Fackliga framgångar på Filippinerna

Osäkra kontraktsanställningar har blivit allt vanligare runt om i världen. Därför var det en stor seger för filippinska flygarbetare när deras fack, PALEA, till slut segrade mot arbetsgivaren, Philippine Airlines. – Efter två års strid kunde vi nå en uppgörelse. Det var tufft, säger Gerry Rivera, ordförande i PALEA.

Vi träffas på fackförbundets kontor nära Manilas flygplats. Gerry Rivera berättar att alla fast anställd PALEA-medlemmar som blev uppsagda hösten 2011 nu åter erbjuds fast jobb. Det tidigare kollektivavtalet ska dessutom gälla.

Konflikten utbröt sedan Philippines Airlines sagt upp alla tillsvidareanställda och istället erbjudit kontraktsjobb, med kraftigt sänkta löner och försämrade villkor. PALEA gick ut i konflikt. Facket byggde bland annat upp tältläger utanför Philippine Airlines terminal i Manila och Cebu och uppmanade till bojkott av flygbolaget.

Gerry Rivera säger:

– När vi vägrade acceptera försämrade arbetsvillkor kastades vi ut från våra arbetsplatser. Att bolaget nu backar från sina ursprungliga krav beror knappast på någon godhet från företagets sida. Det handlar säkert främst om affärsmässiga motiv.

– Företagsledningen har insett att de förlorar både ekonomiskt och prestigemässigt på sin tidigare oförsonliga och fackföreningsfientliga inställning. Hela den filippinska fackföreningsrörelsen, stora delar av allmänheten, progressiva politiska partier och delar av den katolska kyrkan har gett oss sitt stöd. Vår uppmaning till bojkott av Philippine Airlines fick också stort genomslag och bolaget tvingades lägga ner fler linjer.

En viktig faktor till att en uppgörelse till slut kunde träffas – efter mer än två år – var enligt Rivera att aktiemajoriteten i flygbolaget under konflikten togs över av en ny ägargrupp. De nya ägarna, San Miguel Corporation, förklarade sig villiga att börja förhandla med facket.

Gerry Rivera betonar hur viktigt det internationella fackliga stödet var för segern, inte minst från Internationella Transportarbetarefederationen, ITF, där svenska Transport ingår.

Rivera har själv även vid ett par tillfällen rest till USA och där sökt och fått stöd av transportfack inom flygsektorn på den amerikanska västkusten.

– Konflikten har  varit tuff för medlemmarna. Ett par hundra har tvingats söka andra jobb för att kunna försörja sina familjer. Det har jag förståelse för eftersom det ekonomiska stöd vi har fått har varit mycket begränsat. Filippinska fackförbund har inga strejkkassor att ta av, framhåller Gerry Rivera.

Samtidigt är han besviken på den lilla grupp tidigare medlemmar som accepterade de försämrade anställningsvillkoren och att börja jobba på korttidskontrakt:

– De personerna betraktar vi som strejkbrytare. Det kommer att bli svårt framöver att jobba sida vid sida med svartfötterna på arbetsplatserna.

Även om PALEA har fått igenom sina viktigaste krav har förbundet tvingats till vissa eftergifter. De som nu återanställs får ingen retroaktiv ersättning för den långa tid de gått utan jobb.

Sammantaget ser Gerry Rivera ändå uppgörelsen som en viktig principiell seger för Filippinernas fackföreningsrörelse.

– På många arbetsplatser i vårt land försöker arbetsgivare införa kontraktsanställningar och man vägrar acceptera fackliga organisationer. Därför har vår strid fungerat som en viktig inspirationskälla för andra fack.

Ett resultat av den långa kampen är att anställda på andra filippinska flygbolag tagit kontakt med PALEA och bett om hjälp med att bygga upp fackliga organisationer.

– Vi hjälper dem med råd och stöd när de har börjat med organisering. Förhoppningsvis kan vi därför inom en tid inleda bygget av ett nationellt fack för markanställda i Filippinernas flygbolag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.