Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.
Avtal 2020

Ett steg närmare nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. En lönehöjning på drygt 1 630 kronor, förbättrad avtalspension och ett 29 månader långt avtal där sista året kan sägas upp. Så långt är Transport och Sveriges Hamnar i princip överens i de pågående stuveriförhandlingarna.

I två dagar har parterna stött och blött löner och andra villkor för landets hamnarbetare.

Årets så kallade märke anger ett löneutrymme på 5,4 procent på 29 månader. I det ingår en förstärkt avtalspension och uppsägningsbart sista år.

Ovanpå kommer en låglönesatsning för LO-arbetare som tjänar under 26 100 kronor i månaden. Låglönesatsningen träffar inte stuveriarbetarna, som i snitt tjänar drygt 30 600 kronor i månaden.

Fack och hamnarbetsgivare har alltså en strikt kostnadsram att förhålla sig till.

Transports ordförande Tommy Wreeth förklarar att diskussionerna i stället främst kretsat kring Transports krav på tryggare anställningar och bättre arbetsmiljöregleringar.

I hamnarna använts ofta behovare – extringar. I kollektivavtalet har parterna skrivit in att behovsanställningen inte ger arbetstagaren rätt till ny anställning, enligt lagen om anställningsskydd (las). I samma paragraf står att andelen arbetstimmar som utförs av behovare, i hela branschen, inte bör överstiga 20 procent av det totala antalet jobbtimmar.

Länge var också stuveri en näring där företagen inte hyrde in personal via bemanningsföretag. Behovet av inhoppare täcktes i stället via behovarna.

– Men det gäller inte längre. Inhyrning sker i Göteborg, på APM Terminals, och vi befarar att fler hamnar följer efter, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Förbundet vill ha skrivningar som motverkar att det blir fler otrygga anställningar i hamnarna i framtiden. På kravlistan finns en ny, skarpare skrivning om användningen av behovare.

Transport vill också få med regler som redan finns i förbundets största kollektivavtal – det för åkerichaufförer och terminalarbetare. I dem sägs att om en arbetsgivare vill anlita bemanningsföretag ska parterna först förhandla lokalt.

Vid förhandlingarna ska företaget bland annat redovisa syftet med inhyrningen, omfattningen, hur länge den ska pågå och vilka personer som hyrs in. Parterna ska också bestämma när och hur inhyrningen ska utvärderas.

Arbetsmiljön är en prioriterad fråga i förhandlingarna på Transports alla avtalsområden. Förbundet noterar att antalet förhandlingar som handlar om ”hindrande av skyddsombud” ökat lavinartat.

Transport vill ha mer samverkan med arbetsgivarna och tydligare bestämmelser för kameraövervakning, så kallade förstadagsintyg och andra åtgärder som kan vara integritetskänsliga.

Ursprungligen hade Transport och Sveriges Hamnar satt ut förhandlingar till den 23 och 24 november. Nu fortsätter överläggningarna även i morgon, onsdag. Den fackliga delegationen är inkallad för nytt digitalt möte klockan 19.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Vart är vi på väg inom LO och politiken?

Ordförandeord. Frågetecknen runt framtidens LO och framtidens socialdemokrati har blivit allt fler och svaren tyvärr allt färre den här hösten.

Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.