Corona

Europas transportfack kräver skydd för chaufförer

Chaufförer. Transporter av gods bör begränsas till enbart nödvändiga varor. Även persontransporter bör inskränkas kraftigt. Det kräver europeiska transportfacket, och vill se kraftfulla skyddsåtgärder mot coronaviruset på Europanivå för chaufförer och övriga transportarbetare.

− Transportarbetarna är en rörlig yrkeskår, som ofta arbetar över landsgränserna. Nu måste vi se till att skydda deras hälsa, eftersom inte alla av dem kan sluta arbeta när samhället måste upprätthålla en grundläggande servicenivå, säger Livia Spera, generalsekreterare för Europeiska Transportarbetarfederationen (ETF).

På kort tid har ETF skickat två skrivelser till EU-kommissionen och påtalat de höga riskerna för chaufförer som utsättas för coronavirus.

De befinner sig i första ledet och riskeras att smittas vare sig de handlar om transporter av passagerare eller gods, enligt ETF.

− Den grundläggande kollektivtrafiken måste fungera, liksom en del järnvägstrafik och en del flyg. Vi behöver också kunna leverera nödvändigt gods, men i övrigt bör vi inte utsätta transportarbetarna för risker, säger Livia Spera.

ETF vill se en kraftfull begränsning av all distribution. Matvaror, hygienartiklar, medicin, hälsomaterial och är livsnödvändiga produkter som fortfarande måste finnas tillgängliga i samhället.

Livia Spera har noterat att e-handelsföretag som Amazon har en topp i antalet beställningar av bland annat böcker. Just sådan distribution vill hon se stoppad.

ETF har fått rapporter från olika medlemsländer som visar att inte alla arbetsgivare tar coronasmittan på allvar. En del chaufförer har inte fått den skyddsutrustning som de behöver, till exempel handskar och munskydd.

ETF vill se att det sociala skyddsnätet vidgas i EU:s medlemsländer. Sjukersättning och andra stöd måste utvidgas till personer som i dag inte omfattas, till exempel självanställda som jobbar i gig-ekonomin.

− Att ha en fortsatt inkomst är naturligtvis allra viktigaste, säger Livia Spera.

Hon noterar också att många av medlemsförbunden sitter i intensiva överläggningar med sina respektive länders regeringar och arbetsgivare för att sjösätta krislösningar.

– Våra medlemsförbund ger upp en del regler som kör-och vilotider. Vi måste försäkra oss om att denna kris inte blir en ursäkt för att försämra det sociala skyddsnätet och arbetsvillkoren. Alla är under press, men detta handlar också om säkerhet för arbetstagarna.

Vid sidan av skyddsåtgärder vill ETF se statliga ekonomiska insatser i form av krediter, uppskjutna skattekrav och andra insatser till de hårt pressade transportföretagen.

Speciella insatser måste mycket snabbt erbjudas civilflyget, säger ETF. Många bolag riskerar konkurs den närmaste tiden.

− En del initiativ har redan tagits, men nu behövs fler steg. EU måste tillåta en större flexibilitet i medlemsländernas statsbudgetar. Det är inte möjlig att möta denna kris med att bara tillåta 3 procent i budgetunderskott, som är den nuvarande regeln, säger Livia Spera.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Europas flyg på katastrofens rand

Flyg. Över hälften av markpersonalen på Europas flygplatser är utan arbete, visar en kartläggning av Europeiska Transportarbetarfederationen, ETF. Nu krävs statliga satsningar på flygplatserna och markpersonalen. Sektorn riskerar att slås i spillror om inget görs, hävdar facket.

Transportarbetarens logga

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.