”Ett steg i rätt riktning”

Alla taxibilar ska anslutas till redovisningscentraler, där data om körsträckor och inkomster lagras. Med detta lagförslag vill regeringen göra det lättare för Skatteverket att kontrollera taxibranschen.

– Det här är ett steg i rätt riktning, men det löser inte alla problem. Det måste till mycket mer, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport med ansvar för taxiavtalet.

Kravet på införande av redovisningscentraler för samtliga taxiåkerier är något som Transport har drivit sedan flera år tillbaka.

Regeringen och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd vill med det nya lagförslaget ge Skatteverket ett verktyg för att kunna kontrollera hela taxibranschen på ett likvärdigt sätt. Det nya lagförslaget berör drygt 15 000 taxibilar.

– Det handlar om hur man kan se till att de som är oseriösa och fuskar får ett tryck på sig att göra rätt för sig, utan att det blir för krångligt och byråkratiskt för de som gör rätt för sig. Det är en ständig balansgång, säger Catharina Elmsäter-Svärd till Sveriges Radios Ekoredaktion.

Lagförslaget innebär en stor förändring för drygt 1 500 självständiga taxibolag, så kallade ”friåkare”, enligt regeringen.

I dag har Skatteverket inte tillgång till de enskilda taxiföretagens inkomster, om företagen exempelvis slarvat med sin bokföring. Det finns exempel på företagare inom taxibranschen som hävdat att deras bokföring blivit stulen, brunnit upp eller till och med blivit uppäten av en hund.

Och den data som finns i taxametern är inte heller till någon hjälp. Detta eftersom informationen bara sparas där under en kortare tid. Obligatoriska redovisningscentraler ska alltså bli ett nytt kontrollverktyg.

– Det här är något som vi har önskat oss länge för att kunna göra effektivare kontroll. Vi hoppas inom Skatteverket att det här ska kunna bidra till mer lika villkor för branschen att jobba på och för oss att kunna kontrollera, säger Lise Pripp, Skatteverkets samordnare för kontrollen av taxibranschen, till Ekot.

– Men många av de företag inom taxibranschen som vill verka seriöst har redan redovisningscentraler. Om lagförslaget blir verklighet fångar det upp småskojarna, men vi ska inte slå oss till ro med detta, säger Lennart Sköld till Transportarbetaren.

Förutom krav på redovisningscentraler står följande tre punkter högst upp på Transports önskelista:

  • Etableringskontrall av antalet taxifordon i en kommun för att begränsa den enorma överetableringen av taxibilar.
  • Maxtaxa för taxibilar. Dagens fria prissättning leder till osund konkurrens och att många taxikunder blir lurade, menar Transport.
  • Krav på digitala färdskrivare i alla taxifordon.

Lagförslaget om obligatoriska redovisningscentraler, kan eventuellt träda i kraft redan nästa år.

– Eftersom de borgliga partierna lägger ett sådant här förslag borde det finnas en majoritet för det även efter valet, säger Lennart Sköld.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.