Corona

Europas transportfack kräver skydd för chaufförer

Chaufförer. Transporter av gods bör begränsas till enbart nödvändiga varor. Även persontransporter bör inskränkas kraftigt. Det kräver europeiska transportfacket, och vill se kraftfulla skyddsåtgärder mot coronaviruset på Europanivå för chaufförer och övriga transportarbetare.

− Transportarbetarna är en rörlig yrkeskår, som ofta arbetar över landsgränserna. Nu måste vi se till att skydda deras hälsa, eftersom inte alla av dem kan sluta arbeta när samhället måste upprätthålla en grundläggande servicenivå, säger Livia Spera, generalsekreterare för Europeiska Transportarbetarfederationen (ETF).

På kort tid har ETF skickat två skrivelser till EU-kommissionen och påtalat de höga riskerna för chaufförer som utsättas för coronavirus.

De befinner sig i första ledet och riskeras att smittas vare sig de handlar om transporter av passagerare eller gods, enligt ETF.

− Den grundläggande kollektivtrafiken måste fungera, liksom en del järnvägstrafik och en del flyg. Vi behöver också kunna leverera nödvändigt gods, men i övrigt bör vi inte utsätta transportarbetarna för risker, säger Livia Spera.

ETF vill se en kraftfull begränsning av all distribution. Matvaror, hygienartiklar, medicin, hälsomaterial och är livsnödvändiga produkter som fortfarande måste finnas tillgängliga i samhället.

Livia Spera har noterat att e-handelsföretag som Amazon har en topp i antalet beställningar av bland annat böcker. Just sådan distribution vill hon se stoppad.

ETF har fått rapporter från olika medlemsländer som visar att inte alla arbetsgivare tar coronasmittan på allvar. En del chaufförer har inte fått den skyddsutrustning som de behöver, till exempel handskar och munskydd.

ETF vill se att det sociala skyddsnätet vidgas i EU:s medlemsländer. Sjukersättning och andra stöd måste utvidgas till personer som i dag inte omfattas, till exempel självanställda som jobbar i gig-ekonomin.

− Att ha en fortsatt inkomst är naturligtvis allra viktigaste, säger Livia Spera.

Hon noterar också att många av medlemsförbunden sitter i intensiva överläggningar med sina respektive länders regeringar och arbetsgivare för att sjösätta krislösningar.

– Våra medlemsförbund ger upp en del regler som kör-och vilotider. Vi måste försäkra oss om att denna kris inte blir en ursäkt för att försämra det sociala skyddsnätet och arbetsvillkoren. Alla är under press, men detta handlar också om säkerhet för arbetstagarna.

Vid sidan av skyddsåtgärder vill ETF se statliga ekonomiska insatser i form av krediter, uppskjutna skattekrav och andra insatser till de hårt pressade transportföretagen.

Speciella insatser måste mycket snabbt erbjudas civilflyget, säger ETF. Många bolag riskerar konkurs den närmaste tiden.

− En del initiativ har redan tagits, men nu behövs fler steg. EU måste tillåta en större flexibilitet i medlemsländernas statsbudgetar. Det är inte möjlig att möta denna kris med att bara tillåta 3 procent i budgetunderskott, som är den nuvarande regeln, säger Livia Spera.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Transportarbetarens logga

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.