Tony Blomberg avd 3 Göteborg
Close
Efter pensionen tänker Tony Blomberg snickra och bli morfar. Han berättar om åkaren som ville säga upp en chaufför. Förhandlingarna avslutades aldrig. Men efter ett år ringde arbetsgivaren upp och sa: ”Nu har jag inte råd att betala bilen längre.” Då hade föraren fått lön utan att arbeta i ett år och haft skåpbilen kvar.
Close
Månadens ombudsman

Facklig räv går i pension

Göteborgsavdelningen. "Och vem fan är du? Dig ska jag nog dra latmasken ur!" Så röt arbetsledaren när lastbilsföraren Tony Blomberg började på åkeriet. Han engagerade sig fackligt och blev ombudsman, men nu stundar pensionen.

Lagom till första maj lämnar Tony Blomberg jobbet som åkeriombudsman. Då har drygt tre decennier gått sedan han parkerade lastbilen på företaget Godsservice (uppköpt av Tobiassons som ”saligen insomnat”). Och klev in som regionalt skyddsombud på Transports Göteborgsavdelning.

Dessförinnan hade han varit både skyddsombud och klubbordförande på åkeriet med arbetsledarna Långe-Bengt och Nisse. De satt på en låda och skrek ut uppdragen till chaufförerna. Cigarettröken låg tät i deras lilla kyffe till kontor, och då och då rök förare och chefer ihop och slogs. Handgripligen.

När Tony Blomberg kom till avdelning 3 hade den rykte om sig som toppstyrd.

– Nu vågar jag säga att vi är bäst. Här arbetar goa gubbar och gummor och vi hjälps åt när någon får för mycket jobb.

Tony Blomberg var med om ett par vilda strejker när rutterna skulle läggas om på åkeriet, efter uppköp. Han har sett styrkeförhållandena skifta från fördel arbetare och fack till fördel arbetsgivare och Svenskt Näringsliv.

– Anställda har blivit mycket räddare och juridiken har tagit över hos parterna. Innan vi sätter tryck på arbetsgivarna ska åtgärderna allt som oftast först godkännas av förbundsledning, juristbyrå och fan och hans moster. Är det lagligt, undrar man oroligt.

Rädslan kom efter att en salladsbar i Göteborg sattes i blockad av facket, anser han. Arbetet stoppades för att ägaren vägrade teckna kollektivavtal och debatten gick het.

Själv har Tony Blomberg satt en rad företag i blockad genom åren. Varje tecknat avtal och nybildad klubb har lyst upp jobbet. Allra mest gillar han att ”tjöta” med medlemmar på möten, försöka få dem att engagera sig fackligt.

– Den här coronan har ställt till det så förbannat, att vi ska förhandla digitalt med arbetsgivarna. Det tjänar säkert de mest på.

De större åkerierna sköter sig oftast när det gäller löner och semestrar. Det är sämre med de många små, konstaterar Tony Blomberg. Han skickar en känga till vissa ”ruffelåkare som skriker om att utländska åkerier trasar sönder branschen”, fast de själva inte betalar vettig lön.

– Redan när milpengen kom såg vi vad som var på väg. Men medlemmarna blev galna när vi försökte stoppa den. De ville köra så mycket som möjligt och dumpade branschen. Ihop med arbetsgivarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Friberg:
    9 februari, 2021

    Lycka till i framtiden! Hälsningar från Thomas Friberg 😉🎉🎁

Lästips:

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Facket måste trycka på ännu mer om bättre pensioner, sjukförsäkring och a-kassa som går att leva på, manar sopgubben Tommy Zäta. Han är besviken över Socialdemokraternas högersväng. Och uppmanar partiet att säga upp januariöverenskommelsen. ”Börja driva arbetarpolitik igen!” Foto: Justina Öster

Sopig pension inget för Zäta

Stolt arbetare. Tommy ”Zäta” Zetterqvist är stolt sopgubbe – från den tid då yrket var eftertraktat. Som tidigare facklig kämpe har han ett och annat att säga till Stefan Löfven och regeringen. Om a-kassa, sjukpenning. Och en pension som går att överleva på.

