Tony Blomberg avd 3 Göteborg
Close
Efter pensionen tänker Tony Blomberg snickra och bli morfar. Han berättar om åkaren som ville säga upp en chaufför. Förhandlingarna avslutades aldrig. Men efter ett år ringde arbetsgivaren upp och sa: ”Nu har jag inte råd att betala bilen längre.” Då hade föraren fått lön utan att arbeta i ett år och haft skåpbilen kvar.
Close
Månadens ombudsman

Facklig räv går i pension

Göteborgsavdelningen. "Och vem fan är du? Dig ska jag nog dra latmasken ur!" Så röt arbetsledaren när lastbilsföraren Tony Blomberg började på åkeriet. Han engagerade sig fackligt och blev ombudsman, men nu stundar pensionen.

Lagom till första maj lämnar Tony Blomberg jobbet som åkeriombudsman. Då har drygt tre decennier gått sedan han parkerade lastbilen på företaget Godsservice (uppköpt av Tobiassons som ”saligen insomnat”). Och klev in som regionalt skyddsombud på Transports Göteborgsavdelning.

Dessförinnan hade han varit både skyddsombud och klubbordförande på åkeriet med arbetsledarna Långe-Bengt och Nisse. De satt på en låda och skrek ut uppdragen till chaufförerna. Cigarettröken låg tät i deras lilla kyffe till kontor, och då och då rök förare och chefer ihop och slogs. Handgripligen.

När Tony Blomberg kom till avdelning 3 hade den rykte om sig som toppstyrd.

– Nu vågar jag säga att vi är bäst. Här arbetar goa gubbar och gummor och vi hjälps åt när någon får för mycket jobb.

Tony Blomberg var med om ett par vilda strejker när rutterna skulle läggas om på åkeriet, efter uppköp. Han har sett styrkeförhållandena skifta från fördel arbetare och fack till fördel arbetsgivare och Svenskt Näringsliv.

– Anställda har blivit mycket räddare och juridiken har tagit över hos parterna. Innan vi sätter tryck på arbetsgivarna ska åtgärderna allt som oftast först godkännas av förbundsledning, juristbyrå och fan och hans moster. Är det lagligt, undrar man oroligt.

Rädslan kom efter att en salladsbar i Göteborg sattes i blockad av facket, anser han. Arbetet stoppades för att ägaren vägrade teckna kollektivavtal och debatten gick het.

Själv har Tony Blomberg satt en rad företag i blockad genom åren. Varje tecknat avtal och nybildad klubb har lyst upp jobbet. Allra mest gillar han att ”tjöta” med medlemmar på möten, försöka få dem att engagera sig fackligt.

– Den här coronan har ställt till det så förbannat, att vi ska förhandla digitalt med arbetsgivarna. Det tjänar säkert de mest på.

De större åkerierna sköter sig oftast när det gäller löner och semestrar. Det är sämre med de många små, konstaterar Tony Blomberg. Han skickar en känga till vissa ”ruffelåkare som skriker om att utländska åkerier trasar sönder branschen”, fast de själva inte betalar vettig lön.

– Redan när milpengen kom såg vi vad som var på väg. Men medlemmarna blev galna när vi försökte stoppa den. De ville köra så mycket som möjligt och dumpade branschen. Ihop med arbetsgivarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Friberg:
    9 februari, 2021

    Lycka till i framtiden! Hälsningar från Thomas Friberg 😉🎉🎁

Lästips:

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Hallå där!

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.