Johan Danielsson
Close
Redan under Johan Danielssons andra dag som EU-parlamentariker blev det klart att han kommer att sitta i både transportutskottet och arbetsmarknadsutskottet.
Close

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

– Jag har kandiderat med fackligt stöd. Det kräver att jag arbetar med arbetsmarknadsfrågor, säger Johan Danielsson till Transportarbetaren, efter att utskottsplaceringen hade förhandlats klart.

Han blir även suppleant i arbetsmarknadsutskottet och vill där bland annat ta ansvar för arbetsmiljöfrågor.

De europeiska socialdemokraterna kunde fira stora framgångar när Europaparlamentet öppnade för en ny femårsperiod med så många som 60 procent nya parlamentariker i församlingen. Till den viktiga posten som talman utsågs den italienska socialdemokraten David Sassoli, som ersätter den förra konservativa talmannen.

Den tidigare svenske migrationsministern Heléne Fritzon blev en av de vice ordförande för den stora socialdemokratiska gruppen i parlamentet.

För Johan Danielsson slutade också de första dagarna bra. I Europavalet hade han stöd av alla LO-förbund och har fått positioner där han kan driva fackliga frågor.

Transportutskottet har som första uppgift att föra det omfattande vägtransportpaketet i mål.

Foto: Carl von Scheele

– Min förhoppning är att jag kan ta en aktiv del i det arbetet från starten och spela en avgörande roll för denna viktiga lagstiftning, säger Johan Danielsson.

Paketet, som också kallas mobilitetspakten, var nära att slutbehandlas av det förra parlamentet. Det innebär nya regler för cabotagetrafik, ändrade kör- och viloregler, utstationeringsregler även för transportbranschen när förarna kör i ett annat land om inte resan börjar och slutar i hemlandet. Men det handlar också om kombidirektivet, när landsvägstransporter kombineras med tåg eller fartyg.

Med en ny mandatfördelning i parlamentet är det inte helt säkert att paketet genomförs. Teoretiskt är det möjligt för parlamentet att riva upp beslutet och omarbeta det utefter de nya parlamentarikernas uppfattningar.

Johan Danielsson bedömmer den risken som liten.

– Visserligen är det viktigt vilka majoriteter vi får i transportutskottet, men min bedömning är nej, parlamentet kommer att behålla sin position. Det fanns en bred vilja att driva igenom paketet innan Europavalet.

Redan under juli siktar den socialdemokratiska gruppen på att få beslut om detta i parlamentet. Då vidtar en diskussion med Europeiska kommission och Europeiska rådets stats- och regeringschefer om vägpaketet.

Målet är att bli klar med de nya reglerna under det närmaste halvåret när Finland håller i ordförandeklubban.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf Aulin:
    6 juli, 2019

    Bra jobbat Calle!
    Ulf

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport trycker på för konvention mot våld

Arbetsmiljö. Hittills har bara sju länder ratificerat ILO:s konvention om avskaffande av våld och trakasserier i arbetslivet. Transport uppmanar nu regeringen att arbeta för att konventionen godkänns av EU:s ministerråd.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så vill regeringen ta hårdare tag mot fusk

Åkeri. Tuffare regler för kombitransporter, skärpta regler vid användning av utländska fordon och kraftfulla åtgärder för att svenska löner och villkor ska gälla alla yrkesförare på svenska vägar. Det är några av punkterna i regeringens nya lagförslag som är ute på remiss.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.