Johan Danielsson
Close
Redan under Johan Danielssons andra dag som EU-parlamentariker blev det klart att han kommer att sitta i både transportutskottet och arbetsmarknadsutskottet.
Close

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

– Jag har kandiderat med fackligt stöd. Det kräver att jag arbetar med arbetsmarknadsfrågor, säger Johan Danielsson till Transportarbetaren, efter att utskottsplaceringen hade förhandlats klart.

Han blir även suppleant i arbetsmarknadsutskottet och vill där bland annat ta ansvar för arbetsmiljöfrågor.

De europeiska socialdemokraterna kunde fira stora framgångar när Europaparlamentet öppnade för en ny femårsperiod med så många som 60 procent nya parlamentariker i församlingen. Till den viktiga posten som talman utsågs den italienska socialdemokraten David Sassoli, som ersätter den förra konservativa talmannen.

Den tidigare svenske migrationsministern Heléne Fritzon blev en av de vice ordförande för den stora socialdemokratiska gruppen i parlamentet.

För Johan Danielsson slutade också de första dagarna bra. I Europavalet hade han stöd av alla LO-förbund och har fått positioner där han kan driva fackliga frågor.

Transportutskottet har som första uppgift att föra det omfattande vägtransportpaketet i mål.

Foto: Carl von Scheele

– Min förhoppning är att jag kan ta en aktiv del i det arbetet från starten och spela en avgörande roll för denna viktiga lagstiftning, säger Johan Danielsson.

Paketet, som också kallas mobilitetspakten, var nära att slutbehandlas av det förra parlamentet. Det innebär nya regler för cabotagetrafik, ändrade kör- och viloregler, utstationeringsregler även för transportbranschen när förarna kör i ett annat land om inte resan börjar och slutar i hemlandet. Men det handlar också om kombidirektivet, när landsvägstransporter kombineras med tåg eller fartyg.

Med en ny mandatfördelning i parlamentet är det inte helt säkert att paketet genomförs. Teoretiskt är det möjligt för parlamentet att riva upp beslutet och omarbeta det utefter de nya parlamentarikernas uppfattningar.

Johan Danielsson bedömmer den risken som liten.

– Visserligen är det viktigt vilka majoriteter vi får i transportutskottet, men min bedömning är nej, parlamentet kommer att behålla sin position. Det fanns en bred vilja att driva igenom paketet innan Europavalet.

Redan under juli siktar den socialdemokratiska gruppen på att få beslut om detta i parlamentet. Då vidtar en diskussion med Europeiska kommission och Europeiska rådets stats- och regeringschefer om vägpaketet.

Målet är att bli klar med de nya reglerna under det närmaste halvåret när Finland håller i ordförandeklubban.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf Aulin:
    6 juli, 2019

    Bra jobbat Calle!
    Ulf

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU får nollvision mot dödsolyckor på jobbet

Arbetsmiljö. År 2018 dog 3 300 EU-medborgare på jobbet. I unionens nya strategi för arbetsmiljö finns en nollvision mot dödsfall på arbetet.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Inget regelverk bättre än dess kontrollsystem”

Åkeri. Transports ordförande Tommy Wreeth betonade vikten av skarp och precis kontroll när mobilitetspakets regler införs – annars blir det verkningslöst. Och enigheten var stor i panelen när vägen till sundare konkurrens diskuterades.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Svenska politiker försöker slippa minimilöner

EU. I går var sista dagen att skicka in remissvar på EU-kommissionens förslag om minimilöner. Samtliga svenska partier, fackförbund och arbetsgivarparter är mot förslaget som ska höja minimilönerna för Europas fattigaste arbetare. Nu jobbar Johan Danielsson (S) för att få till ett undantag för länder där löner sätts av arbetsmarknadens parter.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.