterat i dag? Förbundsjuristen Vitalijus Jarmontovicius skrattar.

– Det här är ett långsiktigt arbete. Vi pratar med några, sår ett frö, pratar igen och så småningom går chaufförerna förhoppningsvis med i Solidarumas som är Litauens enda fackförbund för lastbilschaufförer med cirka 1 000 medlemmar.

Ricardas Garuolis uppger att Litauen, med bara 2,8 miljoner invånare, har omkring 50 000 chaufförer. Merparten jobbar utomlands, där de tjänar betydligt mer än hemma. Landet har brandskattats på ung arbetskraft. Sedan 1990-talet har invånarantalet minskat med cirka 20 procent.

Många av förarna kör för litauiska åkerier i Sverige och problemen de råkar ut för handlar ofta om lönen. När företagen sköter sig ska chaufförerna ha minst minimilön och ett påslag på 30 procent för utlandstjänsten. Genomsnittslönen hamnar på cirka 65–75 Euro (cirka 680-790 kronor) per dag, efter skatt.

Problemet är att mindre seriösa åkerier bantar ner utbetalningarna och hänvisar till att chaufförerna förbrukat för mycket bränsle eller kommit fram för sent, berättar Ricardas Garuolis. De små åkerierna sköter sig sämre än de större.

Förbundsjurist Vitalijus Jarmontovicius vittnar om många rättsfall med för låga löner som Solidarumas driver. Ett samarbete med svenska Transport innebär att chaufförer kan få hjälp med lönen i Sverige, påpekar både Ricardas Garuolis och Tommy Jonsson, när de går runt i raderna och knackar hyttdörrar.

65-75 Euro per dag är en god lön som lockar många unga, konstaterar Ricardas Garuolis.

– Vad de glömmer är att de får en ofrivillig och obetald semester på två tre månader per år, när arbetsgivarna inte betalar ut någon lön. Det ger sämre pension, liksom att traktamentet inte är pensionsgrundande, säger han.

På uppställningsplatsen i Karlshamns hamn klagar många av utlandsförarna på att parkeringen är liten och att det bara finns en dusch – med kallt vatten. Men Raimondhs Sinkevicius, som kör för Litauens största åkeri, Girteka sedan fem år och har jobbat som chaufför i 30, är ganska nöjd. Han hittar ofta duschar på de svenska rastplatserna och provianterar hellre i svenska än i dyrare norska affärer.

Ibland kör han tre månader i sträck i Norge, ibland i 40 dagar i Sverige. Han har ingen familj och brukar vara hemma i någon månad innan han ger sig i väg igen. Arbetsvillkoren var bättre när han körde buss hemma, men han tjänar betydligt mer som utlandschaufför. I dag fraktar han handdukar, annars är det mest fisk.

– Hur mycket jag tjänar beror på vilken bil jag kör. 80 Euro per dag efter skatt för den jag kör nu. På vintern tjänar jag mer, 90 Euro, eftersom arbetsförhållandena är tuffare. Jag vill ha upp minimilönen. Jag är 53 år och har börjat tänka på pensionen.

Är du med i facket?

– Nej, jag har funderat på att gå med men det har inte blivit av än.

Vad händer om ni drar i gång en facklubb för chaufförerna på Girteka, får ni sparken då? Vi kan hjälpa till med att ordna möten i Sverige och berätta om svenska lagar och regler, föreslår Transports Tommy Jonsson.

– Nja, jag har inte hört talas om någon facklig diskriminering, svarar Raimondhs Sinkevicius. Han tar emot de fackliga visitkorten från Litauen och Sverige och ska tänka på saken.

– I Norge skulle du tjäna 170 kronor i timmen om du hade samma villkor som norska chaufförerna, påpekar Tommy Jonsson.

– Oj, det är fantastiska pengar som jag bara kan drömma om, kommenterar Raimondhs Sinkevicius.

Med införandet av euron i Litauen tog levnadsomkostnaderna ett jättekliv upp, berättar de fackliga företrädarna. Det är det litauerna är mest missnöjda med. Kaffe kostar lika mycket eller till och med mer än i Sverige. Andra saker något mindre.

– Men annars är litauerna över lag nöjda med alla pengar vi får i EU-bidrag, som bekostar nya byggnader, infrastruktur och så vidare, säger Ricardas Garuolis.

Dovydas, som inte vill ha sitt efternamn i tryck, tar en korv med bröd i Transports tält. Han berättar om utspritt svartjobb bland en del landsmän. Tidigare körde han för ett svenskt företag i Skåne på dagarna och lastade i terminalen på kvällarna för totalt 100 Euro per dag. Till slut orkade han inte, på grund av sömnbrist och för att han aldrig hann träffa sin familj.

– Nu jobbar jag för ett lettiskt åkeri. Lönen är lägre men jag får vara med och se min dotter växa upp. Hon är åtta månader, min son är 10 år och hans uppväxt missade jag.

Fotnot. Minimilönen i Litauen ligger på 550 Euro (drygt 6 350  kronor), före skatt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan larsson:
    4 maj, 2019

    Blir lite svårt att göra en rättvis jämförelse mellan litauisk daglön och norsk timlön.

Lästips:

Taxistolpe

Transport varslar om strejk inom taxi

Taxi. (UPPDATERAD) Förhandlingarna om nytt taxiföraravtal har kört fast. Nu varslar Transport om konflikt. Det innebär i ett första steg blockad, alltså stopp för övertid, mertid, nyanställningar och inhyrd personal från och med den 25 augusti. Och i ett andra steg strejk vid sex taxibolag med start den 4 september.

Anna Ryding

Transport vill använda LO för att pressa Budbee

Avtal. Transports förbundskassör Anna Ryding upprörs över att AMF Pension gått in med 240 miljoner kronor i Budbee. Företaget som jobbar med hemleveranser vägrar kollektivavtal och betalar lägre löner än avtalsbundna konkurrenter.

LO-ägda AMF investerar i Budbee – ett företag utan avtal

Uppdaterad. Pensionsbolaget AMF ägs av LO och Svenskt Näringsliv och förvaltar pensionspengarna för 100 000-tals LO-medlemmar. AMF har investerat 240 miljoner kronor i Budbee. Budbilsföretaget vägrar teckna kollektivavtal och betalar betydligt lägre än avtalet kräver.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.