Sopbilsolycka Renova Göteborg

Olyckan som inte fick hända

Arbetsskador. Peter Ellevad backar sakta mot schaktet för att tippa avfallet. Plötsligt rusar motorn. Sopbilen far i väg som en projektil, över skyddsbarriären och ner i gropen. Peter lyckas hoppa ur hytten, men får 14 frakturer i fallet. Efteråt exporteras sopbilen till Polen. Utan att den blivit undersökt.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Månadens avdelning
Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Månadens medlem
) ”Det finaste en fiskare kan ge en annan är att släppa tillbaka fisken. Att vara försiktig och se till att den mår bra, så att någon annan får chansen att fånga den”, säger Martina Sjöstedt.

”Fisket betyder allt för mig”

Sportfiske. – Adrenalinet rinner till. Jag får måsben och bara skakar! Tankbilsföraren Martina Sjöstedt beskriver känslan när hon avgår med segern och landar en fet gädda i håven.

Kultur
Författaren Ann-Helén Laestadius har skrivit sin första bok för vuxna. Den handlar om rasism mot samer och dem som dödar renar. Foto: ©Elisabeth Ohlson

”Jag har stundtals varit väldigt arg”

Samehat. En ren dödas av en främling. Barnet Elsa blir vittne. För alltid påverkad. I Ann-Helén Laestadius första roman för vuxna kastas vi rakt in i samehatets mest blodiga uttryck.

Hallå där!

Christel Ingemansson

… branschkunnig inom transportsektorn på Arbetsförmedlingen.

Månadens klubb
Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager.

”Skippa inte raster, chaufförer!”

Ica EHL. Fyra dagar till julafton. Brinnande pandemi. Då startar chaufförerna, som kör ut matkassar för Ica e-handel i Jordbro, en Transportklubb. – Förarnas frågor behöver lyftas fram, säger klubbordförande Niclas Gustafsson.

Månadens medlem
Facket måste trycka på ännu mer om bättre pensioner, sjukförsäkring och a-kassa som går att leva på, manar sopgubben Tommy Zäta. Han är besviken över Socialdemokraternas högersväng. Och uppmanar partiet att säga upp januariöverenskommelsen. ”Börja driva arbetarpolitik igen!” Foto: Justina Öster

Sopig pension inget för Zäta

Stolt arbetare. Tommy ”Zäta” Zetterqvist är stolt sopgubbe – från den tid då yrket var eftertraktat. Som tidigare facklig kämpe har han ett och annat att säga till Stefan Löfven och regeringen. Om a-kassa, sjukpenning. Och en pension som går att överleva på.

Hallå där!
Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

David Eklind-Kloo har undersökt vad vi gör på jobbet, och vad jobbet gör med oss. Foto: John Antonsson

Så mår vi av jobbet

5 frågor. En stor del av livet levs på jobbet. Ganska många trivs inte särskilt bra när de gör det. David Eklind-Kloo har skrivit en bok som undersöker vad som händer med oss när arbetet känns meningslöst. Han skissar också på visioner om ett arbetsliv med större mening.

Kultur
Frontmannen och sångaren Henrik Sethsson är också låtskrivare och producent. Han har skrivit för band som Lasse Stefanz och Black Jack, liksom sammanlagt tolv bidrag till Eurovision, bland annat Friends vinnarmelodi Lyssna till ditt hjärta, 2001. Foto: Angelica Brobeck

Mörk sommar hotar dansbanden

Corona. Pandemin stoppade dansen över en natt. Snart ett år senare är framtiden oviss för en hel kultur. Vissa dansband har lagt ned för gott, andra har permitterat medlemmarna. Casanovas trumslagare Hans Plahn ordnade YKB och kör lastbil.