Få åkerikontroller sen Transportstyrelsen tog över

Under 2011 tog Transportstyrelsen in 35 miljoner kronor i avgifter för att göra särskilda företagskontroller bland åkerierna. Resultat blev sammanlagt tolv kontroller, där inget ärende ännu lett till beslut från myndigheten.

– Vårt mål var att göra betydligt fler kontroller, säger enhetschef Thomas Fahlander som skyller på problem med datahanteringen.

Den 1 januari 2011 tog Transportsstyrelsen över tillsynen av arbetstider och kör- och vilotidsregler inom åkerinäringen. Innan dess vilade ansvaret på polisen.

Ett uttalat mål från Transportstyrelsen var att större fokus skulle läggas på åkerierna – i stället för som tidigare chaufförerna. Det skulle ske genom så kallade företagskontroller. Åkerier som syndar riskerar sanktionsavgifter på uppåt 200 000 kronor. Trafiktillståndet kan också sitta löst.

I början av mars släppte riksdagens trafikutskott en rapport som handlar om just tillsynen över vägtransporterna. Där framgår att polisen under åren 2006–2010 gjorde i snitt ungefär 700 kontroller ute på åkerierna. Toppåret var 2007 med 900 kontroller.

När Transportstyrelsen tog över ansvaret riktade man kritik mot polisens sätt att sköta sysslan. Det fanns ingen samordning mellan de olika polisdistrikten och för lite uppmärksamhet riktades mot företagens planering, uppföljning och åtgärder för att minska regelbrotten, hävdas det.

Hur gick det då för Transportstyrelsen?

I samband med att riksdagen flyttade tillsynsansvaret bestämde man också att verksamheten skulle avgiftsfinansieras. Den nya myndigheten skickades raskt ut avier där åkerierna fick betala 500 kronor per lastbil. 70 000 fordon ingick och under 2011 fick Transportstyrelsen in 35 miljoner kronor.

När trafikutskottet nu granskat tillsynen av kör- och vilotidsbestämmelserna står det klart att Transportstyrelsen bara mäktat med tolv (12) kontroller. I rapporten anges personalbrist som förklaring. Det framgår dessutom att det rått anställningsstopp på Transportstyrelsen.

Fast huvudförklaringen är en annan, enligt enhetschef Thomas Fahlander:

– Vi har inte fått det systemstöd vi begärt. Först i december var en del klart, resten kommer nu i maj. I sommar räknar vi med att vara igång på allvar.

Enligt Fahlander ska Transportstyrelsen inte som polisen göra besök på företagen, utan i stället begära in underlag i form av handlingar och digitala datafiler. För att kunna bearbeta materialet krävs teknisk utrustning och dataprogram. I nuläget finns bara en handfull handläggare anställda.

– Vi håller precis på och rekryterar fler. När systemet är i gång räknar vi med att omkring 20 personer kommer att jobba med företagskontrollerna, uppger Thomas Fahlander

Enligt bestämmelserna är det generaldirektören som ska fatta beslut om eventuella sanktioner mot granskade företag. De rutinerna finns inte heller på plats. Därför har inget enda sanktionsbeslut fattats under 2011.

Trafikutskottets rapport är intressant läsning. Bland annat påpekas att EU-länderna ska utbyta underrättelser om brott mot kör- och vilotidsreglerna med varandra.

Under 2010 och första halvåret 2011 lämnade Sverige ut 260 sådana underrättelser. Mest anmärkningar riktades mot Finland, Danmark, Norge och Tyskland.

Under samma period fick Sverige in bara 28 underrättelser.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.