F-skattarmålet: Transport vann i AD

Andreassons Åkeri ska betala 100 000 kronor i skadestånd för brott mot kollektivavtalet. Den polske chauffören Radoslaw Rostkowski, som körde på F-skatt för åkeriet, var i praktiken anställd av bolaget. Nu återstår det stora målet, där samma åkeri stäms på 20 miljoner kronor.

Rättegången hölls i slutet av oktober. Transportarbetareförbundet hade stämt Andreassons Åkeri på 400 000 kronor för brott mot kollektivavtalet.

Åkeriet hävdade att Rostkowski – och de övriga cirka 150 östeuropeiska chaufförer som kör för bolaget – var fristående företagare som jobbade på F-skatt.

Men enligt Transport var detta bara ett sätt att kringgå kollektivavtalet och urholka arbetstagarbegreppet. Förbundet menade att Radoslaw Rostkowski skulle betraktas som anställd och omfattas av kollektivavtalet – trots att han hade egen firma och fakturerade Andreassons bemanningsbolag Zimit för sitt arbete.

Nu har Arbetsdomstolen (AD) gett Transport rätt.

”Arbetsdomstolen har efter en helhetsbedömning av samtliga omständigheter gjort bedömningen att chauffören får anses ha varit arbetstagare hos åkeriet. Enligt Arbetsdomstolens mening har åkeriet inte kunnat undkomma det tvingande arbetstagarbegreppet genom att via det andra bolaget ingå ett avtal om tjänster med chauffören och genom att låta det bolaget stå för betalningen för det utförda arbetet”, skriver AD.

Domstolen betonar också att det avgörande inte är ”hur parterna har betecknat rättsförhållandet, utan hur avtalsförhållandet i olika hänseenden är beskaffat.”

Det vill säga: Det viktiga är inte vad man kallat upplägget. Det viktiga är hur det fungerat i praktiken.

Förutom skadeståndet på 100 000 kronor, ska Andreassons betala 379 973 kronor i ersättning för rättegångskostnader till Transport.

Förbundsordförande Lars Lindgren har blandade känslor inför domen.

– Det vi slogs för var arbetstagarbegreppet, och hur det ska definieras. Här har AD uppenbarligen delat vår bedömning. Det sänder en glasklar signal till resten av branschen, säger han.

Men samtidigt är han besviken över att AD prutat ner skadeståndet från de yrkade 400 000 kronorna.

– Hundra tusen är åt helvete för billigt. Vi anser att Andreassons har tjänat en massa pengar på det här upplägget, och dessutom hoppades vi att ett kännbart skadestånd skulle verka avskräckande för andra bolag, säger han.

Transport har även stämt Andreassons i ett separat mål, där man yrkar på 20 miljoner i skadestånd för åkeriets övriga förare. Lars Lindgren betonar att man inte kan betrakta det målet som vunnet, bara för att man tog hem segern i Radoslaw-fallet.

– Vi ser fortfarande en stor utmaning i det kommande målet. Vi ska inte dra alltför stora växlar på dagens dom innan vi närmare analyserat vad den innebär.

Han pekar på domens skrivelse om att bedömningen måste göras i varje enskilt fall.

– Och AD har bland annat tagit fasta på att Radoslaw registrerade firma först efter att han börjat köra åt Andreassons. Om de andra chaufförerna redan hade firmor när de började köra, då kanske AD tolkar det som att de faktiskt var egna företagare. Man ska inte tro att Radoslaw-domen utgör någon sorts prejudikat, säger Lars Lindgren.

Vid rättegången uppgav åkeriets vd Yvonne Andreasson för Transportarbetaren, att om åkeriet förlorar det stora 20-miljonersmålet i AD så skulle man få lägga ner verksamheten.

– Och det får också alla andra åkerier som använder det här upplägget. Och det gör de flesta dragbilsåkerier, sade hon.

Domar i Arbetsdomstolen kan inte överklagas.

För det större målet är rättegångsdatum ännu inte utsatt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".