Ordföranden har ordet

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Det som ligger högst upp på min agenda är de nya reglerna för godstransporter på väg. De ligger så högt att de stannat kvar i minnet trots 30-gradiga semesterdagar i vårt vackra land. Mest Närke då. Samtidigt som jag skriver det här meddelar Stefan Löfven att han tänker avgå som partiordförande och statsminister i höst, men mer om det senare.

Mobilitetspaketet, eller vägpaketet, kallas det europeiska regelverk som nu ska införas i svensk lag. Det handlar om att cabotage ska räknas som utstationering, och det för med sig att de utstationerade chaufförerna har rätt till svensk lön när de arbetar i Sverige. Det här är något jag funderat mycket på. Hur det ska fungera i praktiken? Enligt vår svenska modell är det parterna på arbetsmarknaden som styr över lön. Så hur ska myndigheterna kunna kontrollera att de får rätt betalt? Rimligen borde Transport involveras på något sätt. Cabotagereglerna kommer ändras från dagens tre cabotagetransport­er under en sjudagarsperiod till ett fritt antal under en fyradagarsperiod. Sedan får du en karensperiod innan du kan köra i Sverige igen. Vägdelen i en kombinerad transport kommer räknas som cabotage och alltså också hamna under utstationeringsreglerna. Transport har kämpat för detta i många år, då det varit ett hopplöst kryphål som i hög grad utnyttjas av fuskande åkerier.

Ja, vad vill jag säga med det här korta resonemanget kring de nya reglerna? Jo, det blir ett helsike för den som ska kontrollera dem. Dagens kontroller fungerar inte tillfredsställande. För att de här nya och bättre reglerna, ja de är bättre, ska få någon effekt krävs mer. Regeringskansliet har en remiss ute om hur kontrollen av yrkestrafiken ska se ut i framtiden. Jag kan inte nog understryka min och Transports uppfattning – vi måste ha en ny myndighet där alla delar av yrkestrafikens regelverk samlas. Det är den enda möjligheten för att vi ska få de positiva effekterna av mobilitetspaketet som vi hoppas på.

Åter till frågan om Stefan Löfvens besked om att han avgår som partiledare för Socialdemokraterna och som ­Sveriges statsminister. Han gör det i samband med Socialdemokraternas partikongress i början av november i år. Jag har svårt att bedöma om tiden är den rätta och om beslutet är det bästa för socialdemokratin. Dock är jag säker på att en möjlighet nu uppstår, för oss inom Transport och övriga LO-förbund, att ta fram en tydlig kravbild på den framtida inriktningen gällande äkta socialdemokratisk arbetarpolitik. Och faktiskt även en kravprofil på vilka egenskaper vi vill se hos en kommande partiledare. Tänk om vi inom LO-förbunden skulle kunna enas om detta. Jag hoppas verkligen vi kan göra det och att vi är både enade och tydliga. Det värsta som kan hända är att processen sker utan LO:s inflytande och möjlighet att påverka. Jag tror faktiskt att arbetarrörelsens framtida samverkan med Socialdemokraterna står på spel här. Om vi inte kan återta styrningen av partiet och få till en tydlig sväng åt vänster innan den kommande avtalsrörelsen så är jag djupt bekymrad över möjligheten till en vettig och framgångsrik valrörelse 2022. Det måste bli ett slut på märkliga avtal med centerpartister och liberaler för att behålla makten till priset av en knäckt ryggrad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Regeringen föreslår höjt tak i sjukpenningen

Politik. Regeringen vill satsa miljarder på att höja taket i sjukförsäkringen och förändra reglerna kring rehabilitering. – Vi har gått från neddragningar till stora investeringar för att stärka vårt samhälle, sa statsminister Stefan Löfven vid en pressträff.

Harald Fabricius är vice ordförande i 3F Köpenhamns chaufförer.

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.

Ulf Jarnefjord har en bakgrund i Transport och jobbar med klimatfrågor för Europafacket, Etuc.

”Klimatanpassningen kommer påverka alla”

Klimat. Budskapet från FN:s klimatpanel är glasklart: nu måste utsläppen ner fort. Annars kan vi vänta oss två graders uppvärmning med ödesdigra konsekvenser. I Sverige kommer mer än en tredjedel av klimatutsläppen från transporter.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Att bygga ett hus tillsammans

Hattstugan. Vad gör man då den vuxna dottern är ledsen, har problem med en tidigare relation, är sliten efter flera års nattjobb som barnmorska och av att vara ensamstående med ett barn? Och hon har en enda stor önskan: att bygga ett eget hus? Jo vi bygger förstås ett!

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

Jag känner mig verkligen inte trygg …

Ordförandeord. En fråga man kan ställa sig i dessa i flera avseenden märkliga tider är ju vad som i framtiden kommer att vara det så kallade nya normala. Jag tänker på flera saker, men vill börja med det som håller på att hända inom LO.

Nu lämnar jag över

Ledare. Det här blir min sista ledarkrönika i Transportarbetaren. Efter 19 år som chefredaktör lämnar jag stolen, för att gå i pension lite senare i år. Många tankar snurrar när jag försöker summera min tid på Transport och förbundets medlemstidning.

Individuella löner styrs av godtycke

Debatt. Hur är det möjligt att fortsätta med individuella löner? Trots detta har man fortfarande individuell lönesättning inom offentlig verksamhet.