EU-kommissionen backar inte om nya utstationeringsregler

EU-kommissionen går vidare med förslaget som ska förbättra villkoren för utstationerad arbetskraft. Det sker trots att elva länder i våras viftade med "gult kort" och ville stoppa åtgärderna. – Detta är väldigt goda nyheter, sa Sveriges EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S) när beskedet kom.

EU har länge haft särskilda regler som ska skydda arbetstagare som sänds ut för att jobba i andra länder i unionen. Bestämmelserna, som finns i det så kallade utstationeringsdirektivet, omfattar bland annat arbetsmiljö och hälsa.

Men arbetsgivaren har bara behövt betala de minimilöner som gäller i värdlandet dit arbetstagaren kommer.

Utstationeringsreglerna har därför fått hård kritik, inte minst från facken och Socialdemokraterna i Sverige.

I mars presenterade EU-kommissionen ett förslag som innebär att direktivet inte bara ska garantera minimilön, utan även bonus, tillägg och annat som värdlandets arbetstagare får.

Fast de nya reglerna stötte på patrull. Ett tiotal länder, i huvudsak från östra Europa, gav ”gult kort” år förslaget. Det är en åtgärd som innebär att kommissionen måste antingen dra tillbaka förslaget eller omarbeta det. En tredje utväg är att stå fast, men då krävs att en motivering till varför.

Nu väljer kommissionen alltså det tredje alternativet. Exakt samma förslag läggs fram på nytt.

När beskedet lämnades i går, onsdag, uppgav EU:s sysselsättningskommissionär Marianne Thyssen att förslaget inte strider mot unionens principer om att beslut ska fattas så nära medborgarna som möjligt. Det var en av punkterna som kritikerna skjutit in sig på.

I det svenska röd-gröna lägret välkomnas utspelet. För Transports del är förslaget inte odelat positivt. Problemet är att vägtrafiken, som är hårt drabbat av osund konkurrens och lönedumpning, inte omfattas av de nya bestämmelserna. EU har i stället uttalat att det är ett område som ska få ett eget regelverk.

I en artikel i Transportarbetaren tidigare i somras sa förbundets utredare Magnus Falk:

– Från Transports sida har vi hela tiden hävdat att vägtrafiken ska bakas in och omfattas av utstationeringsdirektivet. Vi vill inte ha en särlagstiftning. Fast där lär vi knappast få gehör. Vägtransporterna är en svår nöt att knäcka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.